Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Moje ciało – mój dom

O różnych obliczach cielesności na różnych etapach życia

O konferencjiZarejestruj się

Czwarta konferencja z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły”

poświęcona ciału i seksualności człowieka

Kogo zapraszamy

psychologów, psychoterapeutów, prawników, lekarzy, środowisko naukowe, rodziców i opiekunów prawnych, nauczycieli, pedagogów, dyrektorów szkół, młodzież, studentów i absolwentów studiów wyższych, doktorantów, absolwentów studiów podyplomowych, przedstawicieli biznesu i organizacji pozarządowych

Czworo szeroko uśmiechniętych przyjaciół

O konferencji

17 maja, w Międzynarodowy Dzień Przeciw Homofobii, Transfobii i Bifobii, rozpocznie się dwudniowa konferencja „Moje ciało – mój dom”, poświęcona refleksji nad ciałem i seksualnością. Zagadnienia te są kluczowe dla naszego zdrowia psychicznego, a konferencja stwarza możliwość pochylenia się nad nimi z perspektywy psychologicznej i prawnej. W dzisiejszych czasach jest to niezmiernie ważne ze względu na pogłębiający się kryzys zdrowia psychicznego dzieci, młodzieży i dorosłych, który stanowi palący temat w debacie dotyczącej profilaktyki i leczenia problemów psychicznych.

Nasz stosunek do własnego ciała i seksualności, jak również do ciała i seksualności innych osób znacząco wpływają na nasz dobrostan psychiczny. Ciało jest naszym domem. Umożliwia nam życie i wpływa na nasze funkcjonowanie. Jeżeli nie czujemy się w nim dobrze, nie dbamy o nie, wstydzimy się go lub nie potrafimy rozpoznać jego granic i o nie zadbać, możemy napotkać wiele problemów i cierpień w relacjach z sobą i innymi ludźmi. Te wszystkie trudności będą się przekładać na pogorszenie jakości funkcjonowania na poziomie biologicznym, indywidualnym i społecznym.

Codziennie widzimy, jak angażujące i trudne dla młodych osób są próby zrozumienia i zaakceptowania siebie, swojego ciała, rozwoju biologicznego, tożsamości płciowej czy orientacji seksualnej. Zaledwie połowa nastolatków jest zadowolona z tego, jak wygląda, a zdecydowana większość deklaruje, że chciałaby być ładniejsza lub przystojniejsza. Dziewczęta przejawiają zachowania typowe dla zaburzeń odżywiania, a chłopcy często uważają, że są grubi. Wielu młodych ludzi każdego dnia mierzy się z hejtem, który spada na nich ze względu na wygląd lub seksualność.

W ramach konferencji odbędą się:

Tematyka konferencji

Podczas konferencji skupimy się na zagadnieniach związanych z rozwojem psychoseksualnym człowieka, takich jak:

  • edukacja i profilaktyka w obszarach zdrowia i seksualności człowieka na różnych etapach życia;
  • rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży, w tym rozwój tożsamości płciowej i orientacji seksualnej;
  • dostęp do wiedzy na temat rozwoju psychoseksualnego;
  • wspieranie młodych osób w zdrowym rozwoju;
  • kształtowanie pozytywnego stosunku do własnego ciała u dzieci i młodzieży;
  • źródła niebezpieczeństw dla zdrowego rozwoju psychoseksualnego;
  • możliwości radzenia sobie z tymi zagrożeniami.

Omówimy problemy związane z cielesnością, których doświadczają dzieci i młodzież, m.in.:

  • negatywny obraz własnego ciała,
  • problemy społeczne,
  • zaburzenia odżywiania,
  • zaburzenia afektywne,
  • samookaleczenia,
  • uzależnienia.

Szczególną uwagę poświęcimy diagnozowaniu, leczeniu i psychoterapii zaburzeń dotyczących cielesności, a także wyzwaniom związanym z uzależnieniami oraz kształtowaniem zdrowego obrazu własnego ciała.

