Zachowania zdrowotne w cyklu życia
projekt naukowy
Zachowania zdrowotne w cyklu życia
Okres realizacji projektu: 2012–2014
Ważne jest, aby przypominać osobom młodym o konieczności dbania o swoje zdrowie. Należy przy tym pamiętać, aby taki przekaz do młodzieży formułować inaczej niż do osób starszych. Prof. Aleksandra Łuszczyńska zbadała, co skłania ludzi na różnych etapach życia do zmiany swoich zachowań na prozdrowotne.
Założenia projektu
Podstawowym celem projektu była analiza zależności między zmiennymi społeczno-poznawczymi, w tym czynnikami związanymi ze spostrzeganiem ja (m.in. koncept ja w zakresie fizycznym), przekonaniami i oczekiwaniami jednostki dotyczącymi barier dla zachowań zdrowotnych, celów i intencji, przekonaniami o własnej skuteczności, wsparciem społecznym a zachowaniami zdrowotnymi i wskaźnikami dobrostanu.
Badanie zależności między zachowaniami a ich predyktorami odbywało się w kontekście wieku osób badanych, zarówno metrykalnego jak i postrzeganego (np. stereotypy dotyczące wieku). Badania uwzględniły również kontekst różnych zachowań zdrowotnych, w tym badań przesiewowych i wczesnego wykrywania raka szyjki macicy, przekonań, kompetencji samoregulacyjnych i spostrzeganych czynników środowiskowych, warunkujących dietę i nadwagę wśród dzieci i młodzieży oraz przekonań dotyczących choroby, determinujących zachowania zdrowotne i jakość życia u pacjentów z rakiem płuc.
Badania dotyczyły również zależności na przestrzeni cyklu życia:
- między złożoną percepcją wieku a zachowaniami zdrowotnymi i dobrostanem wśród osób zdrowych,
- między percepcją wieku a społeczno-poznawczymi determinantami zachowań zdrowotnych, mobilności i jakości życia wśród osób z chorobami przewlekłymi.
Zespół badawczy
Wykonawcy – stypendystki
Wykonawcy – doktorantki