Związek pomiędzy błądzeniem myślami a kontrolą poznawczą w prokrastynacji
projekt naukowy
Związek pomiędzy błądzeniem myślami a kontrolą poznawczą w prokrastynacji
h
Okres realizacji projektu: styczeń 2022–styczeń 2024
Przyczyny podwyższonej tendencji do odwlekania zadań (prokrastynacji) nie zostały do końca poznane. Zadaniem projektu jest pogłębienie wiedzy na temat związku pomiędzy prokrastynacją a błądzeniem myślami, a także docelowo wniesienie wkładu do rozwoju interwencji terapeutycznych dla osób zmagających się z problemem prokrastynacji.
Założenia i metodologia
Prokrastynacja polega na odwlekaniu realizacji zadań pomimo świadomości, że negatywne konsekwencje tego odwlekania mogą przewyższać potencjalne korzyści. Wysoka skłonność do prokrastynacji jest powszechnym problemem, który szczególnie często dotyka studentów, co negatywnie odbija się na ich osiągnięciach akademickich oraz jakości życia. Przyczyny podwyższonej tendencji do odwlekania nie zostały do końca poznane, jednak uważa się, że istotną rolę mogą odgrywać pewne deficyty w funkcjonowaniu poznawczym, takie jak trudności w koncentracji uwagi i utrzymywaniu w pamięci informacji istotnych z perspektywy celu zadania.
Wspomniane trudności mogą być związane z wyższą tendencją do błądzenia myślami, co pochłania część zasobów poznawczych i tym samym utrudnia koncentrację na zadaniu. Niniejszy projekt ma na celu pogłębić wiedzę na temat związku pomiędzy prokrastynacją a błądzeniem myślami. W zaplanowanym badaniu wezmą udział studenci z wysoką lub niską tendencją do odwlekania, którzy będą wykonywać zadania komputerowe mierzące różne aspekty funkcjonowania poznawczego i częstość pojawiania się myśli oderwanych od zadania. Dodatkowo, podczas wykonywania zadań mierzona będzie aktywność mózgu za pomocą EEG, w celu pomiaru neuronalnych wskaźników błądzenia myślami.
Użyteczność wyników
Uzyskane wyniki przyczynią się do lepszego zrozumienia problemu prokrastynacji i związanych z nią deficytów w funkcjonowaniu poznawczym. W dłuższej perspektywie efekty zaplanowanego badania mogą wnieść wkład do rozwoju interwencji terapeutycznych dla osób zmagających się z tym problemem.
Zespół badawczy
Opiekun naukowy
Wykonawczyni: