Zachowania kompensacyjnejako strategie neutralizowania negatywnych efektów niewypełniania planów
projekt naukowy
Zachowania kompensacyjne
jako strategie neutralizowania negatywnych efektów niewypełniania planów
Okres realizacji projektu: luty 2015 – luty 2019
Cel, motywacja, niestrudzone dążenie do zrealizowania marzenia i mamy sukces. Niestety nie jest to takie proste. Często na przeszkodzie staje prokrastynacja i cel oddala się, a jednocześnie budzą się wyrzuty sumienia, że przestaliśmy dążyć do osiągnięcia czegoś ważnego. By je zagłuszyć, podejmujemy zachowania kompensacyjne. Dr hab. Katarzyna Byrka, prof. Uniwersytetu SWPS zbada w jakich sytuacjach ludzie podejmują działania łagodzące negatywne efekty niewykonywana własnych planów.
Opis projektu
Założenia i cele
Celem tego projektu jest zbadanie sytuacji, w których ludzie, aby zmniejszyć negatywne efekty niewykonania własnych planów, strategicznie podejmują zachowania kompensacyjne.
Użyteczność wyników
Takie podejście do badania zachowań kompensacyjnych nie było do tej pory testowane, a potencjalnie może pomóc wyjaśnić mechanizmy ich powstawania.
Celem projektu jest poznanie mechanizmów powstawania zachowań kompensacyjnych. Zrozumienie tych mechanizmów pozwoliłoby na tworzenie skutecznych kampanii promujących np. zdrowie czy ochronę środowiska.
Metody badawcze
W czterech badaniach w terenie i jednym laboratoryjnym badaczka skoncentruje się na czynnikach, które powinny mieć znaczenie przy powstawaniu zachowań kompensacyjnych — na motywacji do osiągnięcia ważnego celu, trudności zachowań kompensacyjnych oraz norm wewnętrznych, takich jak moralne poczucie zobowiązania do kompensowania negatywnych efektów niezrealizowanych planów.
Jednocześnie, koncentrując się na poziomie motywacji ludzi i trudności zachowań, badaczka będzie empirycznie weryfikować założenia paradygmatu Campbella, który w alternatywny sposób do teorii dysonansu poznawczego tłumaczy występowanie zachowań kompensacyjnych. W paradygmacie Campbella zaangażowanie ludzi w zachowania zależy od dwóch zmiennych: poziomu motywacji do realizacji celu związanego z tym zachowaniem i ogólnego kosztu realizacji danego zachowania (Kaiser, Byrka, & Hartig,2010).