Symbol zmiany, a nie zmiana symbolu. Nowa identyfikacja wizualna Uniwersytetu SWPS
Od 1 października wprowadzamy nowy System Identyfikacji Wizualnej (SIW). Jest on odpowiedzią na dynamiczny rozwój naszej organizacji na przestrzeni ostatnich lat oraz symbolem zmiany i otwartości na to, co przed nami.
System od A do Z
Dzisiejszy Uniwersytet SWPS to interdyscyplinarna instytucja budowana przez różnorodną społeczność akademicką. Nowy system zaprojektowany został tak, aby wszechstronność i interdyscyplinarność uczelni miały przestrzeń, by wybrzmieć i tym samym – podkreślić otwartą i odważną stronę naszego Uniwersytetu.
Logo pozwala zachować spójność identyfikacji z uwzględnieniem zmienności znaku dla różnych jednostek uczelni. System, z technicznego punktu widzenia, operuje na planie koła podzielonego na wycinki odpowiadające literom alfabetu. Kolejne litery składające się na nazwę jednostki wypełniają kolorem odpowiednie pola, budując niepowtarzalny znak. Logo w wersji podstawowej zbudowane jest na bazie nazwy uczelni, czyli słów „Uniwersytet SWPS”.
O nas, dla nas, przez nas zaprojektowane
Koncepcja nowej identyfikacji wizualnej powstała wewnątrz uczelni. Pracowały nad nią osoby, które są częścią naszej społeczności akademickiej. Zespół projektowy tworzyli eksperci Katedry Grafiki i Działu Marketingu Uniwersytetu SWPS. Proces został zapoczątkowany badaniami znajomości marki i analizą potrzeb, jakie powinno spełniać nowe logo. W efekcie prac warsztatowych powstał cały system identyfikacji wizualnej, zaprojektowany i wykonany przez naszego absolwenta grafiki, obecnego wykładowcę – Mateusza Antczaka.
Znamienna rola projektowania polega między innymi na upraszczaniu skomplikowanych struktur tak, by obcowanie z nimi było dla ludzi zrozumiałe i efektywne. W tym kontekście rozwiązania wypracowane na drodze procesu projektowego powinny przyjmować możliwie pojemny i otwarty charakter. Wszystko po to, by różnorodne środowisko Uniwersytetu SWPS mogło w pełni wybrzmieć i funkcjonować – tłumaczy Mateusz Antczak, projektant, twórca nowego systemu identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS.
Znamienna rola projektowania polega między innymi na upraszczaniu skomplikowanych struktur tak, by obcowanie z nimi było dla ludzi zrozumiałe i efektywne.
Mateusz Antczak, projektant, twórca nowego systemu identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS
Zmiana symbolem rozwoju
Powodów zmian jest wiele – od kwestii tożsamościowych po techniczne. Poprzednie logo zostało stworzone 25 lat temu i odpowiadało ówczesnym potrzebom oraz charakterowi uczelni. Wraz z rozwojem oraz w kontekście zachodzących zmian społecznych, w których uczestniczymy, dotychczasowa identyfikacja wizualna przestała w pełni odzwierciedlać naszą tożsamość. Nie mieści ona już także wszystkich obszarów naszej działalności. Z uczelni o profilu psychologicznym staliśmy się uniwersytetem, który systematycznie poszerza ofertę o kolejne dyscypliny. Nowoczesną edukację na różnorodnych kierunkach studiów łączymy z intensywną działalnością badawczą i zaangażowaniem w sprawy społeczne. Diagnozujemy problemy i projektujemy rozwiązania, które podnoszą jakość naszego życia.
Nowy System Identyfikacji Wizualnej Uniwersytetu SWPS to znacznie więcej niż jedynie nowe logo. Podczas pracy nad nim chcieliśmy syntetycznie zobrazować zmianę, jaka dokonała się w naszej organizacji przez 25 lat jej istnienia i pokazać, jaki jest nasz Uniwersytet dzisiaj. Oczywiście moglibyśmy mówić wiele o kwestiach technicznych, o dostosowaniu do nowych mediów, kanałów komunikacji, o digitalizacji, minimalizmie, elastyczności itd. Ale nie to, według mnie, jest najważniejsze. Wprowadzając tę zmianę, chcieliśmy pokazać aktualną tożsamość instytucji i społeczności, która ją tworzy oraz wartości, na których została zbudowana, a także w oparciu o które się rozwija. To otwartość na zmiany, odwaga w łamaniu schematów i odpowiedzialność za otaczający nas świat pozwoliły nam stać się uczelnią, którą jesteśmy dziś. Nowy system identyfikacji jest tylko symbolem drogi – tej, którą przebyliśmy, jak i nieskończonych możliwości, które stoją przed nami – wyjaśnia Kinga Nowacka, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Uniwersytetu SWPS.
Szerzej o idei i historii powstania nowego logo opowiadamy na naszej stronie internetowej: https://www.swps.pl/nowy-siw | https://english.swps.pl/new-vis
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Mariusz Wszołek