Przejścia młodych z edukacji na rodzimy i zagraniczny rynek pracyrola lokalności, grupy odniesienia i nowych mediów
socjolog i ekonomistka, specjalizuje się w badaniach kapitału ludzkiego, rynku pracy, migracji i karier zawodowych
projekt naukowy
PACZKI PRYZJACIÓŁ i MIGRACJE
Przejścia młodych z edukacji na rodzimy i zagraniczny rynek pracy: rola lokalności, grupy odniesienia i nowych mediów
Okres realizacji projektu: 2016–2020
Wejście na rynek pracy nie jest jednorazowym wydarzeniem w życiu młodych. To trwająca nawet kilka lat faza życia, podczas której młodzi ludzie, podejmując się różnych prac, mogą jednocześnie zastanowić się, co chcieliby dalej robić w życiu. Po akcesji Polski do UE w maju 2004 r. prawie co trzeci młody człowiek z małych miast i wsi zdecydował się na podjęcie pierwszej pracy za granicą. Badacze Uniwersytetu SWPS będą się przyglądać temu procesowi oczami tzw. paczki, czyli grupy bliskich przyjaciół i znajomych. Znajdą się w niej osoby, które wyjechały do pracy za granicę, do innego miasta lub zostały w rodzinnych miejscowościach.
Założenia projektu
Cele
1) Określenie roli miejsca zamieszkania (lokalności) w podejmowaniu pierwszej pracy w Polsce i za granicą zarówno przez młode kobiety, jak i młodych mężczyzn;
2) Zbadanie roli rodziców i krewnych w przejściach z edukacji na rynek pracy;
3) Określenie znaczenia „paczki” (grupy bliskich przyjaciół i znajomych) w przejściach z edukacji na polski i zagraniczny rynek pracy młodych kobiet i młodych mężczyzn;
4) Zbadanie roli komunikatorów, portali społecznościowych, blogów i portali zawodowych oraz kontaktów tam utrzymywanych w podejmowaniu pierwszych prac w Polsce i za granicą;
5) Zbadanie, co z wiedzy zdobytej w trakcie edukacji szkolnej młodzi ludzie wykorzystują na rynku pracy, oraz jak po powrocie do Polski korzystają z doświadczeń na zagranicznym rynku pracy.
Co już wiemy
Wejście na rynek pracy nie jest jednorazowym wydarzeniem w życiu młodych. To trwająca nawet kilka lat faza życia, podczas której młodzi ludzie, podejmując się różnych prac, mogą jednocześnie zastanowić się, co chcieliby dalej robić w życiu.
Po akcesji Polski do UE w maju 2004 r. prawie co trzeci młody człowiek z małych miast i wsi zdecydował się na podjęcie pierwszej pracy za granicą. Jako główny powód wyjazdów młodzi podawali kwestie finansowe. Pogłębione badania pokazały jednak, że chodzi także o: opuszczenie rodzinnego domu, zebranie się na odwagę, by zrobić coś całkowicie samodzielnie, uwierzenie w siebie, wzięcie spraw w swoje ręce.
Jednym z motywów wyjazdów jest również chęć zmiany stylu życia, rozpoczęcia wszystkiego od nowa i w nowym środowisku, którym często jest wielokulturowa, zapewniająca anonimowość metropolia. To także ucieczka przed wepchnięciem w społecznie utarte schematy: szkoła-praca-malżeństwo-dziecko-kredyt.
Metodologia
Podstawą badania będą potocznie tzw. paczki, czyli grupy bliskich przyjaciół i znajomych w wybranych lokalizacjach (ze szczególnym uwzględnieniem małych miast).
Młode osoby, członkowie „paczek” będą monitorowane pod względem miejsca pobytu (Polska, zagranica) w toku trwania całego projektu badawczego. Projekt ma na celu dobranie 10 „paczek” w trzech zróżnicowanych lokalizacjach w Polsce i przyglądanie się tym grupom przez trzy lata (panel).
Projekt zakłada rozmowy z tymi samymi osobami co 12 miesięcy, aby zobaczyć, co się zdarzyło w ich życiu, jak patrzą na różne sprawy, jak się zachowują na rynku pracy. W sumie w ramach projektu zostanie zrealizowanych około 320 wywiadów pogłębionych.
Projekt zakłada również analizę mediów społecznościowych, głównie Facebooka, blogów oraz portali zawodowych pod kątem podejmowania przez młode osoby pierwszej pracy .
W projekcie będzie także zrealizowana tzw. społeczna fotografia kontekstu, czyli miejsca zamieszkania (pochodzenia) osób młodych, w której zostaną uchwyceni także rodzice, nauczyciele, doradcy zawodowi z urzędów pracy i szkół, właściciele klubów, w których młodzi spędzają czas wolny.
Co oferuje projekt
Bezpłatny coaching
Pomiędzy falami badania, projekt oferuje młodym osobom zaangażowanym w „rozmowy w toku”, czyli w wywiady panelowe, możliwość darmowego skorzystania z realnego lub wirtualnego coachingu i doradztwa zawodowego w Uniwersytecie SWPS.
Współpraca z Młodzi w Centrum Lab
Projekt daje również możliwość nawiązania współpracy z Centrum Aktywizacyjno-Badawczym Młodzi w Centrum na Uniwersytecie SWPS i zaangażowania się w bieżącą aktywność Centrum, np. w Doradcze Rady Młodych, które mają wspierać badania naukowe.