Teoria i praktyka projektowania (komunikacji). (Re)design designu
W publikacji „Teoria i praktyka projektowania (komunikacji). (Re)design designu” dr. Mariusza Wszołka z Grafiki Uniwersytetu SWPS możemy odnaleźć pomysły na przeprojektowanie projektowania. Mimo że design rozumiany jest w tej książce jako proces rozwiązywania problemów na drodze ich diagnozy i dostarczania rozwiązań prostych w użyciu, to nie trudno nie odnieść wrażenia, że autor poszukuje nowego interfejsu dla praktyki tworzenia i wytwarzania przyjmującego formę refleksyjnego projektowania.
(Re)design designu?
Książka została podzielona na trzy główne części, które równie dobrze mogą stanowić odrębne, autonomiczne kategorie.
- Część teoretyczna poświęcona jest próbie zbudowania ogólnej ramy teoretycznej dla designu komunikacji.
- Druga część książki przedstawia różne oblicza projektowania – zwraca uwagę na zjawiska i mechanizmy, jakie pozwalają budować postawę kreatywną i pozwalają zrozumieć, czym jest projektowanie jako fach.
- Ostatnia część publikacji jest poświęcona wiodącej doktrynie projektowania – communication design, które odpowiada m.in. za organizację naszej codzienności społecznej.
Książka jest rozpowszechniona w otwartym dostępie, zapraszamy do zapoznania się z nią.
Pobierz ze strony wydawnictwa: „Teoria i praktyka projektowania (komunikacji). (Re)design designu”
„W niniejszej publikacji przeplatają się aspekty teoretyczne, jak również praktyczne zastosowania projektowania komunikacji (…).Takie ujęcie communication designu wynika z tego, że dyscyplina jest stosunkowo nowa, dynamiczna i nieprecyzyjna w zakresie obowiązywania. Dotychczas doczekaliśmy się dwóch wiodących pozycji na ten temat, które w możliwie ogólny sposób oddają charakter projektowania komunikacji (…). Chciałbym kontynuować rozpoczętą przez Michaela Fleischera w 2010 r. dyskusję nad zakresem obowiązywania projektowania komunikacji i statusem tego zagadnienia w ramach teorii komunikacji. Mam nadzieję, że nieco inne ujęcie niektórych aspektów communication designu – szczególnie w strukturze programów czy subsystemów communication designu – zaowocuje dalszą dyskusją i rozwojem tej doktryny projektowania”.
dr Mariusz Wszołek, fragment Wstępu
Fragmenty recenzji
dr hab. Adam Nobis, prof. UWr.: „Wielość i różnorodność podejmowanych wątków, a także kompetencja autora, czyli znajomość literatury, rozumienie związanej z tym problematyki – to atuty pracy stanowiące o jej wartości (...). Może być bardzo przydatna jako podręcznik dla teoretyków i praktyków projektowania komunikacji”.
prof. dr hab. Jacek Joostberens, Uniwersytet SWPS: „Książka Mariusza Wszołka jest na wskroś wnikliwa i interesująca formalnie, tak pod względem efektów pracy badacza-naukowca, jak spostrzeżeń człowieka ciekawego nowych zjawisk w komunikacji. Ciekawość świata, zachodzących w nim zmian, konfrontowanie się z jemu współczesnymi nadaje ciekawych znaczeń. Trafne interpretowanie i analityczne przetwarzanie uzyskanych treści, to nie lada wyzwanie. Ekwilibrystyka komunikacji w opowieści o komunikacji”.
Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Libron przy wsparciu i pod patronatem Uniwersytetu SWPS i jest rozpowszechniana również w otwartym dostępie na stronie wydawnictwa.
O autorze
dr Mariusz Wszołek – komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej Communication Design oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.