Centrum Dydaktyczne Studencka Poradnia Prawna
Wydział Prawa w Warszawie
W Studenckiej Poradni Prawnej studenci prawa udzielają porad prawnych osobom, których sytuacja materialna nie pozwala na skorzystanie z pomocy adwokata lub radcy prawnego. Poradnia prowadzi działalność pro bono. Prace odbywają się pod nadzorem opiekunów – doktorów nauk prawnych, adwokatów i radców prawnych z Wydziału Prawa w Warszawie.
Poradnia wznawia działalność od 4 listopada 2024 r. W celu zgłoszenia sprawy należy wypełnić formularz
Dyżur telefoniczny odbywa się we wtorki i czwartki w godzinach 10.00–15.00. Nr telefonu: +48 22 517 96 14.
Studencka Poradnia Prawna Uniwersytetu SWPS od 2021 r. zajmuje pierwszą, najwyższą lokatę w rankingu studenckich klinik prawa „Rzeczpospolitej” oraz Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych.
Zakres naszej
działalności
Nieodpłatne porady prawne
Jeżeli potrzebujesz konsultacji prawnej, a nie możesz skorzystać z usług zawodowego prawnika – zgłoś się do nas! Głównym zadaniem Studenckiej Poradni Prawnej jest udzielanie porad prawnych osobom niezamożnym, których sytuacja materialna nie pozwala na zasięgnięcie profesjonalnej, odpłatnej pomocy adwokata lub radcy prawnego.
Konsultacje prawne online
Studencka Poradnia Prawna Uniwersytetu SWPS prowadzi również poradnictwo prawne online. Porady prawne mogą zostać udzielane drogą mailową. W celu zgłoszenia sprawy należy wypełnić formularz zgłoszenia sprawy.
Zasady postępowania
Studenci uczestniczący w pracach Studenckiej Poradni Prawnej zobowiązani są do zachowania w tajemnicy wszystkich informacji, które uzyskali podczas wykonywania czynności w Studenckiej Poradni Prawnej w ramach udzielanych porad prawnych; bieżącego informowania klienta o stanie jego sprawy i podjętych czynnościach; sumiennego i terminowego wykonywania zadań związanych z pracą w SPP; a także przestrzegania przepisów regulaminu oraz postanowień Kodeksu Deontologicznego.
Zapoznaj się z kodeksem deonotologicznym SPP
Aktualności
Nasz zespół
Sekcje
W ramach Studenckiej Poradni Prawnej działają cztery sekcje przedmiotowe: Sekcja prawa pracy, Sekcja spraw finansowych i gospodarczych, Sekcja prawa cywilnego oraz Sekcja prawa rodzinnego.
Sekcja prawa pracy
Opiekunka: dr Katarzyna Antolak-Szymanski
- sprawy dotyczące praw i obowiązków pracowników i pracodawców
- problemy związane z dyskryminacją w zatrudnieniu i nierównym traktowaniem
- mobbing w miejscu pracy
- szczególne sytuacje w pracy – wypadek, choroba zawodowa, wykonywanie pracy na odległość – telepraca
- sprawy dotyczące uprawnień rodzicielskich pracowników
- sprawy dotyczące ustalenia stosunku pracy – w przypadku świadczenia pracy na podstawie innych umów niż umowa o pracę (np. umowa zlecenie, umowa o dzieło)
- sprawy związane z nawiązywaniem, rozwiązywaniem i zmianami umów o pracę oraz z warunkami pracy i płacy
Sekcja spraw finansowych i gospodarczych
Opiekun: dr Dariusz Kowalski
- rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej – z uwzględnieniem formy wykonywania działalności
- podstawowe prawa i obowiązki przedsiębiorcy związane z wykonywaniem działalności gospodarczej – w tym: rejestracja przedsiębiorcy, wprowadzanie usług i towarów do obrotu, zawieszenie wykonywania działalności etc.
