MIMY:Empowerment through liquid integration of migrant youth in vulnerable conditions
zajmuje się socjologią i psychologią migracji, zwłaszcza migracjami poakcesyjnymi, procesami tożsamościowymi, problematyką socjologii przestrzeni/miejsca
Projekt naukowy
MIMY
Empowerment through liquid integration of migrant youth in vulnerable conditions
Okres realizacji projektu: 2020 – 2023
Projekt ten otrzymał dofinansowanie z programu badań i innowacji Unii Europejskiej Horyzont 2020 na podstawie umowy grantowej nr 870700.
W ciągu kilku ostatnich dekad Europa była świadkiem wielkich fal migracji z krajów spoza Unii Europejskiej, jak również z innych kontynentów. Młodzi ludzie opuszczają swoje rodzinne strony w poszukiwaniu lepszego życia, ale nie zawsze udaje im się osiągnąć sukces w nowym miejscu. Czasami dzieje się tak z powodu braku umiejętności lub braku polityk wspierających integrację migrantów ze społeczeństwami krajów przyjmujących. Projekt MIMY, finansowany z programu Horizon 2020, pozwoli przeprowadzić interdyscyplinarne badania porównawcze polityk integracyjnych w różnych krajach Europy.
Liderem projektu jest Uniwersytet Luksemburski, partnerem – Uniwersytet SWPS.
Opis projektu
Celem projektu MIMY jest poprawa sytuacji młodych migrantów w Europie poprzez wielopoziomową analizę procesów integracyjnych. Zbierając ilościowe i jakościowe dane oraz studiując konkretne przypadki, interdyscyplinarne konsorcjum przeanalizuje społeczne i gospodarcze efekty (pomyślne i niepomyślne) integracji, aby sformułować oparte na danych rekomendacje do stworzenia odpowiednich polityk. Przez kolejne 3 lata 12 europejskich partnerów otrzyma dofinansowanie w wysokości 3 milionów euro z europejskiego funduszu Horizon 2020 Framework Programme.
Po 2015 r. fale migracyjne napływające do Europy skłoniły państwa członkowskie UE do przyjęcia różnych strategii narodowych dotyczących prób integracji. W kontekście starzejących się społeczeństw i zapotrzebowania na niektóre profesjonalne kompetencje migranci mają ważny wkład gospodarczy w tych krajach. Młodzi ludzie stanowią ogromną grupę wśród migrantów, dlatego społeczeństwa muszą znaleźć nowe sposoby na zmierzenie się z wyzwaniami, jakie prezentuje integracja młodych obywateli krajów trzecich, a także metody na uniknięcie wykluczenia społecznego.
Projekt MIMY skoncentruje się na:
- Synergii z innymi projektami UE dotyczącymi integracji migrantów.
- Użyteczności badań.
- Wpływie społecznym badań.
Aktualności związane z projektem można śledzić na Twitterze »
Metodologia
Badania interdyscyplinarne
Rozpoczęty w lutym 2020 r. projekt MIMY, finansowany z funduszy UE, pozwoli przeprowadzić interdyscyplinarne badania porównawcze polityk integracyjnych w różnych krajach Europy. 12 partnerów reprezentujących 11 dyscyplin, takich jak: socjologia, kulturoznawstwo i politologia, ekonomia i psychologia, skupi się na dynamicznym, otwartym procesie integracji w ujęciu makro (polityki migracyjne UE), mezo (regionalne systemy gospodarcze i społeczne), oraz mikro (pojedyncze praktyki). Mając za cel dostosowane do potrzeb oraz możliwe do wprowadzenia rekomendacje polityk, to wielometodyczne podejście zapewni:
- pogłębioną analizę dalekosiężnych społeczno-ekonomicznych skutków udanych i nieudanych procesów integracji
- analizę czynników sprzyjających lub utrudniających procesy integracyjne młodych migrantów
- sprawdzenie, jak różne podmioty społeczne i instytucje wspierają młodych migrantów i aktywizują ich do czynnego udziału w życiu społecznym kraju, do którego emigrowali
- zbadanie procesów integracyjnych z perspektywy interdyscyplinarnej
- opracowanie spisu dobrych praktyk w celu ulepszenia polityk integracyjnych
Narzędzia badawcze:
- wywiady narracyjne z migrantami z krajów trzecich, z udziałem tzw. peer-researchers o tym samym pochodzeniu etnicznym, co migranci
- zogniskowane wywiady grupowe (FGI) z interesariuszami
- indywidualne wywiady pogłębione (IDI) z młodymi migrantami z krajów trzecich
- badanie metodą delficką z interesariuszami i ekspertami
Uczestnictwo młodzieży
Doświadczenia młodych migrantów, jakie w poprzednich badaniach były często nieuwzględniane, będą w centrum projektu MIMY.
