O studiach
Celem studiów jest kształcenie specjalistów zatrudnionych w placówkach służby zdrowia, ośrodkach specjalistycznych oraz placówkach oświatowych, w tym w przedszkolach i szkołach podstawowych.
Nasi słuchacze zdobywają kwalifikacje do wczesnej diagnozy oraz wieloprofilowego usprawniania dziecka, a także wczesnego wspomagania i usprawniania procesu nauczania i wychowania dziecka. Zdobywają również kompetencje do kompleksowej profilaktyki niepełnosprawności oraz wczesnej pomocy rodzinie dziecka zagrożonego nieprawidłowym rozwojem bądź niepełnosprawnością.
Program zajęć jest odpowiedzią na potrzeby kształcenia specjalistów, wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. Rozporządzenie to określa, że w składzie zespołów wspomagania rozwoju mogą być osoby posiadające odpowiednie przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym, tj. pedagog, psycholog i logopeda.
Więcej informacji o studiach
Studia nie przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela – nie dają uprawnień do pracy w placówkach oświatowych. Kandydaci, którzy takich uprawnień nie posiadają, muszą je uzupełnić.
Program opracowany jest z myślą o przygotowaniu do pracy w zespołach specjalistycznych, np.: zajmujących się dziećmi z uszkodzonym słuchem, wzrokiem, z problemami w komunikacji, całościowymi zaburzeniami w rozwoju, co daje absolwentom szansę znalezienia interesującej pracy. Czytaj więcej
dr n. hum. Elżbieta Stecko
kierowniczka merytoryczna studiów
Praca w zespole wczesnego wspomagania (w placówkach oświatowych) bądź wczesnej interwencji (w placówkach służby zdrowia) wymaga interdyscyplinarnego spojrzenia na dziecko z problemami rozwojowymi. Niezależnie od podstawowej specjalizacji poszczególnych członków zespołu, zagadnienia podstawowe dla rozwoju dziecka oraz ich interwencja jest wspólna i stanowi podstawę sformułowania problemu ramowego programu pracy z dzieckiem, który powinien być syntezą programów szczegółowych. Tę ogólną zasadę uwzględnia program studiów Wczesnej Interwencji i Wspomagania Rozwoju Dziecka od 0 do 6 Roku Życia, który część zagadnień podstawowych ma wspólną ze studiami neurologopedii. Program został opracowany z myślą o przygotowaniu do pracy w zespołach specjalistycznych, np.: zajmujących się dziećmi z uszkodzonym słuchem, wzrokiem, z problemami w komunikacji, całościowymi zaburzeniami w rozwoju, co daje absolwentom szansę znalezienia interesującej pracy.
kierowniczka merytoryczna studiów
Czy to studia dla ciebie?
Studia skierowane są do osób zainteresowanych pracą w zespołach wspomagania rozwoju małych dzieci (w resorcie oświaty) oraz w zespołach wczesnej interwencji, pracujących z dziećmi zagrożonymi niepełnosprawnością (w resorcie zdrowia).
Zapraszamy osoby z tytułem magistra w obszarze:
- psychologii,
- pedagogiki,
- logopedii.
Dlaczego warto?
- Studia obejmują aż 440 godzin zajęć dydaktycznych rozłożonych na trzy semestry nauki interdyscyplinarnego podejścia do pracy z dzieckiem z problemami rozwojowymi.
- Zdobędziesz kwalifikacje do pracy w zespole wczesnego wspomagania w placówkach oświatowych, bądź wczesnej interwencji w placówkach służby zdrowia.
- Weźmiesz udział w turnusie wczesnego wspomagania z udziałem dzieci i rodziców.
- Odbędziesz praktyki w specjalistycznych placówkach, takich jak żłobki czy oddziały szpitalne w poradniach.
- Program został przygotowany z myślą o pracy w zespołach specjalistycznych, np.: zajmujących się dziećmi z uszkodzonym słuchem, wzrokiem, z problemami w komunikacji, całościowymi zaburzeniami w rozwoju, co zwiększa szansę znalezienia pracy po studiach.
