Grafika: Portfolio 2022. Design widziany oczami studentów grafiki
Zapraszamy na drugie spotkanie w ramach czwartej edycji projektu Grafika: Portfolio – cyklu spotkań, podczas których studenci Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu prezentują swoje dokonania projektowe. Ze względu na sytuację epidemiczną spotkanie odbędzie się w formule online.
Wydarzenie odbywa się pod patronatem Strefy Designu.
Harmonogram
- Pierwsze spotkanie odbyło się 20 stycznia – obejrzyj transmisję online
- czwartek, 10 marca, godz. 18.00 – transmisja online
Wydarzenie będzie transmitowane na kanale YouTube Grafiki Uniwersytetu SWPS. Prelegenci zaprezentują po kolei fragmenty swojego dorobku projektowego. Wydarzenie będzie moderowane przez dr Dorotę Płuchowską oraz dr. Mariusza Wszołka, którzy przedstawią prelegentów oraz – po każdym wystąpieniu – zadadzą im wybrane z czatu pytania od uczestników.
Aby pozostawać na bieżąco z informacjami, dołącz do wydarzenia na Facebooku.
Idea projektu
W dzisiejszym świecie design coraz częściej i szerzej pojawia się w rozmaitych inicjatywach. Nie ma dnia, abyśmy nie usłyszeli, że coś, co ma design w nazwie, właśnie znajdzie kolejną realizację w postacią wystawy, festiwalu, konkursu, galerii, konferencji, debaty, konferencji itd. Jest modny, pożądany, potrzebny, a także różnie pojmowany. Pewnie tak zostanie. Tym bardziej motywuje nas to do kontynuacji już 4. edycji projektu Grafika: Portfolio, w którym prezentujemy nasze perspektywy rozumienia designu. Chcemy przekonywać, że design jest wyzwaniem – zarówno dla projektantów, jak i użytkowników, że wymaga od obu stron kreatywności i świadomości własnych wyborów.
Nie bez powodu przekonujemy naszych partnerów branżowych i kandydatów na studia, że studiów graficznych nie sposób zamknąć w sztywnych ramach procedur wizualizacyjnych, w obrębie techniki i technologii. Studia projektowe mają kształcić sprawnych projektantów wyposażonych w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do rozwiązywania problemów; mają również dostarczać użytecznych i pożądanych społecznie rozwiązań. Bo projektowanie zawsze powinno być dla ludzi, z ludźmi i o ludziach. Deklaratywny obraz studiów graficznych i roli projektanta we współczesnej rzeczywistości społecznej jest prosty do zdefiniowania, ale trudny do udowodnienia i utrzymania. Dlatego powstał projekt Grafika: Portfolio, w ramach którego:
- prezentując dokonania projektowe naszych studentów, wyjaśniamy i pokazujemy, na czym polega rola projektanta komunikacji wizualnej,
- przedstawiamy spektrum rosnących dziś możliwości zastosowań graficznych i projektowych w obrębie komunikacji wizualnej,
- wrocławskiemu środowisku kreatywnemu prezentujemy twórczość naszych studentów. Chcemy w ten sposób rozwijać środowisko przez wymianę doświadczeń, dyskusję o dokonaniach projektowych, a także otrzymywać rzetelny feedback.
Moderatorzy:
dr Dorota Płuchowska – politolog, socjolog, z wyboru komunikolog. W Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS oraz w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi zajęcia z zakresu teorii systemów społecznych, praktyki procesów grupowych i projektowych oraz doradztwa communication design. Interesuje się koncepcjami społeczeństwa i zmiany społecznej. Zajmuje się projektowaniem komunikacji grup, zespołów i organizacji, w paradygmacie systemowym i według koncepcji turkusowej zmiany. Specjalizuje się w metodologiach pracy projektowej, ich optymalizacji przez algorytmizację procesów diagnostycznych, systemowe i zrównoważone myślenie projektowe, zarządzanie wiedzą, interdyscyplinarnością, interkulturowością. Autorka licznych warsztatów interdyscyplinarnych i interkulturowych.
dr Mariusz Wszołek – kierownik Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS, zastępca dyrektora Instytutu Projektowania. W pracy naukowej zajmuje się głównie reklamą, ze szczególnym uwzględnieniem dyferencji rynkowych oraz mechanizmów działania reklamy w kontekście komunikacyjnym. Ponadto zajmuje się projektowaniem komunikacji (w tym design thinking, human centered design, corporate identity), dyskursami wizualnymi i teorią społeczeństwa i komunikacji. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z kreacji, communication design, designu opakowań, corporate identity, reklamy społecznej i teorii i praktyki designu. Redaktor serii wydawniczej projektowanie komunikacji w instytucie dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Program
Projektowanie włączające
O tym, jak odkryłam, że projektowanie i inkluzywność idą ze sobą w parze.