Czwarta konferencja z cyklu „DzieckoNastolatekDorosły”

W cyklu tym analizujemy źródła pogłębiającego się kryzysu zdrowia psychicznego dzieci, młodzieży i dorosłych oraz szukamy rozwiązań.

Przeczytaj o wcześniejszych konferencjach z serii:

  1. Podczas pierwszej konferencji, zatytułowanej „Dziecko dla systemu czy system dla dziecka? Perspektywy środowiskowego modelu wsparcia w kryzysie psychicznym”, analizowaliśmy możliwości wspierania dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych, zarówno systemowe, jak i środowiskowe. Mówiliśmy także o tym, jak możemy wspierać ich rodziny oraz specjalistów.
  2. Druga konferencja, „Przemoc wśród dzieci i przemoc wobec dzieci. Jak rozpoznać? Jak pomagać?”, dotyczyła źródeł przemocy wśród dzieci i młodzieży oraz tego, jak możemy jej przeciwdziałać w środowisku szkolnym i domowym.
  3. W trakcie trzeciej konferencji, „Szkoła przetrwania. Jak budować odporność psychiczną w systemie edukacji?”, podjęliśmy refleksję nad polskim systemem szkolnictwa oraz sposobami budowania odporności psychicznej u dzieci, opiekunów, nauczycieli i specjalistów.

Posłuchaj podcastów Strefy Psyche z cyklu „Dziecko, nastolatek, dorosły”

Formuła konferencji

Konferencja będzie realizowana w formule hybrydowej. Możesz w niej uczestniczyć:

  • stacjonarnie – w siedzibie Uniwersytetu SWPS w Poznaniu: ul. gen. Tadeusza Kutrzeby 10;
  • online – po rejestracji otrzymasz link do transmisji.

Uwaga! Liczba miejsc stacjonarnych jest ograniczona!

W celu zapewnienia pełnego udziału w konferencji osobom ze szczególnymi potrzebami prosimy o kontakt z Magdaleną Boroń, koordynatorką wydziałową ds. zdrowia i osób z niepełnosprawnością (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Udział w konferencji jest nieodpłatny.

Konferencja jest współfinansowana ze środków budżetowych:

  • Miasta Poznania,
  • Samorządu Województwa Wielkopolskiego,
  • Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu.

Zarejestruj się!

Program konferencji

17 maja (piątek)

  1. Otwarcie konferencji – powitanie i wprowadzenie

    A.005

    dr Anna Ziółkowska, prof. Uniwersytetu SWPS, prodziekan ds. dydaktycznych Wydziału Psychologii i Prawa w Poznaniu Uniwersytetu SWPS
  2. Znaczenie wspierania pozytywnych przekonań i wiedzy na temat ciała i własnej seksualności dla profilaktyki zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży

    prelekcja, A.005

    Przekonania na temat siebie, świata i innych ludzi kształtują się od pierwszych dni życia. Wpływają na nasze rozumienie tego, co dzieje się wokół nas, a także podejmowane przez nas działania. Na wykładzie poznasz wyniki najnowszych badań dotyczących znaczenia edukacji w zakresie ciała, zdrowia, żywienia i seksualności dla profilaktyki zaburzeń psychicznych oraz innych chorób somatycznych. W jaki sposób ukształtowane przekonania przekładają się na podejście do własnego ciała i ciał innych ludzi? Jaką rolę odgrywa przekaz środowiskowy? Jakie przekonania warto wspierać, aby kształtować pozytywny stosunek do siebie oraz dobre nawyki zdrowotne? Jak uchronić dzieci i młodzież przed zaburzeniami psychicznymi, takimi jak uzależnienia? Wszystkiego dowiesz się na wykładzie!

    dr Katarzyna Wiecheć, psycholożka, psychoterapeutka CBT, wykładowczyni akademicka
    (Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu)
  3. Problemowe zachowania seksualne u dzieci i młodzieży oraz techniki terapii

    prelekcja, A.005

    Problemowe zachowania seksualne to inicjowane przez dzieci do 12 r.ż. zachowania o charakterze seksualnym związane z intymnymi częściami ciała: genitaliami, odbytem, pośladkami lub piersiami. Takie zachowania są klasyfikowane jako rozwojowo niewłaściwe lub potencjalnie szkodliwe dla samego dziecka lub innych. Jest to problem coraz częściej zgłaszany w gabinetach specjalistów. Z prelekcji dowiesz się, czym są w praktyce problemowe zachowania seksualne oraz jak odróżnić je od zachowań typowych dla prawidłowego rozwoju. Poznasz dostępne metody pracy w nurcie poznawczo behawioralnym, które pozwalają zaplanować oddziaływania terapeutyczne, uwzględniając pracę z środowiskiem, w którym żyje dziecko.

