Seminarium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich
przy współpracy z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Kultura pracy i współpracy
w środowisku akademickim
Zapraszamy do uczestnictwa w kolejnym seminarium online organizowanym przez KRASP, tym razem w partnerstwie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Będziemy rozmawiać o sprawach bezpośrednio związanych z funkcjonowaniem naszych uczelni, przywołując doświadczenia i poszukując dobrych praktyk. Takie tematy jak równość płci w pracy akademickiej, oceny okresowe nauczycieli akademickich i ścieżki rozwoju kariery badaczy i dydaktyków wymagają naszej uwagi, debaty, ale także podejmowania wspólnych działań.
Kultura pracy i współpracy w środowisku akademickim powinny być ważnym tematem otwartych debat, podczas których oprócz diagnozy stanu faktycznego dzielimy się wypracowanymi dobrymi rozwiązaniami. Specyfika pracy i kariery zawodowej nauczycieli akademickich w dużej mierze wiąże się z czynnikami kulturowymi, organizacyjnymi i prawnymi.
W czasie seminarium będziemy rozmawiać o uwarunkowaniach kariery akademickiej - z perspektywy możliwych ścieżek rozwoju, równości płci i oceny akademickiej. Zapraszam.
Doświadczenie pracy w inspirujących i motywujących środowiskach jest często wymieniane przez znanych badaczy jako jeden z najważniejszych czynników ich sukcesu naukowego i udanej, przynoszącej satysfakcję, kariery.
Takie środowiska akademickie rozwijają się dzięki kulturze wymiany myśli, współpracy, ciekawości, pasji badawczej i respektowaniu zasad etycznych. Jednocześnie są one zanurzone w społeczeństwie, w którym zwyczaje dnia codziennego, relacje społeczne, formy komunikacji, pracy i współdziałania podlegają ciągłym zmianom. Dlatego warto stale zastanawiać się, co jest potrzebne do budowania dobrego środowiska akademickiego.
Środowisko akademickie mierzy się ostatnio z wieloma wyzwaniami - nie tylko tymi związanymi z pandemią, antynaukowymi postawami, ograniczaniem finansowania i zagrożeniem dla wolności akademickiej.
W tej trudnej sytuacji staramy się rozmawiać na tematy bezpośrednio dotykające niemal każdego nauczyciela akademickiego. Od nas zależy, jakie wypracujemy rozwiązania, ale z pewnością nie będą one optymalne i zaakceptowane, jeśli nie zostaną wypracowane w dialogu.
"Nie lubię kobiet w nauce” napisał internauta pod postem promującym Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce – to najlepszy dowód na to, że pozornie oczywista kwestia równości płci wciąż wzbudza emocje. Nie o emocjach jednak chcemy rozmawiać, lecz o skuteczności rozwiązań budujących równe warunki pracy i rozwoju niezależnie od płci. Czy rzeczywiście kariera naukowa stawia większe wymagania przed kobietami? Jeśli tak – to spróbujmy ustalić co należy zrobić, by je znieść. Jeśli nie – to odpowiedzmy na pytanie: dlaczego statystyki wyraźnie wskazują na istnienie szklanego sufitu w akademickich karierach pań.
W praktyce zarządzania zespołami ludzkimi ocena okresowa pracowników jest standardowym narzędziem, pozwalającym nie tylko określić efektywność i skuteczność wykonywania przez nich obowiązków, ale także planować ścieżki ich rozwoju. W przypadku nauczycieli akademickich taka ocena jest wyjątkowo trudna, choćby dlatego, że efektywność pracy badawczej jest niemierzalna, a ocena działalności dydaktycznej napotyka mur niechęci studentów do wypełniania ankiet oceny. W przyjętych na uczelniach systemach ocen nie brak rozwiązań dyskusyjnych, takich jak choćby próby przeniesienia kryteriów ewaluacji jednostek na ocenę nauczycieli akademickich. A zatem… warto porozmawiać.
