Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna
BIO Anna Pyrkosz

dr hab., prof. ASP w Krakowie

Anna Pyrkosz

 

Profil zawodowy

Dużą wagę przykłada do interdyscyplinarnych metod kształcenia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nowych technologii w projektowaniu. Swoim doświadczeniem zdobytym podczas prowadzenia przez ponad 20 lat własnej firmy projektowo- produkcyjnej oraz indywidualnej działalności artystycznej, dzieli się jako dydaktyk od kilkunastu lat. Ma na swoim koncie udział w kilkunastu wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Podczas pracy akademickiej była autorką oraz koordynatorem kilku projektów NCBIR (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju), których realizacja przyczyniła się do rozwoju w dziedzinie projektowania ubioru. Ich głównym celem było połączenie talentu przyszłych projektantów, praktycznych umiejętności oraz aktualnej wiedzy o najnowszych zdobyczach nauki. W trakcie realizacji projektów była organizatorką wielu warsztatów projektowych, zapraszając do współpracy przedstawicieli świata mody
oraz firmy odzieżowe. Efekty pracy studentów były prezentowane na licznych wystawach oraz pokazach mody, których była organizatorką. Jest pomysłodawczynią i redaktorką pierwszego w Polsce podręcznika do projektowania ubioru dla studentów kierunków projektowych. Jest współautorką aplikacji do projektowania ubioru w technologii VR. Według niej „…. ubiór, jako najbliższa nam przestrzeń, oprócz jego podstawowej funkcji – okrycia, to wyraz przynależności społecznej, rodzaj kodu komunikacji ze światem, to świadectwo czasów w jakich żyjemy. Współczesne włókiennictwo to dziedzina, w której technologia i nauka spotykają się na co dzień ze sztuką, talentem i kreatywnością”.
Wiedza z zakresu włókiennictwa a szczególnie innowacyjne rozwiązania w tej dziedzinie to jeden z obszarów jej specjalizacji. W jej indywidualnej działalności artystycznej znaczącą rolę odgrywa tkanina, która poddawana doświadczalnym procesom i przedstawiona w kontekście multimedialnego przekazu, staje się nowym środkiem przekazu. Zarówno w swojej pracy artystycznej jak i w dydaktycznej dąży do łączenia informacji z różnych dziedzin, niekoniecznie z obszaru samego designu w celu tworzenia nowych wartości lub nadawania im nowych znaczeń. Realizowane przez nią zajęcia w formie warsztatów według metody DTMethod, pozwalają na wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy w kreatywny sposób, co owocuje dużą świadomością projektową przyszłych twórców.