Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną
Instytut Nauk Humanistycznych
Centrum łączy praktyków i teoretyków działających w obszarze gospodarki kreatywnej. Analizuje rozwój gospodarki kreatywnej, a także pobudza jej rozwój w Polsce i Europie. W tym celu współpracuje z indywidualnymi osobami oraz instytucjami sektora publicznego, prywatnego, komercyjnego oraz non profit.
Gospodarka/Branże kreatywne/Kreatywność to ciągły dialog – jesteśmy po to, by go umożliwiać.
Cele badawcze
Budujemy silną platformę porozumienia i współpracy na rzecz rozwoju gospodarki kreatywnej rozpoznawalną w Polsce oraz na świecie. Naszym celem jest połączenie praktyków i teoretyków działających w dziedzinie kultury oraz gospodarki kreatywnej. Umożliwi to wspólną realizację inicjatyw badawczych oraz wdrożeniowych.
Czym jest gospodarka kreatywna?
W 2001 roku John Howkins wydał pracę zatytułowaną „The Creative Economy. How People make Money from Ideas”. Wykazał w nowatorski sposób jak łączą się ze sobą i przenikają wzajemnie gospodarka, kultura, technologie (w szczególności te najnowsze) oraz ludzka kreatywność.
Kilka lat później, w 2008 roku, wyspecjalizowana agenda ONZ ds. handlu i rozwoju (UNCTAD) wydała raport pod tytułem „Creative Economy Report 2008: The Challenge of Assesing the Creative Economy: Toward Informed Policy – making”.
Wtedy właśnie do międzynarodowego obiegu naukowego trafiło pojęcie „gospodarki kreatywnej”, łączące w całość różne idee:
- klasy kreatywnej
- miast kreatywnych
- przemysłów kultury
- sektora kreatywnego
- oraz różnych rodzajów kreatywności.
Znaczenie gospodarki kreatywnej stale rośnie, przy czym podkreśla się, że obok funkcji sprzyjających społecznej inkluzywności, zróżnicowaniu kulturowemu i rozwojowi człowieka ma ona także ogromny potencjał warunkujący rozwój gospodarczy.
Według jednego z ostatnich raportów przygotowanych na zlecenie Komisji Europejskiej, sektory kreatywne stanowią 11,2% wszystkich prywatnych przedsiębiorstw oraz zatrudniają 7,5% wszystkich zatrudnionych, tworząc przy tym 5,3% wartości dodanej UE.
Chcemy łączyć ze sobą wszystkich
kreatywnych teoretyków i praktyków
Pojęcie gospodarki kreatywnej i sektorów kreatywnych w literaturze naukowej jest stosunkowo świeże, podobnie jak uznanie tego obszaru gospodarki za odrębną, specyficzną sferę. Badania – szczególnie w Polsce – są wciąż nieliczne. Te zaś, które zostały zrealizowane, wymagają zdecydowanego pogłębienia w odniesieniu do wielu aspektów problemowego obszaru.
Dlatego Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną dąży do tego, aby być liderem w obszarze badań nad gospodarką kreatywną oraz ważnym partnerem naukowym na arenie polskiej i międzynarodowej.
Nie interesuje nas jednak tylko ujęcie teoretyczne. Chcemy nie tylko analizować rozwój gospodarki kreatywnej, ale także pobudzać jej rozwój w Polsce i Europie. Kreatywność to ciągły dialog - jesteśmy po to by był jak najbardziej efektywny. Chcemy łączyć ze sobą wszystkich kreatywnych i – wykorzystując efekt synergii – wypracowywać pozytywne rozwiązania. W tym celu współpracujemy z indywidualnymi osobami, oraz instytucjami zarówno sektora publicznego jak i prywatnego, komercyjnego oraz non-profit.
Jeśli działasz w tym sektorze i masz pomysł na innowację wdrożeniową albo na badania w tej dziedzinie, a nie wiesz, jak je zrealizować – skontaktuj się z nami. Otrzymasz konkretne wsparcie.
Partnerzy zewnętrzni
Wśród partnerów zewnętrznych Centrum Badań nad Gospodarką znajdują się m.in.: European Parliament of Culture, Association of Cultural Economics International (Boston), ERICarts, University of Barcelona, Rotterdam University, Firma Platige Image, Millward-Brown, Radio TOK FM, Planeta-Junior, Orange Polska, PKO BP, Zachodnia Izba Gospodarcza we Wrocławiu, KAYAX.