Julia Zakrocka – aktywistka, projektantka i wrocławianka na kółkach. Krok po kroku stara się wprowadzać ludzi w świat niepełnosprawności i inkluzywnego projektowania. Energiczna dusza z zamiłowaniem do długich dyskusji, relacji międzyludzkich i gier planszowych.
Projektowanie pod kątem emocji
O procesach emocjonalnych, swoich i użytkownika, które towarzyszą w projektach.
Liubov Oliinyk – studiuje grafikę na Uniwersytecie SWPS, interesuje się psychologią, fazą empatii w projektowaniu, sposobami zrozumienia użytkownika, oraz uwielbia zajęcia z typografii i projektowania krojów pisma.
Od artysty do projektanta (z zamiłowaniem do różnorodności)
O tym, jak odnalazłem własną drogę od artysty do projektanta (czym to właściwie się różni?). Co zmieniło się w moim myśleniu oraz sposobie postrzegania świata.
Dawid Frączek – projektant, artysta, twórca. Szuka inspiracji praktycznie wszędzie, gdzie tylko się da. Poza uczelnią najchętniej/najczęściej rozwija się w zakresie ilustracji, rysunku, projektu postaci, od czasu do czasu zajmując się także pisaniem tekstów kreatywnych.
Gry i projektowanie
W mojej prezentacji skupię się na pokazaniu projektów prywatnych i projektów utworzonych w toku studiów, a także na personalnym wpływie gier i światów w nich tworzonych na patrzenie na projektowanie, rysowanie i przyszły zawód. Opowiem o tym, że gry to nie zło wcielone, lecz medium do rozwoju wyobraźni. Zahaczę również o marzenia i cele, jakie postawiłam sobie na kolejne lata. Wspomnę o sile szkiców i prezentowania pomysłów.
Marta Siennicka – studentka trzeciego roku grafiki na Uniwersytecie SWPS. Pasjonatka gier komputerowych, w szczególności od strony graficzno-fabularnej. Ulubione zwierzę to lis, kolor to pomarańczowy, a najlepsza dziedzina to rysunek i ilustracja. Jej największym marzeniem jest praca w studio gier jako concept artist.
The Sims, dodatek: Grafika
Przedstawię swój progres projektowy jako pewnego rodzaju grę, której główną bohaterką jestem ja sama. Zdobywam narzędzia, wiedzę i umiejętności, wykonując poszczególne zadania. Każdy projekt jest wyzwaniem, które wpływa na wzrost levelu. Gra toczy się dalej, a ja nie zamierzam jej szybko kończyć.
Karolina Zaraś – urodzona w ostatnim roku XX wieku. Zaczęła studia graficzne z ekspercką znajomością Painta. Unika szkicowania i ręcznego rysunku. Miłośniczka piktogramów, precyzji i Pepe Pana Dziobaka.
.
Jak zostać designerem i nie stracić duszy. O relacji fotografii z projektowaniem
O tym, jak pasja przełożyła się na efektywną pracę projektanta, w wierze, że komunikacja z samym sobą jest podstawą do dobrej pracy i życia z innymi ludźmi.
Maria Olech – wiecznie niezdecydowana, głodna podróży i poznawania nowych kultur dusza. Fotografia pozwala mi okiełznać natłok pędzących myśli, skłania do wejścia wgłąb siebie i refleksji. Zatrzymuje, aby móc poobserwować to, co na co dzień jest niezauważalne i pomijane.
Jak zmienił mnie design?
Opowiem o tym, jak studiowanie na kierunku grafika zmieniło moje postrzeganie otaczającego mnie świata (bezpowrotnie).
Karol Wróblewski – projektant komunikacji, a hobbystycznie historyk. Jegi głównym obszarem w projektowaniu są: corporate identity, UX/UI Design oraz design opakowań. Przy tworzeniu projektów zaczyna od szeroko pojętej strategii skupiającej się przede wszystkim na projektowaniu zorientowanym na człowieka (human centered design) w celu zwiększenia skuteczności komunikacji.
Organizator
Kontakt
Anna Murzyn-Romańczuk, specjalista ds. marketingu i PR
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. kom. +48 785 202 527