- reglamentacja działalności gospodarczej – branże wymagające pozyskania dodatkowych koncesji, zezwoleń i wpisów do rejestrów
- zasady przeprowadzania kontroli u przedsiębiorców przez organy administracji publicznej;
- podstawowe zagadnienia zawiązane z ochroną konkurencji oraz przeciwdziałaniem nieuczciwym praktykom rynkowym
- wsparcie przedsiębiorczości ze środków publicznych
- pozyskiwanie funduszy na rozwój działalności gospodarczej – dostępne instrumenty, zasady rozliczania – z uwzględnieniem wielkości przedsiębiorstwa
- zasady otrzymywania pomocy publicznej i pomoc de minimis
- wsparcie konsumentów w sporach z instytucjami finansowymi
- podstawowe doradztwo związane z upadłością konsumencką
Sekcja prawa cywilnego
Opiekunowie: dr Dominik Horodyski
Sekcja udziela porad prawnych w sprawach dotyczących:
- prawa umów (m.in. umowa o świadczenie usług, sprzedaż, pożyczka, umowa o dzieło, użyczenie, umowy konsumenckie)
- odpowiedzialności cywilnoprawnej (m. in. odszkodowania i zadośćuczynienia)
- nieruchomości (m.in. najem, zasiedzenie, zniesienie współwłasności)
- start-upów (m.in. założenie i prowadzenie działalności gospodarczej) we współpracy z Sekcją spraw finansowych i gospodarczych
Sekcja prawa rodzinnego
Opiekunka: dr Ewa Pietrzak
Zakres działań:
- sprawy o rozwód/separację (w tym przesłanki rozwodu/separacji, wina w rozwodzie, rozwód bez orzekania o winie, zagadnienia związane z małoletnimi dziećmi stron w postępowaniu rozwodowym: alimenty, władza rodzicielska, kontakty z dziećmi)
- sprawy alimentacyjne (w tym alimenty na dzieci, alimenty na małżonka)
- władza rodzicielska (w tym opieka naprzemienna, ograniczenie i pozbawienie władzy rodzicielskiej)
- sprawy o kontakty z dzieckiem
- sprawy związane z pochodzeniem dziecka (w tym ustalenie/zaprzeczenie ojcostwa/macierzyństwa)
- zagadnienia związane z małżeńskimi ustrojami majątkowymi i podziałem majątku małżonków (w tym wspólność majątkowa, rozdzielność majątkowa, umowy majątkowe małżeńskie)
Jak skorzystać z usług SPP
informacje dla klientów
Kto może zostać klientem SPP
Oferta Studenckiej Poradni Prawnej skierowana jest do osób fizycznych lub przedsiębiorców, których sytuacja materialna nie pozwala na zasięgnięcie odpłatnej pomocy prawnej adwokata lub radcy prawnego, zaś w sprawie będącej przedmiotem porady prawnej dotychczas nie korzystali z usług profesjonalisty.
Z usług SPP mogą korzystać także organizacje społeczne, które zgłaszają się z problemem prawnym objętym zakresem swojej działalności statutowej, zaś w sprawie będącej przedmiotem udzielanej porady nie korzystały z usług profesjonalisty.
Zgłoszenia i dokumenty
Aby skorzystać z usług Studenckiej Poradni Prawnej, należy:
- złożyć odpowiedni do rodzaju sprawy formularz
- zapoznać się z regulaminem
- zapoznać się z informacją dotyczącą udzielania porad:
- podpisać oświadczenie:
- wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych:
Przyjęcie sprawy
Na podstawie oświadczenia, karty sprawy i kopii dokumentów złożonych przez klienta opiekun danej sekcji Studenckiej Poradni Prawnej podejmuje decyzję o przyjęciu lub nieprzyjęciu danej sprawy i jednocześnie wskazuje pisemnie na karcie sprawy studenta SPP wyznaczonego do jej prowadzenia.
Udzielenie porady prawnej polega na sporządzeniu rozstrzygnięcia problemu prawnego, jak również przygotowaniu projektów pism procesowych. Porada powinna być zrozumiała dla klienta i przedstawiać wszystkie możliwe warianty rozwiązania zagadnienia prawnego.
Jak zostać członkiem zespołu
informacje dla studentów
Dlaczego warto do nas dołączyć
Studenci działają w Studenckiej Poradni Prawnej w ramach realizacji modułu Studencka Poradnia Prawna, w poszczególnych przedmiotowo zorganizowanych sekcjach. Szukanie rozwiązań dla konkretnych problemów prawnych pozwala im na podniesienie kompetencji zawodowych i zdobycie cennego doświadczenia jeszcze podczas studiów.
Kto może zostać członkiem zespołu
Członkiem Studenckiej Poradni Prawnej może zostać student Wydziału Prawa w Warszawie Uniwersytetu SWPS, który jest wpisany przynajmniej na czwarty rok studiów na kierunku prawo lub na trzeci rok studiów na kierunku prawo w biznesie oraz ma zaliczone przedmioty określone w sylabusie modułu Studenckiej Poradni Prawnej jako wymogi uczestniczenia w pracach określonej sekcji. W uzasadnionych przypadkach kierownik Studenckiej Poradni Prawnej może wyrazić zgodę na przyjęcie do zespołu studenta, który został wpisany na trzeci rok studiów na kierunku prawo i posiada wiedzę merytoryczną wystarczającą do udzielania porad prawnych.
W pracach SPP może uczestniczyć także absolwent Wydziału Prawa w Warszawie Uniwersytetu SWPS, jeżeli jego kandydatura jako osoby wspierającej SPP zostanie pozytywnie zaopiniowana przez opiekuna sekcji SPP oraz jeżeli uzyska zgodę dziekana Wydziału Prawa w Warszawie Uniwersytetu SWPS.
Warunki przyjęcia
Aby zostać członkiem Studenckiej Poradni Prawnej, należy:
- otrzymać pozytywną decyzję kierownika SPP po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego,
- odbyć obowiązkowe szkolenie dotyczące zasad udzielania porad prawnych w ramach SPP,
- podpisać i złożyć opiekunowi wybranej sekcji SPP stosowne oświadczenie.
Osoby zainteresowane dołączeniem do zespołu proszone są o kontakt z kierownikiem Studenckiej Poradni Prawnej.