Za drzwiami American Laboratory Theatre. Rola działalności pedagogicznej Ryszarda Bolesławskiego i Marii Uspienskiej w transmisji rosyjskiego systemu gry aktorskiej na grunt amerykański
Za drzwiami American Laboratory Theatre.
Rola działalności pedagogicznej Ryszarda Bolesławskiego i Marii Uspienskiej w transmisji rosyjskiego systemu gry aktorskiej na grunt amerykański
Okres realizacji projektu: październik 2019 – wrzesień 2021
Czy aktorstwo znane od dekad w Hollywood powstało na gruncie rosyjskich metod aktorskich, jak „system” Konstantego Stanisławskiego? Jaka była rola działalności pedagogicznej Ryszarda Bolesławskiego i Marii Uspienskiej w transmisji rosyjskiego systemu gry aktorskiej na grunt amerykański? Jak bardzo amerykańska sztuka teatralna i filmowa zakorzeniona jest w tradycjach europejskich? Techniki aktorskie w słynnej „fabryce snów” bada mgr Ewa Godziszewska.
Opis projektu
Założenia i cele projektu
Celem projektu jest wykazanie, jak bardzo amerykańska sztuka teatralna i filmowa zakorzeniona są w tradycjach europejskich, a także zbadanie, jakie czynniki umożliwiły amerykańskim artystom transformację i adaptację tych tradycji i to do tego stopnia, że wytworzony przez nich styl gry aktorskiej zaczęto uważać za fundamentalnie amerykański – a jednocześnie niezwykle znaczący w kształtowaniu głównego nurtu kultury popularnej.
Głównym celem projektu jest:
- zbadanie głównych punktów pedagogicznej spuścizny Stanisławskiego oraz jego amerykańskich naśladowców,
- zbadanie, na czym polegał trening aktorski stosowany w amerykańskich studiach i laboratoriach teatralnych zakładanych na kolejnych etapach rozwoju „systemu”, ze szczególnym uwzględnieniem The American Laboratory Theatre (placówki, w której Ryszard Bolesławski oraz Maria Uspienskaja przekazywali kolejnym generacjom amerykańskich aktorów swoją wiedzę o „systemie”, którą nabyli dzięki bezpośredniej współpracy ze Stanisławskim) oraz The Group Theatre (tworzonej w znacznej mierze przez uczniów R.B. i M.U.),
- zbadanie, jakie czynniki kulturowe, społeczne i socjologiczne umożliwiły adaptację „systemu” Stanisławskiego w Stanach Zjednoczonych,
- zbadanie, jakie czynniki wpłynęły na selektywność i cząstkowość wyżej wymienionych procesów transformacji i adaptacji „systemu”,
- zbadanie, jak dany rodzaj treningu aktorskiego wpłynął na styl gry wybranych aktorów (analiza aktorstwa).
Badania będą prowadzone z wykorzystaniem kwerend archiwalnych oraz analizy porównawczej różnych rodzajów treningu aktorskiego stosowanego w studiach i laboratoriach teatralnych na poszczególnych etapach rozwoju „systemu”. W celu zbadania, w jaki sposób te różne rodzaje treningu aktorskiego wpłynęły na styl gry amerykańskich aktorów, dokonana zostanie analizy wybranych produkcji z Hollywood z perspektywy wykorzystanych środków aktorskiej ekspresji.