Popularnonaukowe konceptualizacje metajęzykowe w języku koreańskim i ich zastosowania w ramach przekazywania wiedzy
koreanista i lingwista
Głównym celem projektu, którym kieruje dr Jakub Krzosek, jest zgromadzenie bazy materiałów popularnonaukowych w języku koreańskim, które posłużą później do przyjrzenia się niektórym językowym strategiom przekazywania wiedzy naukowej (a docelowo do zwiększenia efektywności komunikowania nauki).
Numer projektu: 1421-31 (konkurs MINIATURA 8)
Założenia projektu
Zebrane teksty stanowić będą podstawę przyszłego projektu poświęconego sposobom przekazywania wiedzy za pomocą odwołań do warstwy językowej nauki popularnej. Wiedza zawarta w języku jako oparta na doświadczaniu rzeczywistości przez jego użytkowników ma charakter zdroworozsądkowy. Dlatego też odwołanie do wizji świata odzwierciedlonej w konceptualizacjach językowych może okazać się skutecznym sposobem przekazywania informacji naukowych w przystępny sposób. Jest to widoczne na przykład w koreańskich tekstach popularnonaukowych poświęconych zwierzętom, w których to objaśnienia nazw organizmów o charakterze etymologii ludowej służą do wskazywania cech danego przedstawiciela fauny.
Odwołania do samego języka są elementem codziennej komunikacji, ale mogą stanowić też narzędzie przekazywania wiedzy naukowej laikom. Język odgrywa w tym zakresie rolę zasobu wiedzy dostępnej dla wszystkich jego użytkowników. Działanie naukowe w ramach konkursu MINIATURA 8 ma na celu zgromadzenie materiałów popularnonaukowych w języku koreańskim, które posłużą jako podstawa przyszłego projektu.
Metodologia
W ramach projektu zebrane zostaną różnorodne teksty popularnonaukowe w języku koreańskim dotyczące nauk przyrodniczych. W przyszłości ich wybrane fragmenty (odnoszące się do języka) zostaną przeanalizowane z perspektywy semantyki kognitywnej. Prowadzący projekt skupi się się na narzędziach związanych z semantyką ram, metaforą i metonimią. Dzięki temu zbada, jak wiedza jest przekazywana poprzez warstwę semantyczną wyrażeń używanych w tekstach popularnonaukowych. Następnie porówna te przykłady z podobnymi tekstami w innym wybranym języku.
Dzięki materiałom zebranym podczas realizacji projektu możliwe będzie przyjrzenie się niektórym językowym strategiom przekazywania wiedzy naukowej. Takie badanie może przyczynić się do zwiększenia efektywności komunikacji nauki.