    Katarzyna Kierzek, psycholożka dziecięca, psychoterapeutka CBT, seksuolożka kliniczna w trakcie certyfikacji
    (Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego Uniwersytetu SWPS)
  4. Przerwa kawowa
  5. Wyzwania i strategie w pracy z uzależnioną młodzieżą w ośrodku stacjonarnym

    prelekcja, sala zostanie podana wkrótce

    Jak wygląda praca w ośrodku stacjonarnym dla uzależnionej młodzieży? Prelegent opowie na ten temat z autopsji, w latach 2017–2020 pracował bowiem w publicznym podpoznańskim ośrodku dla młodzieży i młodych dorosłych (w wieku 14–21 lat) uzależnionych od narkotyków. Psychoterapia miała charakter stacjonarny, a pełen program terapeutyczny zakładał roczny pobyt. Pacjenci – oprócz warunkującego przyjęcie uzależnienia od narkotyków – nierzadko cierpieli z powodu uzależnień od alkoholu lub hazardu. Często mieli zaburzenia lękowe, afektywne lub osobowości, o zróżnicowanym poziomie nasilenia. Podczas pracy w ośrodku Tomasz Drygas był już psychologiem i specjalistą terapii uzależnień, ponadto szkolił się na psychoterapeutę poznawczo-behawioralnego. Dowiedz się, jak wykorzystywał nowe umiejętności i wiedzę w pracy z uzależnioną młodzieżą, oraz zabierz głos w dyskusji o roli psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego w ośrodkach tego typu.

    Tomasz Drygas, psycholog, psychoterapeuta uzależnień
  6. Znaczenie ojca dla rozwoju psychoseksualnego dziecka i nastolatka

    prelekcja, A.005

    Obecność i zaangażowanie ojca są bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka na różnych etapach jego życia – od narodzin po okres dorastania. Na prelekcji poznasz odpowiedzi na wiele ważnych pytań: W jaki sposób ojciec wpływa na kształtowanie się pozytywnego stosunku do własnego ciała? Jak może pomóc dziecku zdobywaniu wiedzy o cielesności i seksualności? Jaką rolę odgrywa w rozwoju tożsamości i identyfikacji płciowej dziecka? Jak zachowanie taty może przełożyć się na internalizowanie lub kontestowanie przez dziecko stereotypowych wzorców ról płciowych i rodzinnych?

    dr Kamil Janowicz, psycholog, wykładowca akademicki, badacz
    (Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu)
  7. Przerwa obiadowa
  8. Prawne, medyczne i psychologiczne aspekty uzgadniania płci

    panel dyskusyjny, A.005

    Uzgadnianie płci to bardzo złożony, wielopłaszczyznowy i wieloetapowy proces. W panelu dyskusyjnym wezmą udział specjalistki i specjaliści, którzy towarzyszą osobie uzgadniającej płeć na różnych etapach: psychologowie, lekarze i prawnicy, a także osoba transpłciowa, która zna go z autopsji. Dyskusja będzie dotyczyć prawnych i psychologicznych aspektów korekty płci. W pierwszej części panelu głos zabiorą zaproszeni goście, przedstawiając proces uzgodnienia płci ze swojej perspektywy zawodowej lub osobistej. W drugiej części spotkania z panelistami będą rozmawiać studentki i studenci prawa oraz psychologii z Wydziału Psychologii i Prawa w Poznaniu USWPS, a publiczność będzie miała możliwość zadawania pytań.

