O konferencji
Jak często mamy do czynienia z kłamstwem i manipulacją? Jakie mogą mieć skutki? Na konferencji „Kłamstwo, manipulacja i pułapki ludzkiego umysłu” porozmawiamy o tym, jak kłamstwo i manipulacja wpływają na różne obszary życia: politykę, pracę, media, edukację i nasze codzienne decyzje. Poznasz mechanizmy kłamstwa i manipulacji. Dowiesz się też, jak możesz im przeciwdziałać i ich unikać.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz badania naukowe poświęcone tym zagadnieniom, czy interesują cię one od strony praktycznej, serdecznie zapraszamy cię do udziału w konferencji. Będzie to doskonała okazja, aby poszerzyć swoją wiedzę, a także zabrać głos w dyskusji na temat tego, jak budować świadome, odporne na manipulację społeczeństwo oraz kulturę opartą na prawdzie i rzetelności.
Do zobaczenia na Uniwersytecie SWPS!
Prelegentki i prelegenci
Katarzyna Cantarero
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Psycholog społeczny. Zajmuje się badaniami nad kłamstwem (w tym dylematem między prawdą a troską) oraz potrzebą i poczuciem sensu. Publikowała artykuły w międzynarodowych czasopismach naukowych. Realizowała i realizuje projekty przy wsparciu instytucji zewnętrznych, takich jak
NCN i
NAWA. Doświadczenie naukowe zdobyła w instytucjach polskich i zagranicznych, m.in. Instytucie Psychologii
PAN, Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
University of Essex oraz
University of Granada.
Dariusz Doliński
prof. dr hab.
Jeden z najbardziej cenionych psychologów społecznych w Polsce. Zajmuje się psychologią zachowań społecznych oraz psychologią emocji i motywacji. Analizuje techniki wpływu społecznego oraz mechanizmy ulegania wobec zewnętrznego nacisku i manipulacji społecznej. Interesuje się psychologicznymi aspektami marketingu i reklamy. Jest autorem licznych projektów naukowych, badań eksperymentalnych oraz teorii z zakresu psychologii społecznej, dotyczących m.in. zachowań konsumenckich. Publikuje w prestiżowych czasopismach, m.in. „
Journal of Personality and Social Psychology”, „
Personality and Social Psychology Bulletin”, „
Journal of Experimental Social Psychology” oraz „
European Journal of Social Psychology”. Jest autorem lub współautorem ok. 200 publikacji. Był redaktorem naczelnym „
Polish Psychological Bulletin”. Członek Polskiej Akademii Nauk oraz Komitetu Psychologii
PAN. Członek i były prezes Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z psychologii społecznej i psychologii reklamy.
Wojciech Kulesza
prof. dr hab.
Psycholog społeczny, kierownik
Katedry Psychologii Społecznej. W pracy naukowej zajmuje się zjawiskiem mimikry (naśladowania zachowań, gestów i mowy innych), nierealistycznym optymizmem (wrażeniem, że jest się mniej narażonym na zagrożenie niż inni) i tzw. medycznymi fake-newsami. Autor książki
„Efekt kameleona. Psychologia naśladownictwa” oraz współautor (wraz z prof. dr. hab. Dariuszem Dolińskim)
„Social Biases During Covid 19. Managing the Anxiety of Uncertainty”. Publikuje w czasopismach naukowych – zachodnich i krajowych. Pisał artykuły popularyzujące naukę dla „Polityki”, „Newsweeka” i „Gazety Wyborczej”, udzielał też licznych komentarzy medialnych. Stypendysta tygodnika „Polityka”. Był przewodniczącym Zespołu interdyscyplinarnego ds. działalności upowszechniającej naukę
MNiSW, a także stypendystą w
Florida Atlantic University. Członek rady programowej Festiwalu Nauki. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi seminaria dyplomowe z psychologii społecznej i psychologii miłości.
Jakub Kuś
dr
Psycholog. Zajmuje się psychologią nowych technologii, w tym rozproszeniem odpowiedzialności w internecie i zniekształceniami w odbiorze treści cyfrowych. Interesuje go agresja internetowa oraz wpływ nowych technologii na moralność. Badał m.in. zjawisko cyberdryfowania, motywy korzystania z portali społecznościowych oraz rolę samoregulacji w sytuacji funkcjonowania wielozadaniowego. Obecnie koncentruje się na badaniach z zakresu psychologii dezinformacji, szczególnie dezinformacji cyfrowej. Autor szeregu publikacji z obszaru psychologii internetu, m.in. w pismach „Computers in Human Behaviour” i „Frontiers in Psychology”. Był kierownikiem grantu przyznanego przez Narodowe Centrum Nauki w ramach konkursu PRELUDIUM oraz wykonawcą w licznych projektach badawczych. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia m.in. z psychologii nowych technologii, psychologii osobowości oraz psychometrii.
