Testowanie sygnalizacyjnej funkcji kreatywności w kontekście selekcji międzypłciowej i wewnątrzpłciowej
Naukowczynie z Uniwersytetu SWPS podjęły się zbadania, jaki jest ewolucyjny rodowód kreatywności i jaki związek cecha ta ma z dobieraniem się w pary oraz tworzeniem relacji romantycznych.
Założenia projektu
Celem projektu jest weryfikacja sygnalizacyjnej funkcji kreatywności w kontekście selekcji międzypłciowej i wewnątrzpłciowej. Dobór płciowy i związany z nim instynkt reprodukcji zakorzeniony jest w nas tak mocno, jak instynkt przetrwania. Może dlatego miłość jest dla ludzi tak obezwładniającą siłą. Dotyczy to zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Kwestie uczuć od zawsze też były inspiracją dla artystów. Karol Darwin zasugerował, że kreatywność wyewoluowała jako adaptacja do związków romantycznych. Geoffrey Miller rozwinął tę hipotezę, tworząc teorię, która głosi, że nie tylko fizyczne, ale również psychologiczne cechy mogą być wskaźnikami genetycznej wartości, które służą temu, aby zainteresować potencjalnego partnera.
Numer projektu: 2021/41/N/HS6/02697
Kreatywność jest cechą, która pojawiła się dość wcześnie w rozwoju człowieka. Musiał wystąpić jakiś ewolucyjny powód, dla którego się rozwinęła. Darwin w swoich pracach podkreślał, że powodem mogła być selekcja płciowa, bo choć kreatywność może sprzyjać przetrwaniu, ciężko w kontekście potrzeby przetrwania wytłumaczyć jej estetyczną bazę, której głównym celem jest pobudzanie zmysłów. W ostatnich latach związek kreatywności i selekcji płciowej poruszony był już kilka razy przez naukowców, ale wciąż bardzo mało jest badań, które wykazywałyby ewolucyjny rodowód tej niezwykłej cechy. Jako psycholog, ale również artystka z dyplomem akademii teatralnej, zamierzam poszukać w swoich badaniach dowodów na korzenie twórczości sięgające doboru płciowego, bo trudno zakwestionować moc inspiracji, jaką mogą obdarzać artystów relacje romantyczne.
Metodologia
Projekt ten ma zweryfikować, czy faktycznie kontekst obecności atrakcyjnych przedstawicieli płci przeciwnej wzmaga kreatywność, a także jakie czynniki temu sprzyjają, a jakie nie. Można sobie bowiem łatwo wyobrazić, że osoba będąca w szczęśliwym stałym związku nie będzie zainteresowana prezentowaniem swoich atrybutów innym potencjalnym partnerom. Będziemy więc testować, czy takie moderatory jak bycie w stałym związku, satysfakcja ze związku, a także wartość, jaką przypisujemy sobie jako partnerom, czy też nasza otwartość na okazje seksualne będą istotnie modyfikować sygnalizowanie kreatywności zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety. Dodatkowo, sprawdzimy, czy czynnikiem nasilającym naszą kreatywność w obecności atrakcyjnych przedstawicieli płci przeciwnej będzie obecność rywala/rywalki tej samej płci.
Zespół badawczy
Użyteczność wyników
Założenia teoretyczne pozwalają przewidywać, że rozmaite nasze cechy służą także temu, aby pozytywnie wypadać w takich rywalizacyjnych kontekstach. Ostatnim naszym celem badawczym jest sprawdzenie, czy za wzrost kreatywności we wspomnianych wyżej kontekstach odpowiada wzrost odczuwanego pobudzenia i motywacja do tego, aby dobrze wypaść w oczach przedstawiciela przeciwnej płci.