Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Bezpieczna szkoła

Jak skutecznie przeciwdziałać przemocy rówieśniczej

O konferencji Zapisz się

Kogo zapraszamy:

dyrektorów szkół, nauczycieli, pedagogów, psychologów, interwentów, wszystkie osoby zaangażowane w przeciwdziałanie przemocy w środowisku szkolnym i zainteresowane tematyką bullyingu

Język wydarzenia: polski

Uczeń na korytarzu szkolnym

O konferencji

Jak skutecznie przeciwdziałać przemocy rówieśniczej? Jak budować kulturę szacunku i bezpieczeństwa w szkołach? Odpowiedzi na te pytania poszukają eksperci, praktycy oraz przedstawiciele środowiska edukacyjnego podczas konferencji „Bezpieczna szkoła – jak skutecznie przeciwdziałać przemocy rówieśniczej”, która odbędzie się 8 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. To wyjątkowe wydarzenie będzie okazją do zdobycia wiedzy, wymiany doświadczeń i poznania skutecznych narzędzi wspierających bezpieczeństwo uczniów. Serdecznie zapraszamy do udziału!

Eksperci i kluczowe tematy

Celem konferencji jest wymiana doświadczeń, prezentacja najnowszych badań i skutecznych strategii przeciwdziałania przemocy wśród dzieci i młodzieży. Wydarzenie to jest odpowiedzią na rosnące wyzwania, przed jakimi stoją placówki edukacyjne w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i budowania atmosfery wzajemnego szacunku w społeczności szkolnej. Konferencja dostarczy uczestnikom praktycznych wskazówek oraz inspiracji do skutecznego działania w swoich placówkach.

Wśród prelegentów znajdą się znani specjaliści z dziedziny psychologii i edukacji, którzy omówią najnowsze badania oraz praktyczne strategie przeciwdziałania przemocy. W programie konferencji zaplanowano m.in.:

Dodatkowo uczestnicy będą mogli wziąć udział w spotkaniu inauguracyjnym Klubu Interwenta RESQL, które umożliwi dalszą wymianę doświadczeń i rozwój kompetencji w zakresie przeciwdziałania bullyingowi.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Obowiązują zapisy przez formularz.

Program

sala A001

  1. Rejestracja uczestników (współpraca z Fundacją Varia Posnania)

     

  2. Powitanie gości

     

    dr Anna Ziółkowska, prof. USWPS – dziekan Wydziału Psychologii i Prawa w Poznaniu
  3. Konsekwencje doświadczania bullyingu i cyberbullingu – przegląd badań

    Podczas wykładu skonfrontujemy popularne przekonania dotyczących bullyingu i jego konsekwencji z aktualnym stanem wiedzy. W tym celu omówimy kilka powszechnych mitów na temat tego zjawiska, posługując się wynikami badań naukowych: Czy konsekwencje bullyingu odczuwa tylko osoba będąca ofiarą? Czy „przeżywanie nie boli”? Czy większość uczniów w klasie nie ma z bullyingiem nic wspólnego? I czy rzeczywiście „co cię nie zabije to cię wzmocni”?

    dr hab.Małgorzata Wójcik, prof. USWPS (USWPS, RESQL)
  4. Bezpieczna szkoła – czyli jaka? Praktyki restoratywne w edukacji

    Restoratywna szkoła to przestrzeń, w której bezpieczeństwo wynika z jakości relacji – opartych na wzajemnym szacunku, zrozumieniu i współodpowiedzialności. Jakie wartości i zasady ją kształtują? Po czym można ją rozpoznać? Jakie narzędzia pomagają ją wdrożyć? Podczas wystąpienia omówione zostaną kluczowe założenia szkoły restoratywnej oraz praktyczne sposoby ich realizacji. Prelegentka wskaże pierwsze kroki, które warto podjąć, by budować środowisko sprzyjające relacjom i bezpieczeństwu. Uczestnicy otrzymają konkretne wskazówki i narzędzia, które mogą wykorzystać w codziennej pracy – niezależnie od swojej roli w społeczności szkolnej.

    dr Aleksandra Dopierała (USWPS)
  5. Systemowe wsparcie dzieci i młodzieży zaangażowanych w przemoc rówieśniczą

    W wystąpieniu poruszone zostanie zagadnienie mechanizmów powstawania przemocy rówieśniczej oraz czynników podtrzymujących przemoc. Przede wszystkim jednak celem wystąpienia jest wskazanie, jaką rolę odgrywa dorosły w przeciwdziałaniu i zatrzymywaniu przemocy rówieśniczej oraz omówienie kierunków systemowego wsparcia wszystkich osób.

    dr Anna Kubiak (USWPS)
  6. Przerwa kawowa i networking

     

  7. Prezentacja Kuratorium Oświaty w Poznaniu

     

  8. Przemoc rówieśnicza wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: Doświadczenia dzieci ze spektrum autyzmu

    Krótkie omówienie problemu bullyingu w szkołach, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Dlaczego dzieci ze spektrum autyzmu są szczególnie narażone na bullying? (np. trudności w komunikacji, zachowania odbiegające od norm społecznych).

