Naukowcy Uniwersytetu SWPS walczą z przemocą w szkołach
Prawie 50% uczniów przyznaje się do bycia ofiarą przemocy w szkole. Jak się okazuje, zarówno psychiczna, jak i fizyczna agresja jest powszechnym zjawiskiem wśród młodych osób. Mimo stale rosnącej świadomości, skala tego zjawiska nie maleje. Zespół naukowców z Uniwersytetu SWPS stawia czoła temu problemowi – wraz z partnerem technologicznym, firmą SPEEDNET, stworzyli aplikację RESQL, która ma za zadanie wspierać szkoły w przeciwdziałaniu przemocy.
Na całym świecie co najmniej 1 na 3 uczniów w wieku 13-15 lat doświadczył lub doświadcza dręczenia1. W Polsce prawie połowa uczniów przyznaje się do bycia ofiarą przemocy przynajmniej raz w ciągu kilku miesięcy. Sytuacja jest o tyle trudna, że ofiary niechętnie mówią o swoich przykrych doświadczeniach. Pomoc psychologiczna w szkole bywa też ograniczona, a osoby doświadczające nękania często nie potrafią same poradzić sobie z problemem. Dane zebrane na przestrzeni lat przez WHO mówią jasno – przemoc w szkołach jest zjawiskiem globalnym, dlatego też tak trudno całkowicie ją wyeliminować. Niestety wśród wielu ludzi panuje przekonanie, że wzajemne dokuczanie i przemoc rówieśnicza jest nieodłącznym elementem dorastania, który uczy młodych radzenia sobie z problemami. Zazwyczaj jednak przynosi to zupełnie odwrotny efekt. Małoletni doświadczający przemocy częściej niż inni mają skłonności do ryzykownych zachowań, depresji czy nawet prób samobójczych.
RESQL – co to właściwie jest?
Projekt RESQL powstał w wyniku badań przeprowadzonych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. To narzędzie do walki z przemocą w szkołach opracowane przez grupę psychologów Uniwersytetu SWPS pod kierownictwem dra Radosława Kaczana. Projekt opiera się na aplikacji umożliwiającej anonimowe zgłoszenia incydentów przemocy przez ucznia, dzięki czemu zgłoszenie trafia bezpośrednio do nauczycieli. Aplikacja wyposażona jest w tzw. „zestawy interwencji”, czyli materiały mające na celu ułatwienie reagowania i podejmowania decyzji lub działań po zgłoszeniu incydentu. Dodatkowo nauczyciele mogą korzystać z przygotowanych przez psychologów i pedagogów specjalnych scenariuszy lekcji dotykających problematyki przemocy szkolnej. RESQL nie tylko pomaga, ale również zapobiega, edukując zarówno dzieci, jak i dorosłych.
Brak reakcji na przemoc to sygnał dla oprawcy, że może bezkarnie działać, a dla innych, że sytuacja nie wymaga ich interwencji.
dr Radosław Kaczan, psycholog, Uniwersytet SWPS
Jak działa aplikacja?
Jak aplikacja może zwalczyć zjawisko przemocy w szkołach? Schemat pracy RESQL jest bardzo prosty. Wystarczy, że uczeń, który uczestniczy lub jest świadkiem niebezpiecznej sytuacji zgłosi ten incydent w aplikacji, wybierając kategorię przemocy. Podanie swoich personaliów w tym przypadku jest zupełnie dobrowolne – zgłaszający może zachować anonimowość albo ujawnić swoje dane. Zgłoszenie trafia do nauczyciela interwenta, który wspólnie z innymi pedagogami analizuje problem i reaguje. Każdy z nauczycieli ma dostęp do panelu interwenta, w którym znajdują się wszystkie potrzebne informacje oraz napływające zgłoszenia. Dyrektor szkoły również posiada dostęp do swojego panelu, który umożliwia mu analizę zdiagnozowanych problemów, a także raportów dotyczących każdego zgłoszenia w jego szkole.
Za projekt, development i utrzymanie aplikacji odpowiedzialny jest SPEEDNET, partner technologiczny RESQL.
Nie stój z boku – reaguj!
Brak reakcji na przemoc to sygnał dla oprawcy, że może bezkarnie działać, a dla innych, że sytuacja nie wymaga ich interwencji – mówi dr Radosław Kaczan, psycholog i kierownik projektu RESQL. Pamiętajmy, że aby walczyć z przemocą, należy się jej przede wszystkim przeciwstawiać. Przemoc nie jest nieodzownym elementem wkraczania w dorosłość i żadne dziecko nie musi jej doświadczać. Edukujmy nasze dzieci, by były wrażliwe na cudzą krzywdę i nie bały się rozmawiać o swoich problemach. To bardzo ważny element walki z tym zjawiskiem.
Więcej informacji:
RESQL oficjalna strona: https://www.resql.pl
Instytut Badań Edukacyjnych: http://www.ibe.edu.pl/pl/babel/11-media/aktualnosci-prasowe/381-przemoc-w-polskiej-szkole-jak-naprawde-wyglada
Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci: https://fundusz.org/2019/05/przemoc-i-przesladowanie-w-szkole-zaskakujace-wyniki-badan/
1 UNICEF, “An Everyday Lesson: #ENDviolence in Schools”, 28 września 2018 r. – https://www.unicef.org/publications/files/An_Everyday_Lesson-ENDviolence_in_Schools.pdf
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Małgorzata Wójcik
dr
Radosław Kaczan