O studiach
Psychologia uzależnień to kierunek, który dostarcza kompleksową wiedzę na temat substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych. Przekazujemy najnowsze informacje z dziedziny medycyny, psychologii klinicznej, psychologii społecznej i pedagogiki oraz psychoterapii dotyczącej obszaru uzależnienia. Pokazujemy jak podjąć skuteczną formę pomocy terapeutycznej i prawnej.
Tematyka studiów dotyczy również zagadnień związanych z profilaktyką, podstawami interwencji kryzysowej, dialogiem motywacyjnym, chorobami zakaźnymi oraz współistniejącymi zaburzeniami psychicznymi.
Większość zajęć na charakter warsztatowy. Słuchacze mają możliwość przećwiczyć kompetentne diagnozowanie i reagowanie w kontakcie z osobą używającą substancji lub uzależnioną. Nasi absolwenci swobodnie poruszają się w tematyce biologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów uzależnienia od substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych.
Więcej informacji o studiach
Badania pokazują, że blisko 20% polskiej populacji miało w swoim życiu kontakt z substancjami psychoaktywnymi (np. narkotykami, alkoholem, dopalaczami). Wiele zawodów związanych jest z pracą w relacji z drugim, często młodym człowiekiem i właściwie niemożliwe jest uniknięcie kontaktu z problemem zażywania narkotyków, picia alkoholu czy hazardu. Nauczyciele, pedagodzy, lekarze, pracownicy socjalni czy policjanci często nie czują się przygotowani do pracy z osobami, które miały kontakt z używkami. Studia z psychologii uzależnień mają być źródłem kompleksowej wiedzy dotyczącej problemu uzależnienia od substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych.
Studia z psychologii uzależnień są źródłem kompleksowej wiedzy dotyczącej problemu uzależnienia od substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych. Badania pokazują, że problem dotyczy blisko 20% społeczeństwa, a nauczyciele, pedagodzy, lekarze, pracownicy socjalni czy policjanci często nie czują się przygotowani do pracy z osobami, które miały kontakt z używkami.
autorka programu kierunku
Czy to studia dla ciebie?
Studia skierowane są do osób, które chcą poznać metody pracy i komunikacji z osobami używającymi, nadużywającymi lub uzależnionymi od narkotyków, alkoholu, dopalaczy oraz innych substancji psychoaktywnych.
To kierunek dla:
- nauczycieli
- psychologów
- pracowników socjalnych
- policjantów
- pedagogów
- lekarzy
- kuratorów
- terapeutów
Dlaczego warto?
- Kompleksowa wiedza na temat legalnych i nielegalnych środków psychoaktywnych oraz teoretycznych koncepcji uzależnień
- Interdyscyplinarne podejście, obejmujące społeczne, biologiczne i psychologiczne aspekty funkcjonowania osób zażywających substancje psychoaktywne
- Nauka skutecznych działań profilaktycznych oraz formy pomocy terapeutycznej i prawnej
- Kadra złożona ze specjalistów, którzy mają doświadczenie w pracy z osobami uzależnionymi lub współuzależnionymi
- Praktyczny wymiar zajęć, z przewagą zajęć o charakterze warsztatowym
- Rozwój osobistych kompetencji, takich jak: nauka motywowania, umiejętność pomagania, interweniowanie w kryzysie
Program studiów
Blok tematyczny
Teoria uzależnień
(80 godz.)
Teoretyczne koncepcje uzależnienia (10 godz.)
m.in. główne teorie wyjaśniające uzależnienie; przyczyny sięgania po środki psychoaktywne; skutki uzależnienia, nadużywania oraz używania substancji psychoaktywnych; typy osobowości szczególnie narażone na uzależnienie; analiza studiów przypadków osób uzależnionych od narkotyków; umiejętność wstępnego zdiagnozowania uzależnienia oraz wyjaśnienia jego etiologii
Uzależnienia behawioralne (10 godz.)
m.in. współczesna definicja uzależnień behawioralnych i ich charakterystyka (hazard, uzależnienie od komputera/gier/internetu, pracoholizm, seksoholizm, zakupoholizm, zaburzenia odżywiania); przyczyny uzależnień behawioralnych; trendy w profilaktyce, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w rozwoju uzależnienia; podejścia w terapii oraz specyfika kontaktu terapeutycznego z osobą uzależnioną behawioralnie
Rodzina z problemem uzależnienia (12 godz.)
m.in. funkcjonowanie rodziny z problemem uzależnienia; koncepcja współuzależnienia; konsekwencje współuzależnienia (zaniedbanie potrzeb emocjonalnych, przemoc, zaburzenia psychiczne i psychosomatyczne, zaburzenia funkcjonowania społecznego); dorosłe dziecko alkoholika – koncepcja DDA, wyjaśnienie pojęcia i kontrowersje wokół tego terminu; formy pomocy osobom współuzależnionym; motywacja do podjęcia leczenia i efektywność psychoterapii osób współuzależnionych
Legalne i nielegalne substancje psychoaktywne (8 godz.)
m.in. dostępne na polskim rynku substancje psychoaktywne; m.in.: marihuana, amfetamina, mefedron, metamfetamina, opiaty, leki psychotropowe, dopalacze, substancje lotne oparte na rozpuszczalnikach; rośliny o działaniu odurzającym nie będące pod restrykcją ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii; działanie substancji psychoaktywnych oraz ich wpływ na organizm człowieka; pierwsza pomoc w przypadku przedawkowania określonych substancji
Profilaktyka uzależnień od narkotyków (12 godz.)
m.in. rozumienie przyczyn używania substancji psychoaktywnych, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w rozwoju uzależnienia, cele i sposoby realizowania zajęć profilaktycznych, rodzaje substancji psychoaktywnych, sposoby minimalizowania szkód używania substancji psychoaktywnych, wybrane programy profilaktyczne; podkreślenie wagi profilaktyki opartej na dialogu, ciekawości, współczuciu i szacunku zamiast na moralizowaniu oraz straszeniu
Podstawy prawne i etyczne pomocy osobom uzależnionym (8 godz.)
m.in. formy pomocy osobom uzależnionym: charakterystyka dostępnych form leczenia: leczenie ambulatoryjne, terapia indywidualna, punkty konsultacyjne, dzienne ośrodki pomocy psychologiczno-pedagogicznej, poradnie leczenia uzależnień, ośrodki terapii krótko i długoterminowej; nowe podejścia w leczeniu uzależnień – Dialog Motywujący oraz podejście w oparciu o redukcję szkód wg. Andrew Tatarsky’ego; ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z 2005 r. oraz ustawa o ochronie danych osobowych (informacje objęte szczególnymi środkami ochrony); kodeks etyczny w pracy zawodowej. Uniwersalne zasady etyczne w pracy z osobami używającymi lub/i uzależnionymi, współuzależnionymi, chorymi psychicznie, ofiarami przemocy oraz zagrożonymi wykluczeniem społecznym
Terapia psychodelikami oraz redukcja szkód w leczeniu uzależnień (8 godz.)
Wprowadzenie do zagadnienia redukcji szkód m.in. przegląd definicji, założenia redukcji szkód, krótka historia rozwoju podejścia redukcji szkód, główne obszary zastosowań i przykłady konkretnych programów redukcji szkód, różnica pomiędzy programem a strategią redukcji szkód Wprowadzenie do zagadnienia psychodelików m.in. rodzaje i kategoryzacje substancji psychodelicznych, efekty substancji psychodelicznych, specyficzne zagrożenia i potencjał terapeutyczny psychodelików, przegląd mechanizmów działania psychodelików, krótka historia badań nad zastosowaniem psychodelików w leczeniu problemów zdrowia psychicznego Terapia i integracja psychodeliczna m.in. przegląd kontekstów i motywów używania psychodelików, rodzaje terapii wspomaganych psychodelikami, przegląd badań nad terapią uzależnień przy wsparciu psychodelików, zagadnienie integracji doświadczeń psychodelicznych Redukcja szkód związanych z używaniem psychodelików m.in. edukacja, tripsitting i interwencje kryzysowe związane z używaniem psychodelików w kontekście rekreacyjnym, model Psychodelicznej Redukcji Szkód i Integracji (Psychedelic Harm Reduction and Integration, PHRI), przykłady konkretnych strategii redukcji szkód związanych z używaniem psychodelików
Alkohol – geneza uzależnienia, formy pomocy i terapia (12 godz.)
