Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży

Szkoła letnia realizowana przez Szkołę Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS pod kierownictwem prof. A. Popiel i dr E. Pragłowskiej

O szkole letniej Zapisy wkrótce

Kogo zapraszamy:

słuchaczy i absolwentów SPPB, psychoterapeutów poznawczo-behawioralnych i psychologów pracujących z dziećmi i młodzieżą

Język wydarzenia: polski

Nastolatek podczas wizyty u psychoterapeuty, siedzi w kapturze na kanapie

O szkole letniej

Zapraszamy psychoterapeutów poznawczo-behawioralnych i psychologów pracujących z dziećmi i młodzieżą na intensywny kurs doskonalący realizowany przez Szkołę Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS pod kierownictwem prof. A. Popiel i dr E. Pragłowskiej.

Oferujemy niepowtarzalną okazję do poszerzenia wiedzy i umiejętności w obszarze terapii poznawczo-behawioralnej. Program szkolenia uwzględnia specyfikę pracy z pacjentami w wieku rozwojowym, z włączeniem w proces terapeutyczny ich rodzin i środowiska.

Co wyróżnia nasz kurs:

  • idealne połączenie teorii z praktyką – uczestnicy nie tylko poznają koncepcje teoretyczne, ale przede wszystkim uczą się, jak skutecznie wykorzystać je w codziennej pracy terapeutycznej;
  • intensywna formuła superwizji w małych grupach umożliwiająca szczegółowe omówienie przypadków klinicznych;
  • dostęp do aktualnych protokołów terapeutycznych i materiałów multimedialnych, które można wykorzystać w pracy z pacjentami;
  • zajęcia prowadzone przez doświadczonych praktyków łączących kompetencje psychologiczne i psychiatryczne, co zapewnia całościowe spojrzenie na proces diagnostyczno-terapeutyczny;
  • innowacyjne podejście, uwzględniające różne modele terapeutyczne (CBT, DBT, terapia systemowa) dostosowane do specyfiki wieku rozwojowego;
  • formuła hybrydowa, umożliwiająca efektywne łączenie nauki z pracą zawodową przy zachowaniu wysokiej jakości kształcenia.

Weź udział w naszej szkole letniej i doskonal swoje umiejętności terapeutyczne pod okiem najlepszych specjalistów!

Kurs jest przeznaczony dla:

  • słuchaczy i absolwentów SPPB,
  • certyfikowanych psychoterapeutów poznawczo-behawioralnych i osób w trakcie szkolenia w ośrodkach rekomendowanych przez PTTPB,
  • psychologów klinicznych,
  • specjalistów psychoterapii dzieci i młodzieży.

W wyjątkowych przypadkach na kurs mogą zostać przyjęte osoby stosujące metody poznawczo-behawioralne w praktyce klinicznej bez formalnego szkolenia (dotyczy lekarzy, psychologów, a zwłaszcza psychologów klinicznych oraz pedagogów specjalnych i resocjalizacyjnych). Warunkiem przyjęcia jest samodzielne uzupełnienie podstaw w postaci lektury książki autorstwa prof. A. Popiel i dr E. Pragłowskiej „Psychoterapia Poznawczo-Behawioralna. Teoria i Praktyka” (wyd. II., Wydawnictwo Naukowe PWN).

Metodyka zajęć

Program szkolenia obejmuje 100 godzin zajęć, które stanowią uzupełnienie czteroletnich studiów podyplomowych w Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS. Jego realizacja zalicza w pełni wymagane programem studiów godziny zajęć fakultatywnych. Szkoła letnia spełnia również kryteria szkoleń wymaganych w procesie odnowienia certyfikatu Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej.

Zrealizowane zajęcia uzupełniają wykształcenie niezbędne w procesie uznania dorobku naukowego lub zawodowego za równoważny ze zrealizowaniem programu szkolenia specjalizacyjnego podczas ubiegania się o specjalizację psychoterapia dzieci i młodzieży.

Udział w zajęciach wymaga od uczestników podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu terapii poznawczo-behawioralnej, ogólnej psychopatologii, znajomości systemów klasyfikacyjnych oraz zaburzeń występujących u dzieci i młodzieży.

Autorzy programu i prowadzący to doświadczeni terapeuci, superwizorzy i psychiatrzy dzieci i młodzieży – dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek i dr n. med. Artur Wiśniewski. Tworzą oni wyjątkowy duet wykładowców, łączący szeroką wiedzę teoretyczną z bogatym doświadczeniem praktycznym. Ich kompetencje wzajemnie się uzupełniają, co gwarantuje najwyższą jakość kształcenia.

