dr
Paweł Fortuna
Profil zawodowy
Psycholog, wykładowca na Akademii Leona Koźmińskiego (MBA, Psychologia biznesu dla menedżerów), adiunkt w Katedrze Psychologii Eksperymentalnej w Instytucie Psychologii KUL. Twórca cyberpsychologii pozytywnej, współautor Lubelskiego Manifestu Psychologii Pozytywnej oraz współredaktor podręcznika „Psychologia pozytywna biznesu” (PWN, 2026). Współpracownik Centre for Positive Health Sciences przy RCSI University of Medicine and Health Sciences w Dublinie. Realizuje badania dotyczące potocznych teorii dobrostanu, uwarunkowań korzystnych interakcji z technologią opartą na AI, nadawania statusu moralnego sztucznym systemom oraz obrony przed manipulacją. Od 1995 stale wspiera menadżerów (współredaktor podręcznika „Psychologia biznesu”; PWN), jest autorem koncepcji sprzedaży bez manipulacji („Sprzedaż bez sprzedawania. Psychologia dobrego wpływu na klienta”, PWN) oraz zwolennikiem świadomego kształtowania kultury organizacyjnej („Subiektywna psychologia biznesu”, GWP). Autor i współautor niemal dwudziestu książek, trzykrotny laureat Nagrody Teofrasta miesięcznika „Charaktery” za najlepszą popularnonaukową książkę psychologiczną oraz czterokrotny laureat nagrody Książka dla Trenera Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu. Nagrodę Pozytyw Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej otrzymał za książkę „Optimum. Idea cyberpsychologii pozytywnej”. Członek ZAiKS, kompozytor (największy hit: Dziewczyna szamana, 5 Fryderyków) i autor tekstów. Inicjator i realizator wielu działań społecznych, w tym konferencji Ludzka twarz biznesu, Konferencji Aktualności Psychologicznych Aktualia, akcji Mądra Adopcja (schroniska dla zwierząt), Wznieś się na poziom dziecka (Noc Kultury w roku Janusza Korczaka).