m.in. geneza uzależnienia od alkoholu; podstawowe formy terapii; pojęcie redukcji szkód w kontekście uzależnienia od alkoholu; koncepcja nałogowego mechanizmu regulacji uczuć wg Mellibrudy; wpływ alkoholu na organizm człowieka; długotrwałe skutki używania/uzależnienia od alkoholu
Blok tematyczny
Biopsychospołeczne funkcjonowanie osób uzależnionych
(62 godz.)
Choroby zakaźne występujące u osób stosujących środki odurzające (8 godz.)
m.in. epidemiologia, patogeneza i manifestacja kliniczna, m.in.: zakażenia wirusem HIV, zakażenia wirusami hepatotropowymi (HAV, HBV, HCV), chorób przenoszonych drogą płciową (kiła, rzeżączka, NGU, inne), wybranych chorób skóry; odległe powikłania chorób zakaźnych; możliwości leczenia oraz zapobiegania przedstawionym jednostkom chorobowym
Współwystępujące zaburzenia psychiczne – podstawy psychopatologii i podwójna diagnoza (18 godz.)
m.in. epidemiologia zaburzeń psychicznych wśród pacjentów placówek uzależnień oraz rozpowszechnienie uzależnienia od substancji wśród pacjentów psychiatrycznych; etiologia współwystępowania zaburzeń, diagnostyka i postępowanie w przypadku wybranych zaburzeń; zaburzenia zachowania; wybrane zaburzenia osobowości (borderline, antyspołeczne, narcystyczne, unikowe i zależne); ADHD i inne zaburzenia ze spektrum neuroatypowości; zespół abstynencyjny; farmakologia w uzależnieniach; PTSD, c-PTSD, zaburzenia związane ze stresem; definicja pojęcia podwójna diagnoza; podwójna diagnoza: zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania najczęściej występujące u osób uzależnionych, w tym m. In.: schizofrenia; zaburzenia nastroju (zaburzenia depresyjne, zaburzenie dwubiegunowe), zaburzenia lękowe, zaburzenie obsesyjno-kompulsywne
Neurobiologiczne mechanizmy uzależnień (10 godz.)
m.in. neuroprzekaźnictwo synaptyczne i anatomia układu nerwowego; przewodzenie sygnału i układ nerwowy w ujęciu chemicznym; obwody nagrody i zaburzenia układu nagrody; uzależnienie od substancji psychoaktywnych – biologiczne mechanizmy uzależnień: nikotyna, alkohol, opiaty, środki psychostymulujące, leki o działaniu uspokajającym, marihuana, środki halucynogenne i narkotyki klubowe
Relacje społeczne a uzależnienie cz. 1 (8 godz.)
m.in. rozwój grupy, normy i role grupowe, procesy grupowe, myślenie grupowe; metody analizy struktury grupy; przedstawienie mechanizmu uzależnienia i współuzależnienia przez pryzmat teorii trójkąta dramatycznego; rola relacji w rozwoju uzależnienia lub współuzależnienia
Relacje społeczne a uzależnienie (perspektywa rozwojowa) cz. 2 (8 godz.)
m. in. podstawowa wiedza z zakresu rozumienia problematyki uzależnień w ujęciu psychodynamicznym oraz teorii przywiązania i wynikające z koncepcji podstawowe obszary pracy terapeutycznej; wykazanie zależności między uzależnieniem a traumą złożoną/ relacyjną
Zdrowie i budowanie odporności psychicznej (10 godz.)
m. in. biopsychospołeczne rozumienie zdrowia; salutogenetyczny model zdrowia; potoczne rozumienie zjawiska stresu; reakcyjne i bodźcowe rozumienie stresu; teoria Stresu H. Seyle’go; zespól stresu pourazowego ; schemat reakcji na stres w ciele; trzy typy reakcji na stres; podstawowe zagadnienia psychosomatyki i psychoneuroimmunologii; wybrane techniki radzenia sobie ze stresem
Blok tematyczny
Kompetencje osobiste
(56 godz.)
