Manual − information design. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji
Seria wydawnicza „Manual” to wspólne przedsięwzięcie wydawnicze pracowników Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS i Zakładu Projektowania Komunikacji Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, której ideę można sprowadzić do naukowych podręczników obejmujących zagadnienia związane z systemową doktryną communication design. W trzeciej odsłonie serii wydawniczej przyglądamy się jednemu z pięciu podstawowych programów communication design, który charakteryzuje się orientacyjno-organizacyjnym, pragmatycznym podejściem do praktyki projektowania komunikacji, czyli information design.
O książce
Na publikację składają się prace, w których autorzy podejmują się próby operacjonalizacji pojęcia information design – wyjaśniają, czym jest informacja jako taka i jakie konsekwencje dla praktyki przynosi przyjmowanie określonej teorii. Ważną częścią książki jest omówienie zagadnień związanych z praktyczno-projektowym zastosowaniem information design: wizualizacja danych empirycznych, systemy orientacyjne, zarządzanie typografią czy infografika. Ciekawym uzupełnieniem artykułów bezpośrednio łączących się z information design są te, które wykorzystują informację do celów obliczeniowych – big data i szeroko rozumiana algorytmizacja. To podręcznik, który zamiast odpowiedzi przynosi jeszcze więcej pytań, ale to chyba w nauce jest najciekawsze – ciągłe stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi; można to również traktować jako zapowiedź kolejnych książek, bo to przecież ciekawe!
Autorami poszczególnych rozdziałów książki są: Michael Fleischer, Mariusz Wszołek, Katarzyna Sowa, Łukasz Kliś, Małgorzata Ciesielska, Marcin Pielużek, Rafał Węgrzyn, Giorgia Lupi, Waldemar Bojakowski.
Książkę można bezpłatnie pobrać na stronie Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS.
Książka ukazała się w Wydawnictwie Libron.
O redaktorach
dr Mariusz Wszołek – komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej „Communication Design” oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design. Zobacz biogram »
Marcin Pielużek – wykładowca Uniwersytetu Wrocławskiego w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej