Zaufanie do sztucznej inteligencji
projekt naukowy
Zaufanie do sztucznej inteligencji
Okres realizacji projektu: 2020–2023
Postęp technologiczny doprowadził do pojawienia się nowego rodzaju aktora społecznego – agenta sztucznej inteligencji. Ważne staje się więc zrozumienie psychologicznych mechanizmów rządzących interakcjami człowiek–inteligentny agent. Celem projektu dr Katarzyny Samson z Uniwerystetu SWPS we Wrocławiu jest identyfikacja czynników psychologicznych wpływających na rozwój zaufania do sztucznej inteligencji (SI) oraz uchwycenie różnic między zaufaniem do ludzi i zaufaniem do inteligentnych agentów.
Opis projektu
Założenia
Głównym celem projektu jest identyfikacja czynników psychologicznych, jakie wpływają na rozwój zaufania do sztucznej inteligencji (SI) oraz uchwycenie różnic między zaufaniem do ludzi i zaufaniem do inteligentnych agentów. Zbadana zostanie rola dwóch uniwersalnych wymiarów spostrzegania społecznego – ciepła i kompetencji – oraz kwestie etyczne i moralne, w odniesieniu do wiarygodności SI.
Metody badawcze
Projekt składa się z siedmiu badań podzielonych na trzy niezależne zadania badawcze. Będą one przeprowadzane przy użyciu kombinacji schematów eksperymentalnych i korelacyjnych, w laboratorium oraz online, z wykorzystaniem zarówno istniejących metod, jak i takich, które zostaną zaprojektowane specjalnie na potrzeby badania.
„Postęp technologiczny doprowadził do pojawienia się nowego rodzaju aktora społecznego – agenta sztucznej inteligencji. Zrozumienie psychologicznych mechanizmów rządzących interakcjami człowiek-inteligentny agent – w szczególności kwestii zaufania – ma kluczowe znaczenie dla jak najpełniejszego wykorzystania potencjału rewolucji technologicznej i uniknięcia niebezpieczeństw, jakie mogą się z nią wiązać”.
Użyteczność wyników
Wyniki projektu będą użyteczne przy tworzeniu harmonijnego społeczeństwa, w którym współistnieją ludzie oraz inteligentni agenci. Będą także głosem w toczącej się debacie na temat wiarygodności sztucznej inteligencji oraz etycznych i moralnych implikacji wynikających z jej rozwoju.