Warsztat interpersonalny (16 godz.)
m.in. integracja uczestników; poszerzenie świadomości swoich zasobów i deficytów w zakresie budowania relacji z innymi ludźmi; większa otwartość w wyrażaniu swoich uczuć i myśli; nauka konstruktywnego rozwiązywania konfliktów; rozwój umiejętności przyjmowania wsparcia i pomocy; weryfikacja możliwości zmiany swoich zachowań; lepsze rozumienie zachowań własnych i innych osób w grupie
Podstawowe umiejętności pomagania (10 godz.)
m.in. rozwijanie kompetencji służących pomaganiu: Kompetencje interpersonalne: aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, klaryfikowanie, prowadzenie (zadawanie pytań), konfrontowanie, interpretowanie, podsumowywanie; Kompetencje emocjonalne: empatia, wspieranie, niedopuszczanie do pewnych zachowań, świadomość własnych emocji; Kompetencje intelektualne: diagnozowanie, kreatywność, elastyczność, samoświadomość; pomaganie bez oporu (wg. Johna Enrighta)
Dialog Motywujący w pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym (20 godz.)
zajęcia mają formę warsztatową dlatego ważna jest obecność w obu częściach, gdyż w drugim dniu zajęć nawiązujemy do wniosków z dnia pierwszego. "Dialog Motywujący w wsparciu osób zagrożonych wykluczeniem społecznym" skupia się na praktycznym wykorzystaniu metody Dialogu Motywującego (DM) w kontekście pracy z klientami o niskiej motywacji w spectrum różnych uzależnień. Zgodnie z najnowszą literaturą DM został zdefiniowany jako szczególny sposób współtowarzyszenia ludziom na drodze zmian i rozwoju, mający na celu wzmocnienie ich własnej motywacji i zaangażowania (Miller/Rolnick 2023). Podczas zjazdu uczestnicy zdobędą wiedzę na temat m.in.: • teoretycznych podstaw DM, w tym psychologii skoncentrowanej na osobie, barier komunikacyjnych identyfikowanych przez Thomasa Gordona, a także Transteoretycznego Modelu Zmiany • filozofii i kluczowych zasad oraz procesów/zadań Dialogu Motywującego, skupiając się na technikach takich jak zadawanie pytań otwartych, aktywne słuchanie poprzez odzwierciedlenia (proste i złożone) i dowartościowanie klienta. Szczególny nacisk położony zostanie na praktyczne ćwiczenia, które pozwolą uczestnikom na doskonalenie umiejętności potrzebnych do efektywnego stosowania DM w codziennej pracy. • pracy z ambiwalencją, naturalnym elementem procesu zmiany, gdzie klient jednocześnie dostrzega korzyści płynące ze zmiany i odczuwa opory przed nią. Uczestnicy nauczą się, jak wspierać klientów w eksploracji ich wewnętrznych motywacji i przeszkód, co jest kluczowe dla skutecznego prowadzenia procesu terapeutycznego. Celem warsztatu jest nie tylko przekazanie wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim rozwijanie praktycznych umiejętności w zakresie stosowania DM, co umożliwi uczestnikom bardziej świadome i skuteczne wspieranie osób zagrożonych wykluczeniem. Uczestnicy zostaną wyposażeni w narzędzia umożliwiające budowanie głębszej, opartej na empatii relacji z klientami, a także w zdolności do promowania zmiany poprzez akceptację i wzmacnianie autonomii i odpowiedzialności klientów za ich własne życie i postępowanie
Interwencja w kryzysie (10 godz.)
m. in. istota kryzysu, traumy i ludzkiej rezyliencji. interwencja kryzysowa i w obliczu traumy - jej historia, istota i obszary jej zastosowań, strategie i techniki interwencji kryzysowej uwzględniająca interwencje poznawcze, relacyjne i neurobiologiczne (ze szczególnym uwzględnieniem pracy na zasobach), interwencja kryzysowa w przypadku osoby uzależnionej i jej rodziny
Organizacja nauki
Studia trwają dwa semestry i obejmują 198 godzin dydaktyczne zajęć w formie wykładów, warsztatów i seminariów. Zjazdy odbywają się w weekendy, średnio raz w miesiącu.