Badacz, który skoncentruje się w swojej pracy na jakości i na chęci rozwiązania nurtującego go problemu naukowego, szybko zgromadzi dorobek niezbędny dla rozwoju swojej kariery akademickiej. Będzie ona przebiegać dynamicznie, a kolejne stopnie naukowe osiągane będą „przy okazji” uprawiania rzetelnej i wartościowej nauki, której efekty staną się widoczne w środowisku, znaczące i dyskutowane. Strategiczne, świadome planowanie kariery na każdym jej etapie i rozwijanie w sobie tych cech, które wspierają nas w realizacji badań - nie tylko ciekawości, ale także odwagi w sięganiu po ważne, zaangażowania, otwartości na współpracę i szacunku do dokonań własnych i innych osób - to klucz do sukcesu w nauce. W trakcie panelu dyskusyjnego poruszone zostaną zagadnienia dotyczące wyzwań i możliwości związanych ze ścieżkami kariery akademickiej, w szczególności młodych badaczy.
Program seminarium
14.00–14.15 Otwarcie seminarium
- Prof. Arkadiusz Mężyk – przewodniczący KRASP, rektor Politechniki Śląskiej
- Prof. Marcin Pałys – przewodniczący Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski
- Prof. Roman Cieślak – przewodniczący Komisji ds. Komunikacji i Odpowiedzialności Społecznej KRASP, rektor Uniwersytetu SWPS (moderator)
14.15–15.15 Sesja 1. Równość płci w obszarze badań i innowacji - rzeczywistość i plany
Paneliści:
- Prof. Bogumiła Kaniewska – przewodnicząca Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich, rektorka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (moderatorka)
- Prof. Katarzyna Byrka – przewodnicząca Komisji ds. Międzynarodowych RGNiSW, Uniwersytet SWPS
- Mgr Natalia Proń-Nowak – ekspertka ds. zarządzania zasobami ludzkimi w uczelniach, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Prof. Janusz Rachoń – były rektor Politechniki Gdańskiej
15.15–15.30 Przerwa
15.30–16.30 Sesja 2. Ocena okresowa nauczycieli akademickich - doświadczenia i dobre praktyki
Paneliści:
- Prof. Krzysztof Zaremba – przewodniczący Komisji ds. Kształcenia KRASP, rektor Politechniki Warszawskiej (moderator)
- Prof. Krzysztof Diks – przewodniczący Komisji Kształcenia RGNiSW, Uniwersytet Warszawski
- Marcin Czaja – dyrektor Departamentu Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Edukacji i Nauki
- Prof. Anna Machnikowska – przewodnicząca Komitetu Polityki Naukowej, Uniwersytet Gdański
16.30–16.45 Przerwa
16.45–17.45 Sesja 3. Ścieżki kariery akademickiej - wyzwania i możliwości
Paneliści:
- Prof. Elżbieta Żądzińska – przewodnicząca Komisji ds. Nauki KRASP, rektor Uniwersytetu Łódzkiego (moderatorka)
- Prof. Barbara Rymsza – przewodnicząca Komisji Nauki RGNiSW, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
- Prof. Grzegorz Węgrzyn – przewodniczący Rady Doskonałości Naukowej, Uniwersytet Gdański
- Dr Piotr Wojtulek – były przewodniczący Rady Młodych Naukowców, Uniwersytet Wrocławski
17.45–18.00 Podsumowanie z udziałem moderatorów
- Prof. Bogumiła Kaniewska – przewodnicząca Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich, rektorka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Prof. Krzysztof Zaremba – przewodniczący Komisji ds. Kształcenia KRASP
- Prof. Elżbieta Żądzińska – przewodnicząca Komisji ds. Nauki KRASP, rektor Uniwersytetu Łódzkiego
- Prof. Roman Cieślak – przewodniczący Komisji ds. Komunikacji i Odpowiedzialności Społecznej KRASP, rektor Uniwersytetu SWPS
Organizator
Wydarzenie zorganizowane jest przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich przy współpracy z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Uniwersytetem SWPS