Forma zajęć

Zajęcia odbywają się w formule hybrydowej (online z możliwością uczestnictwa stacjonarnego). Każde spotkanie składa się z części wykładowej (około 50-60 proc. czasu zajęć) oraz warsztatowej (około 40-50 proc.) obejmującej analizę przypadków, odgrywanie scenek terapeutycznych i omawianie trudnych momentów w terapii.

Integralną częścią kursu są materiały wprowadzajace do każdego spotkania, z którymi należy zapoznać się przed zjazdem, oraz narzędzia multimedialne i testowe wykorzystywane w trakcie zajęć. W związku z tym wymagana jest możliwość korzystania z laptopa, tabletu lub smartfona podczas spotkań.

Warunki zaliczenia

Aby uzyskać zaliczenie należy:

  • aktywnie uczestniczyć w co najmniej 80 proc. zajęć,
  • wykonać ćwiczenia z zajęć,
  • zapoznać się z materiałami dydaktycznymi,
  • przedstawić i omówić jeden przypadek przygotowany do superwizji.

Daty zjazdów

16 maja 2025 r., piątek, godz. 9.00–18.00 (hybrydowo: możliwość uczestniczenia online lub stacjonarnie na Uniwersytecie SWPS w Warszawie) – pierwsze zajęcia to Masterclass SPPB „ACT w pracy z dziećmi i młodzieżą”

23 maja 2025 r., piątek, godz. 9.00–18.00 (online)

30 maja 2025 r., piątek, godz. 9.00–18.00 (online)

6 czerwca 2025 r., piątek, godz. 9.00–18.00 (online)

13 czerwca 2025 r., piątek, godz. 9.00–18.00 (online)

30 czerwca 2025 r., poniedziałek, godz. 9.00–18.00 (hybrydowo: możliwość uczestniczenia online lub stacjonarnie na Uniwersytecie SWPS w Warszawie)

1 lipca 2025 r., wtorek, godz. 9.00–18.00 (hybrydowo: możliwość uczestniczenia online lub stacjonarnie na Uniwersytecie SWPS w Warszawie)

2 lipca 2025 r., środa, godz. 9.00–18.00 (hybrydowo: możliwość uczestniczenia online lub stacjonarnie na Uniwersytecie SWPS w Warszawie)

3 lipca 2025 r., czwartek, godz. 9.00–18.00 (hybrydowo: możliwość uczestniczenia online lub stacjonarnie na Uniwersytecie SWPS w Warszawie)

4 lipca 2025 r., piątek, godz. 9.00–18.00 (hybrydowo: możliwość uczestniczenia online lub stacjonarnie na Uniwersytecie SWPS w Warszawie)

Program

  1. Masterclass: ACT w pracy z dziećmi i młodzieżą

    Pierwsze zajęcia uczestników szkoły letniej to masterclass SPPB „ACT w pracy z dziećmi i młodzieżą”

    prof. Maria do Céu Salvador
    Uniwersytet w Coimbrze

  1. Psychopatologia rozwojowa – fundamenty skutecznej diagnozy i konceptualizacji

    • Specyfika zaburzeń psychicznych w różnych okresach rozwojowych

    • Nowoczesne systemy klasyfikacyjne (DSM-5TR, ICD-11, DCR 05) w praktyce klinicznej

    • Sztuka prowadzenia wywiadu diagnostycznego z dzieckiem i rodziną

    • Wykorzystanie narzędzi diagnostycznych dostosowanych do wieku pacjenta

    • Szczególne wyzwania w diagnozie dzieci i młodzieży – studia przypadków

    dr n. med. Artur Wiśniewski lub dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek
    Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS pod kierownictwem prof. A. Popiel i dr E. Pragłowskiej

  1. Wprowadzenie do konceptualizacji poznawczo behawioralnej dzieci i młodzieży

    • Modele biopsychospołeczne narzędziem rozumienia problemów dzieci

    • Powód zgłoszenia, czynniki predysponujące, wyzwalające i protekcyjne

    • Dialog sokratejski, kajzerka, analiza przekonań – narzędzia do budowania konceptualizacji

    • ABC zachowania? Narzędzie wiecznie żywe. Analiza kontekstu rodzinnego i sytuacyjnego

    • Ćwiczenia praktyczne i studia przypadków – wykład i praca w małych grupach

    Konceptualizacja w modelu DBT i systemowym

    • Narzędzia analizy łańcuchowej

    • Umiejętności. Ocena zasobów

    • Systemy rodzinne i ich rola w podtrzymywaniu zaburzeń

    • Genogram a przekonania pośredniczące

    • Czynniki rodzinne podtrzymujące zaburzenie

    dr n. med. Artur Wiśniewski lub dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek
    Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS pod kierownictwem prof. A. Popiel i dr E. Pragłowskiej

  1. Diagnoza a konceptualizacja

    • Modele zaburzeń jako narzędzia – zbierania wywiadu do konceptualizacji

    • Jak łączyć wiedzę o teorii z praktyką – wskazówki praktyczne dotyczące modeli zaburzeń (kiedy wybrać który)

    • Rola krasnoludków w diagnozie i konceptualizacji. Jak wiedza o rozwoju dzieci może wpływać na nasze rozumienie ich konceptualizacji?

