LIKE A PROOd żywności niszowej do głównych trendów: alternatywne źródła białka dla każdego i wszędzie
Międzynarodowy projekt, którym z ramienia Uniwersytetu SWPS kieruje prof. Aleksandra Łuszczyńska – wybitna badaczka zajmująca się psychologią zdrowia i psychologią kliniczną, ma na celu zwiększanie konsumpcji białek z alternatywnych źródeł u europejskich konsumentów. W projekt włączonych jest 31 instytucji z różnych krajów Europy.
Założenia projektu
Celem projektu jest zwiększanie akceptowalności i dostępności produktów żywnościowych z białka z alternatywnych źródeł dla konsumentów europejskich. Cel ten zostanie osiągnięty przez wytworzenie nowych produktów żywnościowych oraz badania nad istniejącym środowiskiem żywnościowym, mechanizmami jego zmiany, a także współprowadzenie (wraz z interesariuszami) interwencji i kampanii zwiększających konsumpcję produktów z białka z alternatywnych źródeł. Zespół Uniwersytetu SWPS będzie analizował psychospołeczne i środowiskowe determinanty wybierania przez konsumentów produktów z alternatywnych białek, a także stworzy mapy systemów żywnościowych wraz z interesariuszami z 13 krajów Europy. Przeprowadzi również badania wśród potencjalnych konsumentów produktów z alternatywnych białek na temat optymalnych strategii promowania takiej żywności.
Numer projektu: 101083961
Grant: HORIZON-CL6-2022-FARM2FORK-01-07
Europejczycy w coraz większym stopniu interesują się alternatywnymi źródłami białka. Ten trend reprezentuje zwrot społeczny w kierunku zdrowych i zrównoważonych systemów żywnościowych. Taki zwrot jest spójny ze strategiami europejskimi takimi jak EU Green Deal, strategią Farm to Fork i celami Komisji Europejskiej, dotyczącymi ograniczenia zmian klimatycznych.
Niestety, białka z alternatywnych źródeł są spożywane przez nieznaczną część populacji, podczas gdy większość populacji nie akceptuje ich lub ma ograniczone możliwości dotyczące wprowadzenia takiej żywności do swojej codziennej diety. Ta rozbieżność między zainteresowaniem a włączeniem białek z alternatywnych źródeł do własnej diety wynika między innymi z charakterystyk środowiska żywnościowego, ograniczonej oferty produktów tego typu, ich suboptymalnego smaku, słabej ekspozycji i izolowania tego typu produktów w sklepach czy menu restauracyjnym itd. Bez przełamania tych barier alternatywne źródła białka pozostaną produktami niszowymi.
LIKE A PRO ma na celu włączenie białek z alternatywnych źródeł do głównych trendów żywnościowych, sprawiając, iż będą one akceptowalne przez każdego (dla dzieci, dorosłych i osób starszych, różnych grup społecznych) i wszędzie dostępne (w różnych rejonach Europy, w środowisku miejskim, podmiejskim i wiejskim). LIKE A PRO to interdyscyplinarne konsorcjum, w którym poza badaczami projekt realizują reprezentanci takich interesariuszy środowiska żywnościowego jak producenci żywności, organizacje zrzeszający sprzedawców żywności i konsumentów.
Celem projektu jest poprawa środowiska żywnościowego w Europie w zakresie spożywania produktów z alternatywnych białek. Ta zmiana środowiska będzie współkreowana z przedstawicielami społeczności lokalnej. Społeczne innowacje będą miały miejsce w 11 „żywych laboratoriach” w 4 rodzajach środowisk żywnościowych. W celu zwiększenia różnorodności produktów z alternatywnych białek przygotowanych zostanie 16 nowych produktów żywnościowych z alternatywnych białek z 7 różnych źródeł. W projekt zaangażowane będą średniej wielkości firmy/organizacje zajmujące się żywnością i żywieniem, które wraz z badaczami będą współkreować zmianę środowiska żywnościowego. By zwiększyć impakt projektu i oddziaływać na świadomość konsumentów, przeprowadzone zostaną nowatorskie kampanie informacyjne w 6 krajach, celujące w populację 8 milionów osób w ciągu 4 lat.
Metodologia
W badaniu wykorzystane zostaną m.in. metody dotyczące przygotowania systematycznych przeglądów i metaprzeglądów, a także metody mapowania systemu za pomocą grupowego budowania modelu.
Zespół
Konsorcjum badawcze tworzą:
- ASOCIACION PARA LA INVESTIGACION DESARROLLO E INNOVACION DEL SECTOR AGROALIMENTARIO – AIDISA, Hiszpania;
- FRAUNHOFER-GESELLSCHAFT ZUR FÖRDERUNG DER ANGEWANDTEN FORSCHUNG EV, Niemcy;
- YNSECT NL R&D BV, Holandia;
- MØREFORSKING AS, Norwegia;
- RIMFROST AS, Norwegia;
- CALIDRIS BIO, Belgia;
- ASOCIACION PROFESIONAL DE PRODUCTORES DE SUSTRATOS Y HONGOS DE LA RIOJA NAVARRA Y ARAGON, Hiszpania;
- KINOKO – TECH LTD, Izrael;
- CELABOR SCRL, Belgia;
- BIOZOON GMBH, Niemcy;
- REVO FOODS GMBH, Austria;
- FLOWFOOD AS, Norwegia;
- CARNES DE TERUEL SA, Hiszpania;
- COLLABORATING CENTRE ON SUSTAINABLE CONSUMPTION AND PRODUCTION GGMBH, Niemcy;
- UNIWERSYTET SWPS, Polska;
- AMERIKANIKO KOLLEGIO ELLADOS, KENTRO EREVNAS, Grecja;
- ITC – INOVACIJSKO TEHNOLOSKI GROZD MURSKA SOBOTA, Słowenia;
- ZEYTİNCE EKOLOJİK YAŞAMI DESTEKLEME DERNEĞİ, Turcja;
- DEMOS RESEARCH INSTITUTE OY, Finlandia;
- FOODLAB PROEF, Belgia;
- BASQUE CULINARY CENTER FUNDAZIOA, Hiszpania;
- STICHTING FOOD VALLEY, Holandia;
- FBCD AS, Dania;
- SPREAD EUROPEAN SAFETY AND SUSTAINABILITY GEIE, Włochy;
- EURIZON SL, Hiszpania;
- GREEN FOOD LAB B.V., Hiszpania;
- ALMA MATER STUDIORUM – UNIVERSITA DI BOLOGNA, Włochy;
- FUNDACION GAIKER, Hiszpania;
- ALIMENTOS SANYGRAN SL, Hiszpania;
- SAFE FOOD ADVOCACY EUROPE, Belgia;
- 21 MARKETS B.V., Holandia.
Użyteczność wyników
Wyniki przeprowadzonych badań wspomogą interesariuszy z systemów żywieniowych w krajach europejskich w przygotowaniu akceptowalnych i powszechnie dostępnych produktów z alternatywnych białek.