Udoskonalony pomiari trening tendencyjności pamięciowej
psycholog
projekt naukowy
Udoskonalony pomiar
I trening tendencyjności PAMIĘCIOWEJ
Okres realizacji projektu: 2014–2018
Dlaczego obniżony nastrój wpływa na gorsze pamiętanie informacji pozytywnych i lepsze pamiętanie informacji negatywnych? Tendencyjne przetwarzanie informacji nacechowanych emocjonalnie jest jednym z głownych czynników odpowiedzialnych za pojawienie się zaburzeń emocjonalnych. Badacze z katowickiego wydziału Uniwersytetu SWPS zweryfikują skuteczność nowej metody treningu tendencyjności pamięciowej.
Cele badawcze
Celem planowanych badań jest udoskonalenie metody pomiaru i sprawdzenie trafności i wpływu na afekt nowej metody treningu tendencyjności pamięciowej. Zamierzamy przy tym częściowo rozwiązać sześć ważnych problemów metodologicznych, występujących w większości badań dotyczących tendencyjności pamięciowej.
Do pomiaru tendencyjności pamięciowej wykorzystamy intencjonalny test pamięci słów emocjonalnych. Niejawny trening tendencyjności pamięciowej będzie polegał na zastosowaniu zadania na przeszukiwanie pamięci krótkoterminowej, zmodyfikowanego w taki sposób, aby osobom badanym opłacało się pamiętać raczej bodźce pozytywne niż neutralne i raczej neutralne niż negatywne. Do pomiaru afektu zostaną wykorzystane kwestionariusze CES-D, POMS i PANAS (SUPIN).
Łącznie przeprowadzimy 3 badania.
Badanie 1 ma na celu opracowanie udoskonalonej metody pomiaru tendencyjności pamięciowej. Udoskonalona metoda pomiaru zostanie wykorzystana w badaniu 2, aby ustalić, na ile proponowana nowa niejawna metoda treningu tendencyjności pamięciowej wywołuje oczekiwane zmiany w tendencyjności pamięciowej.
Wyniki badania drugiego posłużą do dalszego dopracowania metody treningu wykorzystanej w badaniu 3. Celem tego eksperymentu jest ocena wpływu treningu na wielowymiarowo ujęty afekt, który zostanie zmierzony zaraz po treningu, a także tydzień i miesiąc później.
Chcemy zbadać czy nowa metoda eksperymentalnej manipulacji tendencyjnością pamięciową jest skuteczna i może być wykorzystana jako uzupełnienie terapii zaburzeń emocjonalnych.
Zespół badawczy
Publikacje
- Paulewicz B., Blaut A., Gronostaj A. (2015). Memory bias training by means of the emotional short-term memory task. Polish Psychological Bulletin: wydawca- Polska Akademia Nauk.