    Podsumowanie konceptualizacji z dzieckiem i rodziną

    • Jak omawiać rozpoznanie i modele diagnostyczne z dziećmi i rodziną?

    • „To przeze mnie on się tak zachowuje”. Poczucie winy a odpowiedzialność za sytuację członków rodziny.

    • „Wiem, co mi jest, rozumiem, jak to działa”. Jak budować rozumienie konceptualizacji?

    dr n. med. Artur Wiśniewski lub dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek
    Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS pod kierownictwem prof. A. Popiel i dr E. Pragłowskiej

  1. Planowanie terapii dzieci i młodzieży

    • Budowanie planów terapeutycznych – protokoły

    • Budowanie planów terapeutycznych – procesy transdiagnostyczne

    • Budowanie planów teraputycznych – konceptualizacjia

    • Modyfikacja środowiskowa to też element psychoterapii

    • Cele terapeutyczne

    Psychoterapia jako oddziaływanie medyczne

    • Kiedy do psychiatry

    • Wskazania do hospitalizacji

    • Leki

    • Współpraca ze służbami i instytucjami

    dr n. med. Artur Wiśniewski lub dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek
    Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS pod kierownictwem prof. A. Popiel i dr E. Pragłowskiej

  1. Warsztaty pracy z zaburzeniami eksternalizacyjnymi – protokoły, plany pracy, techniki (8h)

    • Zaburzenia neurorozwojowe: ADHD, zaburzenia spektrum autyzmu, tiki, zaburzenia rozwoju i umiejętności

    • CHAD

    • Uzależnienia: alkohol, pozostałe substancje, uzależnienia behawioralne

    • Zaburzenia zachowania: ODD, CD, nieprawidłowo kształtująca się osobowość

    Superwizja przypadków z grupy (2h)
    dr n. med. Artur Wiśniewski i dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek
    Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS pod kierownictwem prof. A. Popiel i dr E. Pragłowskiej

  1. Warsztaty pracy z zaburzeniami internalizacyjnymi – protokoły, plany pracy, techniki (8h)

    • Zaburzenia nastroju: depresja dzieci i młodzieży jako problem społeczny, dysruptywne zaburzenia regulacji nastroju, depresyjne zaburzenia zachowania

    • Zaburzenia lękowe: lęk separacyjny, GAD, lęk o zdrowie, zespół Munschenhausena per procura, fobie proste, fobia krwi, fobia społeczna

    • Zaburzenia odżywiania: anoreksja, bulimia, napadowe objadanie się

    Superwizja przypadków z grupy (2h)
    dr n. med. Artur Wiśniewski i dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek
    Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS pod kierownictwem prof. A. Popiel i dr E. Pragłowskiej

  1. Warsztaty pracy z zaburzeniami ciąg dalszy – protokoły, plany pracy, techniki (8h)

    • Zaburzenie wydalania: moczenie nocne, zanieczyszczanie się kałem

    • Zaburzenia somatyzacyjne i dzieci chore somatycznie: leczenie bólu; czy objawy psychogenne są psychogenne?

    • Zaburzenia snu: bezsenność, koszmary senne

    • Zaburzenia więzi: zaburzenia selektywności przywiązania, reaktywne zaburzenia więzi

    • PTSD i zaburzenia pokrewne: zaburzenia adaptacyjne, PTSD, cPTSD

    Superwizja procesów terapeutycznych (2h)
    dr n. med. Artur Wiśniewski i dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek
    Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS pod kierownictwem prof. A. Popiel i dr E. Pragłowskiej

  1. Podejście transdiagnostyczne i terapia oparta na konceptualizacji – protokoły, plany pracy, techniki (8h)

    • Regulacja emocji: protokół Barlowa, protokoły DBT

    • Perfekcjonizm jako mechanizm kompensacyjny

    • Ruminatywny styl myślenia: ruminowanie i zamartwianie

    • Historia wzmocnień: modyfikacje behawioralne, oddziaływania środowiskowe

    • Profilaktyka celowana w psychoterapii dzieci i młodzieży

    Superwizja przypadków klinicznych (2h)
    dr n. med. Artur Wiśniewski i dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek
    Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS pod kierownictwem prof. A. Popiel i dr E. Pragłowskiej