Paweł Muniak
Doktorant współpracujący z
Centrum Badań nad Relacjami Społecznymi. Naukowo zajmuje się wpływem społecznym, szczególnie w kontekście naśladownictwa. Jako stypendysta w grancie PRELUDIUM BIS 1 Narodowego Centrum Nauki bada, do czego może prowadzić naśladowanie zachowań, gestów i mowy innych osób. Interesuje się zagadnieniem nierealistycznego optymizmu. Poszukuje odpowiedzi na pytanie o to, dlaczego uważamy, że złe rzeczy przytrafią się raczej innym, a nie nam. Autor i współautor wystąpień na konferencjach naukowych, publikacji popularnonaukowych oraz publikacji naukowych w czasopismach zachodnich i krajowych. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z psychologii społecznej, krytycznej analizy tekstów psychologicznych oraz metodologii i statystyki.
Aleksandra Penza
Psycholożka biznesu, trenerka, HR-owczyni z wieloletnim doświadczeniem w rekrutacji i selekcji pracowników, doradztwie zawodowym, projektowaniu i prowadzeniu szkoleń, employer brandingu oraz bieżącym wsparciu kadry menedżerskiej w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Doktorantka realizująca projekt badawczy w obszarze psychologii pracy i organizacji na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studiów licencjackich z psychologii na Uniwersytecie w Glamorgan (Wielka Brytania). Ukończyła studia podyplomowe Trener Biznesu w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu oraz Szkołę Trenerów Biznesu „Moderator”. Tancerka amatorka, pasjonatka modern jazzu i innych form ekspresji w tańcu.
Karina Stasiuk-Krajewska
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Medioznawca, teoretyk komunikacji, etyk komunikacji profesjonalnej. Doktor habilitowana w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach. Pracuje na
Wydziale Prawa i Komunikacji Społecznej we Wrocławiu Uniwersytetu SWPS. Interesuje się naukowo etyką i profesjonalizacją zawodów medialnych (zwłaszcza dziennikarstwa i PR), teorią i analizą dyskursu oraz strukturami i wpływem przekazów dezinformacyjnych. Jest autorką ponad stu publikacji naukowych oraz twórczynią lub współtwórczynią kilkunastu programów studiów w obszarze komunikacji społecznej i mediów. Koordynuje działania
Central European Digital Media Observatory (CEDMO) w Polsce. Członkini międzynarodowej grupy ekspertów EDMO (
EDMO’s Group of Experts on Structural Indicators for the Code of Practice on Disinformation) oraz ekspertka
International Fact-Checking Network.
Tomasz Zaleśkiewicz
prof. dr hab.
Psycholog, kierownik
Katedry Psychologii Ekonomicznej. Bada zagadnienia związane z ocenianiem, podejmowaniem decyzji, percepcją ryzyka i psychologicznymi uwarunkowaniami zachowań ekonomicznych. Kieruje
Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi, które prowadzi badania naukowe z zakresu szeroko pojętej psychologii ekonomicznej i ekonomii behawioralnej oraz współpracuje z organizacjami finansowymi i stowarzyszeniami inwestorów. Autor kilku książek na temat psychologii ekonomicznej i podejmowania decyzji ryzykownych. Napisał kilkadziesiąt artykułów naukowych, które zostały opublikowane w prestiżowych pismach o zasięgu międzynarodowym. Współautor książek: „
Psychological Perspectives on Financial Decision Making” (2020, Springer) i „
Human Behaviour in Pandemics: Social and Psychological Determinants in a Global Health Crisis” (2022,
Routledge). Laureat kilku nagród i stypendiów naukowych. Był stypendystą Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz tygodnika „Polityka”.
Organizatorzy
Partner
Patronat
Komitet organizacyjny
- Gabriela Sorsa
- Magdalena Goetze
Miejsce
Uniwersytet SWPS, sala 120
ul. Aleksandra Ostrowskiego 30B, Wrocław
Kontakt
- Gabriela Sorsa, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Magdalena Goetze, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.