Nagroda PISF dla naszej wykładowczyni
„Społeczny wymiar tworzenia filmu w Polsce” autorstwa Tomasza Kożuchowskiego, Romana Sawki i dr Iwony Morozow z katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, została uznana najlepszą książką o tematyce filmowej w dorocznym konkursie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Gala rozdania Nagród PISF, jedynych polskich wyróżnień za znaczące osiągnięcia w upowszechnianiu i promocji polskiego kina, odbyła się 17 września podczas 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
„Społeczny wymiar tworzenia filmu w Polsce”
„Żaden film nie powstaje w kulturowej próżni”, jak pisał antropolog Gordon Gray, i zdaje się istnieć pewien rytuał tworzenia przekazów medialnych, którego zbadanie, opisanie i przede wszystkim zrozumienie stanowi obiekt badawczy niniejszej książki. Jest to kontynuacja nowej tradycji badań nad kulturą produkcji filmowej, zarysowanej w książce Marcina Adamczaka „Obok ekranu”. Jednak w tym wypadku autorzy skupiają się na szczegółowej antropologicznej analizie poszczególnych etapów pracy nad filmem i prezentacji różnych spojrzeń, najczęściej tych niewidzialnych czy mniej znaczących członków ekipy filmowej. Autorzy łączą wiedzę naukową z praktyczną, oferując przez to unikalny, oparty na doświadczeniu i wiedzy insiderski wgląd w świat produkcji audiowizualnej w Polsce. Książka jest próbą „odczarowania” polskiej fabryki snów. Mówiąc językiem metafory i rewolucji – próbą zburzenia „czwartej ściany”, uchwycenia esencji surowości tworzenia, wreszcie próbą przywrócenia tego, co społeczne, procesualne, w fenomenie, który w tradycji pisarskiej dyscypliny częściej występuje pod postacią rozważań o jego efekcie.
W ten sposób autorzy książki powtarzają za Vicki Mayer, aby „przywrócić to, co społeczne” i przypomnieć, że za każdym wielkim i małym filmowym dziełem stoją pracujący ludzie i mnogość historii do opowiedzenia.
Książka ukazała się w Wydawnictwie Biblioteki PWSFTviT w Łodzi
dr Iwona Morozow – doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa, zajmuje się szeroko pojętą ekonomią kina i antropologią wizualną. Interesuje ją szczególnie film dokumentalny oraz kontekst produkcyjny, dystrybucyjny i promocyjny dzieła filmowego, a także teoria i praktyka wykorzystywania metod etnograficznych w badaniach filmu. Interesuje się również współczesnym kinem, kulturą filmową i popularną. Od 2017 r. pracuje jako kierowniczka produkcji, scenarzystka i reżyserka w agencji wideomarketingowej Frame Media. Na wrocławskim wydziale Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z: kultury popularnej, scenopisarstwa, kreatywnego pisania, kreacji audiowizualnej, systemów medialnych i reklamy.
Zdjęcie: Marcin Wasilewski, PISF