Struktura a sprawczość: transnarodowe i szkolne tranzycje przymusowych dzieci migrantów z Ukrainy w Polsce
Projekt ma na celu zbadanie międzynarodowych tranzycji, które obejmują przejścia z jednego kontekstu społecznego, kulturowego i edukacyjnego do innego (Pustułka i Trąbka, 2021) ukraińskiej młodzieży z doświadczeniem przymusowej migracji w Polsce w dwóch miastach (Warszawa i Lublin).
Projekt nr 2023/49/B/HS6/03795, konkurs OPUS 25
O projekcie
Celem projektu „Struktura a sprawczość: transnarodowe i szkolne tranzycje przymusowych dzieci migrantów z Ukrainy w Polsce” jest zbadanie:
- transnarodowych tranzycji (zmiana kontekstu społecznego, kulturowego i edukacyjnego) w dwóch miastach (Warszawa i Lublin),
- przejść szkolnych (ze szkoły podstawowej do średniej) ukraińskiej młodzieży w czasach przymusowej migracji.
Zespół badawczy zamierza szczególnie mocno skupić się na przeanalizowaniu, w jaki sposób młodzi migranci (13–17 lat), którzy opuścili Ukrainę w wyniku inwazji Rosji w 2022 r., tworzą nowe modele socjalizacji w krytycznym okresie przejścia społecznego i akademickiego ze szkoły podstawowej do szkoły średniej w okresie przymusowej migracji. Zespół zamierza również przedstawić holistyczną analizę roli struktur (szkoła, rodzina, grupy rówieśnicze itp.), sprawczości oraz kultury w transnarodowych i szkolnych przemianach ukraińskiej młodzieży w Polsce.
W sercu projektu naukowego pt. „Struktura a sprawczość: transnarodowe i szkolne tranzycje przymusowych dzieci migrantów z Ukrainy w Polsce” leżą podstawowe elementy dogłębnej analizy doświadczeń nastolatków z doświadczeniem przymusowej migracji dotyczących edukacji i socjalizacji w Polsce. Ponadto celem projektu jest ewaluacja istniejących struktury, kultury i praktyk determinujących edukację dzieci cudzoziemskich w Polskich szkołach, jak również krytyczna analiza roli sprawczości młodych migrantów w Polsce. Wyniki badania nie tylko wzbogacą wiedzę i teorię, lecz także będą podstawą do tworzenia rekomendacji dla instytucji i praktyków mających do czynienia z młodzieżą z doświadczeniem migracyjnym i uchodźczym w Polsce.
Metodologia
Zespół badawczy przyjął metodę jakościowego badania podłużnego. Wykorzysta także teorię sprawczości i struktury (Archer, 1995; Giddens, 1984) w ramach paradygmatu realizmu krytycznego (CR) do badania przejść transnarodowych i szkolnych.
Szczegółowe pytania badawcze to:
- W jaki sposób dzieci ukraińskich przymusowych migrantów w Polsce doświadczają przejścia ze szkoły podstawowej do szkoły średniej?
- W jaki sposób transnarodowe tranzycje (społeczne, kulturowe, edukacyjne itp.) wpływają na przejścia ze szkoły podstawowej do szkoły średniej ukraińskich nastolatków przymusowych migrantów?
- Jaka jest rola organizacji rządowych i pozarządowych w tranzycjach szkolnych ukraińskiej młodzieży w Polsce?
- W jaki sposób struktury i sprawczość nastolatków-migrantów z Ukrainy w Polsce determinują przejścia ze szkoły podstawowej do szkoły średniej?
- W jaki sposób sprawczość młodzieży ukraińskiej kształtuje struktury i kulturę w czasie?
Zespół badawczy
Użyteczność wyników
Wyniki projektu zostaną przedstawione w raporcie końcowym i co najmniej 5 artykułach naukowych opublikowanych w międzynarodowych czasopismach, staną się też podstawą pracy doktorskiej. Będą również stanowić punkt wyjścia do sformułowania rekomendacji:
- dla instytucji odpowiedzialnych za edukację i socjalizację młodzieży uchodźczej w Polsce;
- dla rodziców i praktyków w zakresie wzmocnienia przejść transnarodowych i szkolnych.
Kontakt z kierowniczką projektu
dr Anzhela Popyk – przejdź do biogramu