    moderacja: dr A. Bagieńska-Masiota
    Dominik Haak, psycholog, psychoterapeuta
    Katarzyna Kierzek, psycholożka dziecięca, psychoterapeutka CBT, seksuolożka kliniczna w trakcie certyfikacji
    dr n. med. Anna Kępczyńska-Nyk, lekarz endokrynolog, lekarz seksuolog
    Florian Misiorny, osoba transpłciowa w trakcie korekty płci
    dr n. med. Piotr Świniarski, lekarz chirurg ze specjalizacją implantacji urogenitalnych
    Marek Urbaniak, prawnik
    studentki i studenci z Koła Naukowego Prawa Prywatnego Sapere Aude
  9. Polityka społeczna a wsparcie zdrowia psychicznego – działania Samorządu Województwa Wielkopolskiego na rzecz mieszkanek i mieszkańców regionu

    A.005

    Prelegentka przedstawi priorytety Samorządu Województwa Wielkopolskiego w zakresie działań na rzecz przeciwdziałania kryzysom zdrowia psychicznego. Omówi narzędzia, którymi dysponuje Samorząd, włączając w to innowacje społeczne. Zaprezentuje też ofertę wsparcia dla przedstawicieli instytucji polityki społecznej – szkolenia i inne formy podnoszenia kwalifikacji i kompetencji w omawianym obszarze.

    Zofia Rutkowska, zastępczyni dyrektora ds. strategicznych
    (Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu
  10. Przerwa
  11. Jak rozmawiać z dzieckiem o dojrzewaniu – emocje, „pierwsze razy”, zmiany w ciele oraz życiu dorastającego człowieka

    warsztat, A.311

    Warsztat zostanie przeprowadzony w formie pytań i odpowiedzi przez studentki z Koła Naukowego Psychologii Dziecka, którym te doświadczenia nie są dalekie ani obce. Co młode osoby chciałyby usłyszeć od rodziców w trudnym okresie, jakim jest dorastanie? Jak je wspierać? Możesz zapytać o wszystko!

    Uwaga! Liczba miejsc ograniczona do 20 – decyduje kolejność zgłoszeń.

    Nina Jasiek i Zofia Stroińska (Koło Naukowe Psychologii Dziecka)
  12. Świadoma zgoda – kiedy „tak” znaczy „tak”, a kiedy nie

    warsztat, A.314

    Jak uczyć dzieci szacunku do drugiej osoby w sferze seksualnej? Jak przygotować dziecko do podejmowania świadomych decyzji dotyczących własnej seksualności? Kiedy rozpocząć edukację seksualną? Nad czym warto samemu popracować, aby dawać młodszym osobom dobry przykład? Warszat jest adresowany do rodziców, opiekunów, wychowawców, nauczycieli, osób pracujących z dziećmi i młodzieżą, a także wszystkich zainteresowanych tematem świadomej zgody.

    Uwaga! Liczba miejsc ograniczona do 20 – decyduje kolejność zgłoszeń.

    Weronika Młodzikowska
  13. Komu? czemu? (przyglądam się); Kogo? Co? (widzę)

    wernisaż, rotunda na parterze

    Przypadki, liczby, formy i rodzaje używane w języku stają się nie wystarczają, aby odpowiedzieć na pytanie, kim naprawdę jest drugi człowiek. Wystawa „Komu? czemu? (przyglądam się); Kogo? Co? (widzę)” prezentuje fotografie i filmy dotykające kwestii tożsamości w kontekście cielesności. Ciało od lat przedstawiane jest w sztuce jako obszar konfliktu, manifest, kostium lub obiekt. Artyści biorący udział w wystawie z uważnością badają w swoich pracach cielesność i seksualność, wykraczając poza ramy konstruktów społeczno-kulturowych. Katarzyna Kozyra, pionierka polskiej sztuki krytycznej, eksploruje naturę ciała z jego potencjałem i ograniczeniami, jakie narzuca. Daniel Kotowski w filmie „Czytam na głos” wyłamuje się normatywnemu ujęciu tożsamości zbiorowej i jako osoba Głucha używa mowy do odczytania hymnu Polski. Wielkoformatowe fotografie Karoliny Sobel ukazują gesty homoerotycznej intymności. Anna Hartman-Ksycińska w swoim cyklu „Identity is a secondary thing” przygląda się grupie przyjaciół z Rzeszowa u progu dorosłości. Jej fotografie pokazują, że tożsamość jest czymś, co należy stworzyć, a nie odkryć. Wystawa może przybliżyć nas do odpowiedzi na tytułowe pytania w kontekście egzystencjalnym. Kogo naprawdę obserwujemy? I – co istotne – kogo autentycznie dostrzegamy?