Zajęcia są realizowane w trakcie 12-13 zjazdów przez 9 miesięcy.
Hybrydowa forma studiów oznacza, że 4 zjazdy odbędą się w formie online, a pozostałe odbywają się stacjonarnie. Nie ma możliwości łączenia tych form.
Zajęcia stacjonarne odbywają się w siedzibie Uniwersytetu SWPS lub w innym budynku wynajmowanym przez uczelnię.
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Warunki zaliczenia
- Minimum 80% obecności na zajęciach
- Zdanie dwóch testów z wiedzy na koniec każdego semestru
- Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej na wybrany temat
Dokument ukończenia studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.
Kadra
Kadra prowadząca zajęcia to praktycy, którzy znają specyfikę kontaktu z osobami uzależnionymi lub współuzależnionymi, ponieważ na co dzień z nimi pracują.
Autorka programu kierunku
-
lek.Błażej Rozpłochowskilek.pracownik Wielospecjalistycznego Oddziału Zakaźnego Szpitala Miejskiego im. Józefa Strusia w Poznaniu
Rekrutacja
Zasady rekrutacji
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. Wypełnienie formularza rekrutacyjnego nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek. Zastrzegamy sobie możliwość zaproszenia kandydata na rozmowę rekrutacyjną.
W przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń uczelnia może podjąć decyzję o nieuruchomieniu kierunku.
- Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
- Załącz odpowiednie dokumenty
- Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
- Rozpocznij studiowanie
Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
Na studia zapisujesz się online.
Po kliknięciu przycisku „Aplikuj” zostaniesz przekierowany do formularza zgłoszeniowego.
Nasz system poprowadzi Cię przez cały proces rekrutacji.
Przygotuj:
- Skan dyplomu ukończenia studiów wyższych
Załącz odpowiednie dokumenty
W trakcie wypełniania formularza załączasz skan/zdjęcie dyplomu ukończenia studiów wyższych, CV ze szczególnym uwzględnieniem dotychczasowego doświadczenia zawodowego, list motywacyjny, w którym uzasadnisz wybór tego kierunku, oraz minimum dwie pisemne rekomendacje od osób znających Twoją pracę (pracodawca, klient, współpracownik).
Pamiętaj!
- Dokumenty powinny mieć format JPG/PDF.
- Wszystkie skany/zdjęcia muszą być czytelne
Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
Opłatę wnosisz za pośrednictwem platformy PayU podczas wypełniania formularza rekrutacyjnego.
Uwaga!
- Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Rozpocznij studiowanie
Na adres mailowy podany w formularzu dostaniesz powiadomienie o statusie Twojej aplikacji. O przyjęciu na studia poinformujemy Cię w osobnym mailu, a informacje dotyczące pierwszego zjazdu wyślemy na dwa tygodniei przed rozpoczęciem nauki.
Pamiętaj!
- Liczba miejsc jest ograniczona
- O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Opłaty
Opłata rekrutacyjna: 300 PLN
Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Opłata za rok studiów (2024-2025)
Wysokość raty | Łączny koszt studiów | |
---|---|---|
Zapłać w 10 ratach | 730 PLN | 7 300 PLN |
Zapłać w 2 ratach | 3 400 PLN | 6 800 PLN |
Zapłać w 1 racie | 6 400 PLN | 6 400 PLN |
Słuchacze wpłacają czesne na na indywidualne subkonta podane w Wirtualnej Uczelni. Termin płatności 1. raty upływa 5 października dla studiów rozpoczynających się jesienią oraz 5 marca dla studiów rozpoczynających się wiosną.
Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.