Pamięć celówzachowanie zorientowane na cel w obliczu dystrakcji
psycholog
projekt naukowy
Pamięć celów
zachowanie zorientowane na cel w obliczu dystrakcji
Okres realizacji projektu: sierpień 2018 - sierpień 2021
Wielozadaniowość i realizacja kilku projektów jednocześnie to codzienność pracowników korporacji, szkół, ale również placówek medycznych. Często podejmujemy się nowych obowiązków w niesprzyjających warunkach. Pracujemy w otwartej, hałaśliwej przestrzeni, odbieramy liczne telefony i maile. Jak radzimy sobie z rozproszeniem uwagi zbadał zespół psychologów z Uniwersytetu SWPS.
Opis projektu
Założenia i cele
Dystrakcja ma negatywny wpływ na efektywność naszej pracy. Wznowienie danego działania zaraz po przerwie spowalnia nasze reakcje i powoduje, że popełniamy więcej błędów. Badanie naukowców z Uniwersytetu SWPS opiera się na założeniu, że liczbę pomyłek determinują procesy związane z koniecznością utrzymywania w pamięci celów zachowania, gdy nasza uwaga jest odwrócona.
Projekt psychologów z Uniwersytetu SWPS ma na celu zbadanie warunków, które decydują o tym, jak często dystrakcja wpływa na błędy w wykonaniu zadań poznawczych. Naukowcy chcą wykazać jakie czynniki rzutujące na naszą pamięć (np. interferencja pomiędzy podobnymi elementami obecnymi w pamięci) określają czy nagłe przerwanie zadania poznawczego i jego szybkie wznowienie wiążą się z popełnianiem błędów.
Zbadamy, jak odwrócenie uwagi wpływa na naszą pamięć. W naszym projekcie postawiliśmy hipotezę, że największe znaczenie ma czynność, którą wykonujemy kiedy zostaliśmy rozproszeni. Zakładamy, że im ta czynność będzie bardziej zbliżona do zadania głównego, do którego musimy wrócić po przerwie, tym większa jest szansa, że popełnimy błąd w kolejnym zadaniu.
Metodologia
W przeciwieństwie do większości prac nad pamięcią, w których badani są proszeni bezpośrednio o zapamiętywanie i przypominanie sobie informacji, w tym projekcie pamięć będzie badana jako mechanizm pozwalający nam na zapamiętanie celów, które organizują wieloetapowe zachowanie. Naukowcy skupią się na problematyce zapominania celów, które wiąże się z błędami w zachowaniu zorientowanym na cel.
Użyteczność wyników
Planowanym rezultatem projektu jest poszerzenie wiedzy na temat udziału pamięci w zachowaniu zorientowanym na cel. Zespół projektowy chce połączyć teoretyczne wyniki badań nad pamięcią ze zjawiskiem błędów w zachowaniu, które są wynikiem zapominania celów.
Zespół badawczy