Poznaj naszych naukowców
Małgorzata Wójcik
Uniwersytet SWPS to jedna z najaktywniejszych jednostek badawczych w kraju. Wyniki naszych badań znajdują zastosowanie w edukacji, biznesie i administracji publicznej. Tego typu innowacje wymagają zapału, odwagi, zaangażowania, odpowiedzialności i wielu lat ciężkiej pracy. Chcielibyśmy przedstawić wam ludzi stojących za projektami naukowymi, pokazać centra badawcze, w których pracują i odkryć przed wami fascynujący świat nauki, która zmienia nasze życie na lepsze.
Obejrzyj wideoObszar badań
Psychologia: relacje rówieśnicze i zapobieganie przemocy w szkole
Dr Małgorzata Wójcik jest doktorem nauk społecznych w zakresie psychologii i prodziekanem ds. studenckich Wydziału Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS. Jako psycholożka interesuje się dynamiką grup rówieśniczych i sposobami zapobiegania przemocy w szkole. Przez wiele lat pracowała jako nauczycielka angielskiego w szkole podstawowej i gimnazjum, gdzie zetknęła się ze zjawiskiem przemocy. Zmotywowało ją to do zgłębienia problemu i znalezienia rozwiązania. Bazując na wynikach przeprowadzonych badań, wspólnie ze swoim zespołem opracowała projekty partycypacyjne dla uczniów. Stworzone przez badaczy narzędzia pomagają dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom rozpoznać przypadki przemocy rówieśniczej oraz zapewniają wsparcie zarówno ofiarom, jak i całej społeczności szkolnej. Wypracowane przez nich inicjatywy edukacyjne oraz sposoby na stworzenie w szkołach atmosfery wolnej od przemocy zapobiegają występowaniu agresywnych zachowań wśród uczniów.
Jak powiedział kiedyś pionier psychologii społecznej i stosowanej, Kurt Lewin, nie wystarczą nam badania, których efektem są jedynie książki. Dlatego książki i artykuły, które piszę, traktuję raczej jako produkty uboczne swojej pracy. Najważniejsze jest dla mnie wykorzystanie wyników badań do stworzenia skutecznego programu przeciwdziałania przemocy.
Posłuchaj, co dr Wójcik mówi o swoich badaniach:
Projekty zapobiegające przemocy w szkole, m.in. Bliżej, INKLA i RESQL
Badania prowadzone przez dr Małgorzatę Wójcik i jej zespół zaowocowały stworzeniem praktycznych narzędzi dla nauczycieli, rodziców i uczniów oraz przyczyniły się do ograniczenia zjawiska przemocy w szkołach. Ważnym elementem takich projektów jak Bliżej czy INKLA był udział uczniów, którzy przeprowadzili badania terenowe dotyczące relacji rówieśniczych w swoich szkołach. Zgromadzone dane zostały wykorzystane przez badaczy z Uniwersytetu SWPS przy tworzeniu RESQL – innowacyjnego systemu i aplikacji mobilnej służących zwalczaniu przemocy w szkole.
Przeczytaj więcej o badaniach prowadzonych przez dr Małgorzatę Wójcik"
- Downward spiral of bullying: Victimization timeline from former victims’ perspective.
Wójcik, M., Thornberg, R., Flak, W., & Leśniewski, J. (2021). Publikacja w: Journal of interpersonal violence, 0886260521990835.
- Disclosing or hiding bullying victimization: A grounded theory study from former victims’ point of view.
Wójcik, M., & Rzeńca, K. (2021). Publikacja w: School Mental Health, 13(4), 808-818.
- “The game of bullying”: Shared beliefs and behavioral labels in bullying among middle schoolers.
Wójcik, M., & Mondry, M. (2020). Publikacja w: Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 24(4), 276.
- Frenemy: A new addition to the bullying circle. Journal of interpersonal violence.
Wójcik, M., & Flak, W. Publikacja w: Journal of interpersonal violence 36(19-20), NP11131-NP11154.
- Student action research: Preventing bullying in secondary school—Inkla project.
Wójcik, M., & Mondry, M. Publikacja w: Action Research, 18(2), 251-269.
- The parallel culture of bullying in polish secondary schools: A grounded theory study.
Wójcik, M. Publikacja w: Journal of Adolescence, , 69, 72-79.
- Bullying and Parenting: The perception of bullying by the parents/guardians of children experiencing bullying at school
Projekt badawczy
- Interwencja edukacyjna „Bliżej”
Projekt badawczy
- INKLA: promocja badań partycypacyjnych
Projekt badawczy
RESQL
Aplikacja służąca zwalczaniu przemocy w szkole
RESQL to aplikacja mobilna stworzona przez naukowców z Uniwersytetu SWPS, która umożliwia uczniom anonimowe zgłaszanie przypadków przemocy nauczycielom. Mogą to zrobić zarówno świadkowie nękania, jak i ci, którzy sami go doświadczyli. Nauczyciele interwenci, wspólnie z innymi pedagogami, analizują problem i podejmują odpowiednie działania. Każdy z nauczycieli interwentów ma dostęp do panelu interwenta, w którym znajdują się wszystkie potrzebne informacje oraz napływające zgłoszenia. Program umożliwia dyrekcji monitorowanie problemu przemocy w szkole, przygotowywanie raportów i analizowanie zdiagnozowanych problemów wspólnie z radą pedagogiczną. Wiecej informacji
Nagrody i wyróżnienia dla aplikacji RESQL:
RESQL naszych naukowców najlepszą innowacją społeczną
System RESQL zwycięzcą miejskiego programu akceleracyjnego Warsaw Booster’21