  1. Trudne sytuacje w gabinecie – protokoły, plany pracy, techniki (8h)

    • Algorytm radzenia sobie z kryzysem: zauważ, zrozum, zadziałaj; procedury bezpieczeństwa

    • Samookaleczenia: objaw, sposób, sygnał

    • Rodzina/pacjent nie współpracuje: jak konceptualizować trudności w terapii; to nie jest moje dziecko; jak radzić sobie z emocjami, jakie w nas wzbudza praca

    • Nie radzę sobie z pacjentem: przekonania utrudniające pracę terapeutyczną

    • Błędy i działania uboczne psychoterapii: typowe pomyłki, jak je zrozumieć i co robić

    • Zapobieganie nawrotom: pomysły na życie

    Superwizja przypadków klinicznych (2h)
    dr n. med. Artur Wiśniewski i dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek
    Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS pod kierownictwem prof. A. Popiel i dr E. Pragłowskiej

Opłaty

Zapisy do 31 marca 2025 r.

6600 zł
Słuchacze SPPB

7000 zł
Członkowie PTTPiB

7300 zł
Pozostali uczestnicy

Zapisy od 1 kwietnia 2025 r.

6900 zł
Słuchacze SPPB

7300 zł
Członkowie PTTPiB

7600 zł
Pozostali uczestnicy

Autorzy programu

Magdalena Skotnicka-Chaberek
dr n. med.
Magdalena Skotnicka-Chaberek
Specjalistka łącząca kompetencje psychologa i lekarza. Certyfikowany psychoterapeuta i superwizor-dydaktyk PTTPB z ponad 20-letnim doświadczeniem klinicznym. Ekspertka w terapii zaburzeń neurorozwojowych (szczególnie ADHD) oraz całościowych zaburzeń rozwoju. Kierownik Centrum Neurorehabilitacji oraz ceniony wykładowca akademicki. Współautorka książek i publikacji naukowych. Szkoli się u najlepszych – ukończyła m.in. specjalistyczne szkolenie z terapii PTSD u prof. Edny Foa. Należy do prestiżowych towarzystw naukowych, takich jak PTTPB, EABCT czy SITCC.
Artur Wiśniewski
dr n. med.
Artur Wiśniewski
Psychiatra dzieci i młodzieży oraz psychoterapeuta poznawczo-behawioralny z ponad 20-letnim doświadczeniem klinicznym. Superwizor-dydaktyk PTTPB. Specjalista w leczeniu zaburzeń neurorozwojowych, szczególnie ADHD. Łączy praktykę kliniczną z działalnością naukową i dydaktyczną. Aktywnie uczestniczy w tworzeniu nowych standardów pomocy psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży. Kierownik merytoryczny studiów podyplomowych z psychoterapii CBT. Szkolił się pod kierunkiem światowej sławy eksperta, prof. Marka Reinecke. Członek Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i PTTPB.

Gość specjalny

Céu Salvador
prof.
Maria do Céu Salvador
Ceniona specjalistka w zakresie psychoterapii poznawczo-behawioralnej oraz terapii trzeciej fali. Uzyskała doktorat na Uniwersytecie w Coimbrze, gdzie obecnie pracuje jako profesor. Naukowo zajmuje się oceną, konceptualizacją i leczeniem zaburzeń lękowych o podłożu społecznym oraz lęku przed testami u nastolatków i dorosłych. Aktywnie działa na rzecz rozwoju i wdrażania terapii trzeciej generacji, które łączą podejście naukowe z praktycznym zastosowaniem w pracy z różnorodnymi grupami klientów. Jest akredytowaną psychoterapeutką i superwizorką (certyfikowaną przez Portugalskie Stowarzyszenie Terapii Behawioralnych oraz Międzynarodowe Towarzystwo Terapii Schematów). Prowadzi również prywatną praktykę, wspierając swoich klientów w rozwiązywaniu złożonych trudności emocjonalnych. Ponadto jest przeszkoloną nauczycielką programu Mindful Self-Compassion oraz certyfikowaną facylitatorką Compassionate Mind Training, co wzbogaca jej podejście terapeutyczne o elementy uważności i współczucia.

Organizator

  • Logo Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS

Kontakt

W razie pytań prosimy o kontakt mailowy z Katarzyną Piotrowicz: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..