– Biorąc pod uwagę ich potrzeby i oczekiwania, chcemy przyczynić się do upodmiotowienia tej wystawionej na trudne warunki grupy, umożliwiając im stanie się aktywnymi obywatelami inkluzywnego społeczeństwa – mówi kierujący projektem prof. Birte Nienaber z Uniwersytetu Luksemburskiego. – Poprzez zaangażowanie młodych migrantów jako naszych współpracowników, a także przez badania partycypacyjne chcemy, by ich głosy były naprawdę dostrzeżone przez osoby tworzące polityki integracyjne.
Konsorcjum
W skład konsorcjum MIMY wchodzi 12 partnerów ̶ europejskich instytucji ̶ z Belgii, Luksemburga, Niemiec, Norwegii, Polski, Rumunii, Szwecji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.
- Uniwersytet Luksemburski
- Academia de Studii Economice din Bucuresti, Rumunia
- Europese Confederatie Van Organisaties Voor Jeugdcentra ECYC Vereniging, Belgia
- EURICE – European Research and Project Office GmbH, Niemcy
- HAWK Hochschule für Angewandte Wissenschaft und Kunst Fachhochschule Hildesheim/Holzminden/Göttingen, Niemcy
- ILS – Institut für Landes- und Stadtentwicklungsforschung gGmbH, Niemcy
- Kozep-Europai Egyetem, Węgry
- Malmö Universitet, Szwecja
- Uniwersytet SWPS, Polska
- The University of Sheffield, Wielka Brytania
- Universitá Cattolica del Sacro Cuore, Włochy
- Uniwersytet Luksemburski, Luksemburg
- Universitetet I Bergen, Norwegia
Więcej szczegółów na temat partnerów konsorcjum znajduje się na oficjalnej stronie projektu.
Użyteczność wyników
Zespół badawczy Uniwersytetu SWPS opracował
artykuły naukowe:
- Winogrodzka, D., Trąbka, A., & Pietrusińska, M. J. (2023). “It’s about mindset”. How do young migrants in Poland build their resilience? Journal of Ethnic and Migration Studies, 1–21 (https://doi.org/10.1080/1369183X.2023.2285715)
- Arendas, Z., Trąbka, A., Messing, V., Pietrusińska, M. J., & Winogrodzka, D. (2023). Agency of Migrant Youth in Hostile Sociopolitical Environments: Case Studies from Central Eastern Europe. Social Sciences. 12(4), 210. (https://doi.org/10.3390/socsci12040210)
- Blachnicka-Ciacek D., Trąbka A. (2022). “Football was the key”: the role of sports in facilitating migrants’ belonging and inclusion in Poland. Leisure Studies, DOI: 10.1080/02614367.2022.2088834 (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02614367.2022.2088834).
raporty badawcze:
- Trąbka, A., Pietrusińska, M. J., & Winogrodzka, D. in collaboration with J. Oliveira (2023). Responsibilisation of Young Migrants for Integration. Navigating Between Vulnerability and Resilience. MIMY Synthesis Report. Warsaw: SWPS University of Social Sciences and Humanities (dostępny m.in. na stronie projektu: https://mimy-project.eu/outcomes/public-deliverables/MIMY_870700_D8-1_Synthesis%20report_final.pdf).
- Pietrusińska, M.J., Winogrodzka, D., & Trąbka, A. in collaboration with J. Oliveira, & R. Catherine (2023). Researching Young Migrants in Vulnerable Conditions. Methodological and Ethical Guidelines Based on the MIMY Project. Warsaw: SWPS University of Social Sciences and Humanities (dostępny m.in. na stronie: https://mimy-project.eu/outcomes/public-deliverables/MIMY_870700_D8-3_Methodological-guidelines-and-manuals-for-replications-in-migration%20studies_final.pdf).
Zespół badawczy
Sfinansowano przez Unię Europejską. Poglądy i opinie wyrażone są jednak wyłącznie poglądami autora(ów) i nie muszą odzwierciedlać stanowiska Unii Europejskiej ani Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych (REA). Ani Unia Europejska ani organ przyznający środki nie ponoszą za nie odpowiedzialności.