Nasz
zespół
kierowniczka
ekonomistka i teoretyk zarządzania w kulturze i przemysłach kreatywnych, założycielka fundacji Pro Cultura
Do naszej społeczności należą także:
- Szymon Chudy (muzyk)
- dr Aneta Duda (Centrum Nauki Kopernik)
- dr Teresa Dudzik (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
- Selena Dudzińska (specjalista marketingu)
- Izabela Fila
- dr hab. Łukasz Gaweł (Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego)
- Bogumiła Gręda (kulturoznawczyni)
- dr Anna Janowska (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
- Kamil Jędra
- Piotr Kabaj (ekspert rynku muzycznego, Tłocznia Takt)
- Tamara Kamińska (doktorantka, Music Export Poland)
- Izabela Knyżewska (SWPS Innowacje)
- Mikołaj Ławnicki (grafik)
- Monika Makuch (Zróbmy Badanie)
- dr Katarzyna Plebańczyk (Uniwersytet Jagielloński)
- dr Paweł Płoski (Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, dyrektor Muzeum Karykatury)
- Michał Ulidis (Publicon)
- Antoni Rosochacki (prawnik, student psychologii na Uniwersytecie SWPS)
- Agnieszka Skruczaj-Olejnik (statystyczka, psycholożka)
- dr Ziemowit Socha (Instytut Badań Edukacyjnych)
- Kacper Świtalski (reżyser)
- Marek Woźniak
- dr hab. Kamil Zawadzki, prof. UMK (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
- Kamila Ziemba
Aktualności
Projekty
naukowe
Nasze obszary działania to sztuki performatywne, sztuki wizualne, dziedzictwo kulturowe, gry video, media, design, architektura, reklama, rynek książki, rynek muzyki oraz kinematografia.
Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce (2024)
Celem badania było ustalenie liczby osób aktywnie pracujących artystycznie, twórczo i wykonawczo w Polsce w roku 2024. Jest ono także diagnozą aktualnej sytuacji środowiska artystycznego, która pozwoliła na doprecyzowanie i domknięcie procesu wprowadzenia ustawy o zawodzie artysty.
Pobierz raport „Policzone i policzeni 2024”
Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce (2021)
Zapraszamy do zapoznania się z raportem z badań „Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce”, w którym wykazano liczebność zawodowo czynnego środowiska artystycznego.
To pionierskie przedsięwzięcie badawcze, którego uprzednio nie podjęto w takim zakresie w żadnym ośrodku naukowym bądź statystycznym, połączono z jednoczesnym rozpoznaniem sytuacji zawodowej i opinii tej grupy społecznej. Prace przeprowadził kierowany przez prof. Dorotę Ilczuk zespół młodych badaczy skupionych przy Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną Uniwersytetu SWPS. Te badania wynikały nie tylko z potrzeby eksploracji teoretycznej, lecz przede wszystkim z realnego zapotrzebowania – bez znajomości tych danych niemożliwe jest obliczenie kosztów projektowanego systemu wsparcia dla artystów, a tym samym wprowadzenie zmian systemowych w polityce kulturalnej w Polsce.
Badania powstały w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Kultury organizowanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i zostały zrealizowane na zlecenie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, koordynującego prace nad systemem uprawnień zawodowych artystów.
Pobierz raport „Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce”
„Who's smilig? Łańcuchy produkcji sektora muzyki w Polsce”
Przedstawiamy raport „Who's smilig? Łańcuchy produkcji sektora muzyki w Polsce” przygotowany przez zespół Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną we współpracy z SWPS Innowacje na zlecenie Music Export Poland. W dokumencie tym szczegółowo omówione zostały najważniejsze aspekty sieciowych powiązań i relacji między różnymi podmiotami, a także koncept tworzenia łańcucha i przepływów wartości dodanej w różnych fazach procesu produkcji. Raport stanowi podsumowanie obszernego, interdyscyplinarnego badania, przeprowadzonego przez kilkunastoosobowy zespół badawczy pod kierunkiem prof. Doroty Ilczuk. W badaniu wzięli udział eksperci – cenieni polscy muzycy, tacy jak m.in. Muniek Staszczyk czy Ralph Kamiński.
Przeczytaj raport „Who's smilig? Łańcuchy produkcji sektora muzyki w Polsce”