    dr Radosław Kaczan (USWPS, RESQL)
  9. Przerwa kawowa

     

  10. Bezpieczna i przyjazna szkoła okiem praktyków – panel dyskusyjny

    udział ekspertów i przedstawicieli Fundacji Varia Posnania

  11. Zakończenie konferencji

     

  12. Dodatkowe spotkania

    Grupa 1 – Inauguracyjne spotkanie Klubu Interwenta RESQL (prowadzenie: dr hab. Małgorzata Wójcik, prof. USWPS, Magdalena Kosowska, dr Radosław Kaczan)

    Mamy przyjemność zaprosić uczestników konferencji, którzy na co dzień korzystają z systemu RESQL, na inauguracyjne spotkanie Klubu Interwenta utworzonego z myślą, o osobach, które chcą wymieniać się doświadczeniami oraz wspólnie podnosić kompetencje w obszarze bullyingu. Nasze spotkania będą odbywały się w luźnej, przyjaznej atmosferze, która sprzyja swobodnej wymianie myśli i pomysłów. To doskonała okazja, aby w nieformalnym gronie omówić codzienne wyzwania, a także otrzymać cenne wskazówki i wsparcie od kolegów i koleżanek oraz ekspertów zespołu RESQL. Udział w klubie jest całkowicie dobrowolny i bezpłatny.


    Grupa 2 – Warsztat tematyczny (prowadzenie: Magdalena Kosowska, dr Radosław Kaczan)

Prelegentki i prelegenci

Małgorzata Wójcik
dr hab., prof. USWPS
Małgorzata Wójcik
W swojej pracy zajmuje się badaniem powodów i przejawów bullyingu oraz dynamiką grup rówieśniczych. Kieruje Uniwersyteckim Centrum Badań nad Bullyingiem i wraz z zespołem opracowuje projekty i systemy mające na celu zapobieganie bullyingowi i budowanie pozytywnego klimatu szkoły. Obecnie wdraża zintegrowany program monitorowania i zapobiegania przemocy rówieśniczej RESQL w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zrealizowała projekty finansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Fundację na Rzecz Nauki Polskiej. Laureatka nagrody im. prof. Romana Czerneckiego za najlepszy artykuł naukowy i specjalistyczny w dziedzinie edukacji w 2021 i 2023 r. oraz nagrody Ministra Edukacji i Nauki za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności wdrożeniowej w 2022 r. Autorka licznych publikacji naukowych i podręczników. .
Radosław Kaczan
dr
Radosław Kaczan
Psycholog, naukowo zajmuje się psychologią rozwoju człowieka, konstruowaniem narzędzi diagnostycznych do badania rozwoju dzieci i młodzieży, diagnozą kompetencji oraz wspomaganiem uczenia się przez całe życie. Prowadzi również badania dotyczące przemocy rówieśniczej w szkołach i wdraża programy zapobiegające tym zjawiskom. Poza działalnością naukową i dydaktyczną poświęca się wspieraniu rozwoju systemu kwalifikacji zawodowych, współpracuje z biznesem, organizacjami zawodowymi i szkołami wyższymi w zakresie opisu efektów uczenia się i kwalifikacji.
Aleksandra Dopierała
dr
Aleksandra Dopierała
Psycholożka, adiunktka na Wydziale Psychologii i Prawa Uniwersytetu SWPS w Poznaniu, nauczycielka dyplomowana oraz wicedyrektorka szkoły, w której wdraża ideę Restoratywnej Szkoły. Członkini European Forum for Restorative Justice oraz, nieprzerwanie od 2020 roku, Restorative School Working Group, w której wraz z ekspertami z 9 krajów współpracuje na rzecz rozwoju praktyk sprawiedliwości restoratywnej w edukacji. Naukowo zajmuje się psychologią edukacji, rozwojem kompetencji społeczno-emocjonalnych, w szczególności empatią i metodami wspierania rozwoju moralnego. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie jako praktyk, pracując w instytucjach edukacyjnych i zdrowotnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży.
Anna Kubiak
dr
Anna Kubiak
Psycholożka, psychoterapeutka systemowa w procesie certyfikacji, specjalistka w zakresie psychotraumatologii (certyfikat DeGPT/Fachverband Traumapädagogik), adiunktka na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu, członkini zespołu w Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Instytutu Psychologii Uniwersytetu SWPS, członkini Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej, nauczycielka dyplomowana. Przez 10 lat pracowała na stanowisku psychologa w szkole podstawowej i gimnazjum. Aktualnie prowadzi praktykę psychoterapeutyczną, pracując z dziećmi, młodzieżą i rodzicami.

Zapisy już wkrótce!

Organizator

  • Logotyp Wydziału Psychologii i Prawa w Poznaniu

Miejsce

Uniwersytet SWPS, ul. Tadeusza Kutrzeby 10, Poznań

Wydarzenie odbędzie się w sali A001.

Kontakt

Masz pytania? Napisz!

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.