    Kuratorka: Zofia Nycz

18 maja (sobota)

  1. Rozpoczęcie 2. dnia konferencji

    A.005

  2. Język inkluzywny – jak stworzyć przestrzeń dla wszystkich?

    A.005

    Dzisiejsze społeczeństwo jest różnorodne, a język odgrywa fundamentalną rolę w budowaniu lub burzeniu mostów pomiędzy ludźmi. Na prelekcji poznasz strategie, narzędzia i praktyki pozwalające komunikować się, uwzględniając, szanując i integrując rozmaite perspektywy, doświadczenia i tożsamości. Zgłębimy znaczenie języka jako narzędzia tworzenia bezpiecznej przestrzeni, w której każdy może się czuć widziany, słyszany i szanowany. Omówimy koncepty takie jak neutralność płciowa, eliminacja stereotypów i stosowanie odpowiedniej terminologii w celu zapobiegania marginalizacji i dyskryminacji. Z przykładów praktycznych działań i case studies dowiesz się, jak możesz zaadaptować język do różnych kontekstów społecznych, kulturowych i zawodowych, aby promować inkluzywność i wzmacniać więzi społeczne. Wykład jest skierowany do wszystkich, którzy chcą lepiej zrozumieć potencjał języka jako narzędzia transformacji społecznej oraz aktywnie uczestniczyć w budowaniu bardziej inkluzywnego świata.

    Marta Janicka i Talia Napierała
    (Fundacja Varia Posnania)
  3. Czynniki ryzyka w zaburzeniach odżywiania

    A.005

    Nieprawidłowe zachowania żywieniowe, negatywna postawa wobec własnego ciała oraz przecenianie znaczenia wyglądu mogą negatywnie wpływać na zdrowie i prowadzić do rozwoju zaburzeń odżywiania, których nasilenie przypada najczęściej na okres adolescencji. Wśród przyczyn wskazywane są czynniki społeczno-kulturowe, rodzinne, biologiczne i osobowościowe. Czym tak naprawdę są zaburzenia odżywiania? W jaki sposób powstają i jaką rolę odgrywa tutaj najbliższe otoczenie? Kto jest najbardziej narażony na takie zaburzenia i z jakimi konsekwencjami się wiążą? Czy problem dotyczy głównie kobiet? Na te pytania poznasz odpowiedzi podczas wykładu.

    dr Angelika Staszewska, specjalistka w zakresie psychodietetyki i promocji zdrowia, wykładowczyni akademicka
  4. Przerwa kawowa
  5. Nieobecność nieusprawiedliwiona? – o edukacji seksualnej w Polsce

    prelekcja, A.005

    Czy w polskiej szkole istnieje edukacja seksualna? Odpowiedź nie jest taka jednoznaczna, jak może się wydawać. Edukacji seksualnych jest kilka. Gdzie zatem młodzi ludzie szukają wiedzy i czego potrzebują? Jakie trudności wiążą się z uczeniem WDŻ? Jak powinna wyglądać systemowa edukacja seksualna? Jak przedstawia się edukacja seksualna w internecie? Prelegentka odpowie na te pytania, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem zdobytymi w rolach nauczycielki wychowania do życia w rodzinie oraz edukatorki seksualnej w internecie. Posłuchaj wykładu i weź udział w rozmowie!