Program studiów
Blok tematyczny
Diagnoza dziecka
70 godz. zajęć dydaktycznych + 5 godz. praktyk
Diagnoza pediatryczna małego dziecka zagrożonego nieprawidłowym rozwojem
m.in.: ocena pre- i perinatologiczna dziecka w okresie wczesnodziecięcym; wcześniak – charakterystyka, rozwój, opieka neonatologiczna, diagnoza; noworodek zakażony cytomegalią i toksoplazmozą, diagnoza pediatryczna
Diagnoza neurologiczna dziecka w okresie 0-7 roku życia
m.in.: ocena neurologiczna dziecka w okresie 0–7 roku życia; biologiczne uwarunkowania rozwoju człowieka; fizjologiczne uwarunkowania rozwoju mowy i jej zaburzeń
Diagnoza fizjoterapeutyczna dziecka z deficytami
cechy rozwoju ruchowego dziecka z deficytami OUN – diagnoza i terapia
Blok tematyczny
Diagnoza i wspomaganie rozwoju poznawczego i emocjonalno-społecznego dziecka
40 godz. zajęć dydaktycznych + 5 godz. praktyk
Wprowadzenie do SI
Zastosowanie SI w pracy z dziećmi w zespołach wczesnego wspomagania
Rozwój komunikacji dziecka – patologia
Blok tematyczny
Diagnoza i wspomaganie rozwoju komunikacji i mowy dziecka
75 godz. zajęć dydaktycznych + 10 godz. praktyk
Metoda werbotonalna – zastosowanie w rozwoju poznawczym i mowy
Wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się
Zaburzenia mowy o podłożu psychogennym. Autyzm
Rozwój i zaburzenia mowy w upośledzeniu umysłowym
Zastosowanie muzyki w rozwoju mowy dziecka do 3 r. ż.
Blok tematyczny
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
135 godz. zajęć dydaktycznych + 40 godz. praktyk
Diagnoza dziecka z wadą słuchu (audiologiczna, audio protetyczna, surdopedagogiczna)
m.in.: diagnoza audiologiczna małych dzieci; dopasowywanie aparatów słuchowych u niemowląt; zastosowanie implantów ślimakowych; diagnoza surdopedagogiczna małego dziecka; metody terapii małego dziecka z wadą słuchu
Diagnoza i terapia dziecka z opóźnionym rozwojem emocjonalno-społecznym
m.in.: wspomaganie rozwoju dzieci z opóźnionym rozwojem emocjonalno-społecznym; diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć; rozwój komunikacji – norma; terapia rodziny dziecka; orzecznictwo; terapia pedagogiczna; organizacja zespołów wczesnego wspomagania; dziecko z wadą wzrok; metody wspomagania rozwoju słuchowego (m.in. Metoda Tomatisa)
Blok tematyczny
Moduł praktyczny
60 godz. zajęć
Seminarium (5 godz.)
Wielospecjalistyczna praca z dziećmi i rodzicami – turnus (55 godz. zajęć praktycznych)
Organizacja nauki
Studia trwają trzy semestry i obejmują 440 godzin dydaktycznych zajęć w formie wykładów i konwersatoriów, w tym 55 godz. zajęć praktycznych realizowanych podczas tygodniowego turnusu wczesnego wspomagania z udziałem dzieci wraz z rodzicami, oraz 55 godz. praktyk w placówkach specjalistycznych.
Zjazdy odbywają się w weekendy (sobota – niedziela), maksymalnie dwa razy w miesiącu. Zajęcia odbywają się w budynku Uniwersytetu SWPS lub w innym wynajmowanym przez uczelnię.
Zajęcia praktyczne, które w całości organizowane są przez Uczelnię, będą odbywały się przeważnie w piątki i poniedziałki. Słuchacze mają wyjątkową możliwość wzięcia udziału w praktykach w różnorodnych placówkach, takich jak oddziały szpitalne w poradniach czy żłobki.
