Zwiększanie samokontroli i racjonalności w zachowaniach konsumenckich
projekt naukowy
zwiększanie samokontroli i racjonalności w zachowaniach konsumenckich
Okres realizacji projektu: 2013–2015
Nadmierna, niepohamowana konsumpcja jest jednym z kluczowych problemów, z którymi boryka się współczesny człowiek. Nabywanie kolejnych dóbr często ma służyć psychicznej i behawioralnej ucieczce od rzeczywistości i jak podkreśla dr Jacek Buczny, kierownik projektu, jest przejawem społecznego kryzysu umiejętności kontrolowania własnego zachowania. Zespół dr. Bucznego zbadał, w jaki sposób zwiększenie samokontroli wpływa na racjonalność zachowań konsumenckich oraz wypracował szereg praktycznych rozwiązań dotyczących radzenia sobie z nadmierną konsumpcją na co dzień.
Założenia projektu
Badania eksperymentalne przeprowadzane w ramach projektu miały pokazać, w jaki sposób samokontrola wpływa na zachowania konsumentów. W tym celu projekt podzielono na trzy części, w każdej z nich analizowano odrębne zagadnienie.
Pierwsze z zagadnień dotyczyło wiedzy o psychologicznych mechanizmach zaangażowanych w samokontrolę czynności sterowanych przez impulsy. W badaniach odniesiono się do zasobowego modelu samokontroli. U jego podstaw tkwi założenie, że samokontrola korzysta z ograniczonej puli zasobów energetycznych. Zużycie tych zasobów zależy od rodzaju wykonywanej czynności. Zachowania impulsywne, w tym niekontrolowana konsumpcja, w sposób znaczący uszczuplają „zapas energetyczny”.
Eksploatacja zasobów samokontroli była drugim z zagadnień analizowanych w projekcie. Badacze przyjrzeli się czynnikom indywidualnym i sytuacyjnym warunkującym proces wyczerpywania.
W ostatniej części projektu badano czynniki, które zwiększają efektywność samokontroli, jak na przykład dążenie do celu, wyznaczające kierunek zachowania.
Chcę pokazać, w jaki sposób możemy radzić sobie z problemami wynikającymi z nadmiernej konsumpcji. Analizuję, jak samokontrola wpływa na zachowania konsumentów. Moim głównym celem jest realizacja badań psychologicznych służących zrozumieniu procesu zwiększania racjonalności w zachowaniach konsumentów. Myślę, że moja praca dotyka ważnych problemów społecznych współczesności.
Cele projektu
Głównym celem projektu była realizacja eksperymentalnych badań naukowych dotyczących czynników zwiększających racjonalność zachowań konsumenckich poprzez zmianę i rozwój samokontroli.
Celem dodatkowym było uzyskanie praktycznej wiedzy na temat zachowań konsumentów i sposobów zwiększania ich samokontroli oraz racjonalności oraz przedstawienie jej w ramach wykładów otwartych, publikacji, specjalnej witryny internetowej oraz w mediach społecznościowych. Poznanie i zrozumienie mechanizmów samokontroli zachowań impulsywnych może prowadzić do lepszego zrozumienia problemów (m.in. takich jak nadmierne zadłużanie się, niezdrowy tryb życia, otyłość) trapiących zachodnie społeczeństwa.
Zespół badawczy