    Tosia Kopyt, psycholożka, nauczycielka WDŻ, edukatorka seksualna („WdŻ dla zaawansowanych”)
  6. Zdrowie ginekologiczne nastolatek i młodych dorosłych

    prelekcja, A.005

    Kto powinien rozmawiać z nastolatką o zdrowiu ginekologicznym? Jak ujmować „te sprawy” w słowa? Kiedy zacząć zarządzać swoją profilaktyką? Których mitów, często powtarzanych w internecie, domach i na szkolnych korytarzach, należy się wreszcie pozbyć? Kiedy można przejść od higieny i pielęgnacji dziecka do dalszych etapów? Gdzie leżą granice intymności? Co zrobić, aby nastolatka i młoda kobieta budowały świadomą relację ze swoim ciałem? Kiedy i jak udać się na wizytę ginekologiczną? Prelegentka odpowie na te właśnie pytania – szczerze, praktycznie i nowocześnie!

    dr Agnieszka Szuścik-Zięba, edukatorka, blogerka, podcasterka, wykładowczyni akademicka, autorka książki „GinekoLOGICZNIE”
  7. Przerwa obiadowa
  8. „Nie” to znaczy „nie”! Karnoprawne aspekty wyrażenia zgody na czynności seksualne

    prelekcja, A.005

    Czym są czynności seksualne, o których mowa w kodeksie karnym? Czy formalne wyrażenie zgody zawsze wyklucza odpowiedzialność karną? Czy każda ingerencja w ciało dziecka oznacza popełnienie czynu zabronionego? Jak powinien zachować się dorosły, który podejrzewa, że dziecko lub nastolatek jest ofiarą przemocy seksualnej? Czy relacje ze sprawcą mają jakiekolwiek znaczenie? Porozmawiamy o stosowaniu przemocy seksualnej wobec dzieci i nastolatków oraz wyrażaniu zgody na udział w czynnościach seksualnych, również w ramach grupy rówieśniczej. Dowiesz się także, jak reagować na symptomy przemocy seksualnej wobec dziecka lub nastolatka.

    Anna Zbierska, prawniczka, adwokatka, audytorka śledcza, ekspertka w zakresie prawa i postępowania karnego, wykładowczyni akademicka
  9. Prawne aspekty korekty płci – procedura w Polsce a doświadczenia innych krajów

    prelekcja, A.005

    Procedura korekty płci w Polsce ma zdecydowanie więcej cieni niż blasków. Jaka jest praktyka działania sądów w tym zakresie? Osoby, które zamierzają dokonać korekty płci, zderzają się z aparatem urzędniczym państwa, spotyka je wiele przykrości i muszą pokonać liczne przeszkody wynikające z ułomności i niedostosowania systemu prawnego. Czy tak musi być, czy jednak ustawodawca powinien opracować kompleksową regulację i podążać za zmianami cywilizacyjnymi? Na wykładzie poznasz dotychczasową praktykę prawną stosowaną przy procedurze korekty płci, postulaty zmian w tym zakresie, a także przykłady z innych krajów.

    Aleksander Hyżorek, prawnik, wykładowca akademicki
    (Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu)
  10. Przerwa kawowa
  11. Co dorosły powienien wiedzieć, żeby umieć reagować na problemy #dzieciWsieci?

    prelekcja, A.005

    Poznaj zagrożenia i trudne sytuacje, z jakimi borykają się osoby nieletnie w cyberprzestrzeni. Dowiedz się, jak prawidłowo reagować, i odkryj siłę profilaktyki!

    Artur Markiewicz, konsultant, trener cyberbezpieczeństwa
     
  12. Jak uważność i samowspółczucie pomagają odzyskać i pokochać własne ciało

    prelekcja, A.005

    Od dziecka słyszymy o tym, jak powinno wyglądać nasze ciało. Patrzymy w lustro i porównujemy je do wyimaginowanych wzorców tworzonych przez kolejne pokolenia, mass media, przemysł modowy i kosmetyczny. W efekcie katujemy się coraz bardziej wymyślnymi dietami i ćwiczeniami, a także musimy leczyć depresję, zaburzenia odżywiania i uzależnienia u kolejnych specjalistów. Czy naprawdę musi tak być? Czy możemy w końcu zacząć akceptować własne ciało i właściwie o nie dbać? Z odpowiedzią przychodzi znana ludzkości od 2,5 tysiąca lat filozofia uważności oraz nierozerwalnie z nią związane samowspółczucie.