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Warunki zaliczenia
- Minimum 90% obecności na zajęciach
- Aktywny udział w spotkaniach
- Uzyskanie zaliczeń poszczególnych zajęć, zgodnie z kryteriami przekazanymi przez prowadzących zajęcia
- Pozytywnie oceniona praktyka
- Przygotowanie i obrona indywidualnego programu terapeutycznego
Dokument ukończenia studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.
Kadra
Kadra wykładowców składa się ze specjalistów pedagogiki specjalnej, surdopedagogiki i oligofrenopedagogiki. Zajęcia prowadzą doświadczeni psychologowie, psychoterapeuci, neurologopedzi i logopedzi pracujący z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością.
kierowniczka merytoryczna studiów
Rekrutacja
Zasady rekrutacji
O przyjęciu na studia decyduje pozytywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej. Wypełnienie formularza rekrutacyjnego nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek.
Rozmowy kwalifikacyjne będą odbywały się w dniu 18 października 2024 roku od godziny 15:00. Zapisy na konkretną godzinę, zostaną uruchomione poprzez formularz rekrutacyjny, po jego wcześniejszym wypełnieniu.
W przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń uczelnia może podjąć decyzję o nieuruchomieniu kierunku.
- Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
- Załącz odpowiednie dokumenty
- Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
- Weź udział w rozmowie kwalifikacyjnej
- Rozpocznij studiowanie
Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
Na studia zapisujesz się online.
Po kliknięciu przycisku „Aplikuj” zostaniesz przekierowany do formularza zgłoszeniowego.
Nasz system poprowadzi Cię przez cały proces rekrutacji.
Przygotuj:
- skan/zdjęcie dyplomu ukończenia studiów wyższych
Załącz odpowiednie dokumenty
W trakcie wypełniania formularza załączasz skan/zdjęcie dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Pamiętaj!
- Dokumenty powinny mieć format JPG/PDF.
- Wszystkie skany/zdjęcia muszą być czytelne.
Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
Opłatę wnosisz za pośrednictwem platformy PayU podczas wypełniania formularza rekrutacyjnego.
Uwaga!
Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Weź udział w rozmowie kwalifikacyjnej
Rozmowy kwalifikacyjne będą odbywały się w dniu 18 października 2024 roku od godziny 15:00. Zapisy na konkretną godzinę, zostaną uruchomione poprzez formularz rekrutacyjny, po jego wcześniejszym wypełnieniu.
Uwaga:
- Forma i tematyka rozmowy zależą od specyfiki danego kierunku.
- O szczegóły dopytaj w Biurze CSPiS.
Rozpocznij studiowanie
Na adres mailowy podany w formularzu dostaniesz powiadomienie o statusie Twojej aplikacji. O przyjęciu na studia poinformujemy Cię w osobnym mailu, a informacje dotyczące pierwszego zjazdu wyślemy na 7 dni przed rozpoczęciem nauki.
Pamiętaj!
- Liczba miejsc jest ograniczona.
Opłaty
Opłata rekrutacyjna: 300 PLN
Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Opłata za 3 semestry studiów
Wysokość raty | Łączny koszt studiów | |
---|---|---|
Zapłać w 15 ratach | 600 PLN | 9 000 PLN |
Zapłać w 3 ratach | 2 850 PLN | 8 550 PLN |
Zapłać w 1 racie | 5 400 + 2 700 PLN | 8 100 PLN |
Słuchacze wpłacają czesne na na indywidualne subkonta podane w Wirtualnej Uczelni. Termin płatności 1. raty upływa 5 października dla studiów rozpoczynających się jesienią oraz 5 marca dla studiów rozpoczynających się wiosną.
Sprawdź, jak sfinansować naukę
Zostańmy w kontakcie
Zostaw nam swoje dane, a będziemy Cię informować o aktualnościach dotyczących tego kierunku.
na rok akademicki 2024/2025