    Aleksandra Gutkowska-Maciejuk, nauczycielka terapii poznawczej opartej na uważności (MBCT)
  13. Standardy ochrony małoletnich – jak tworzyć bezpieczne środowisko dla dzieci i młodzieży w świetle nowych rozwiązań prawnych

    prelekcja, A.005

    15 lutego 2024 r. wszedł w życie nowy obowiązek prawny: wszystkie podmioty pracujące z dziećmi są zobowiązane do wprowadzenia standardów ochrony małoletnich. Standardy mają być zbiorem zasad wskazujących, jak tworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko w placówkach, w których przebywają dzieci. Ponadto mają określać ścieżki postępowania i odpowiedzialności w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka. Prelegentka omówi poszczególne standardy oraz obawy profesjonalistów, przed którymi stoi zadanie ich wdrożenia. Podkreśli, jak istotna jest zmiana mentalna przy wdrażaniu nowych rozwiązań prawnych, aby dzieci w Polsce były chronione i bezpieczne.

    Stella Gołębiewska
  14. Zakończenie konferencji

Prelegentki i prelegenci

Tomasz Drygas
Tomasz Drygas
 
Psycholog. Certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień i współuzależnienia oraz psychoterapeuta poznawczo-behawioralny. W latach 2017–2020 pracował w ośrodku stacjonarnym dla młodzieży i młodych dorosłych (w wieku od 14 do 21 lat) cierpiących z powodu uzależnienia od narkotyków. Od dziewięciu lat jest związany zawodowo z Ośrodkiem Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia „Śródka-Rataje” w Poznaniu. Pracuje również w poradni zdrowia psychicznego. Uczestniczy w projektach skoncentrowanych na psychoterapii osób przechodzących epizod depresyjny (pierwszy lub kolejny) oraz aktywizacji osób z diagnozą schizofrenii.
Stella Gołębiewska
Stella Gołębiewska
 
Edukatorka i trenerka Fundacji „Dziecko w Centrum”, mediatorka rodzinna przy Okręgowym Ośrodku Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem w Poznaniu prowadzonym przez Fundację „Dziecko w Centrum", stała mediatorka przy Sądzie Okręgowym w Poznaniu, dyrektorka Miejskiego Centrum Interwencji Kryzysowej w Poznaniu, członkini Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Poznaniu.
Aleksandra Gutkowska-Maciejuk
Aleksandra Gutkowska-Maciejuk
 
Nauczycielka terapii poznawczej opartej na uważności (MBCT), certyfikowana w Oxford Mindfulness Centre. Dyrektor operacyjna Wydziału Psychologii i Prawa w Poznaniu Uniwersytetu SWPS. Absolwentka pierwszej edycji studiów podyplomowych „Uważność i współczucie. Podstawy, badania i psychoterapia” w warszawskiej siedzibie Uniwersytetu SWPS oraz pierwszej polskiej edycji kursu nauczycielskiego MBCT organizowanego przez Fundację Rozwoju Mindfulness. Regularnie praktykuje i rozwija uważność, traktując ją jako jedną z recept na problemy współczesnego świata. W ramach pracy na Uniwersytecie SWPS współpracuje z Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości. Ukończyła sześć kursów poszerzania świadomości prowadzonych przez nauczyciela zen (szkoła sōtō), buddyjskiego mnicha Kogena Czarnika.
Dominik Haak
Dominik Haak
 
Pycholog, seksuolog, psychoterapeuta. Właściciel Centrum Terapii HAAK w Poznaniu, wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. Autor licznych artykułów, wystąpień i szkoleń dotyczących psychoseksuologii osób LGBTQ+. Od pięciu lat pracuje klinicznie z osobami transpłciowymi i niebinarnymi, prowadząc procesy korekty płci oraz opiniując dla celów sądowych i medycznych.
Aleksander Hyżorek
Aleksander Hyżorek
 
Prawnik. Naukowo zajmuje się prawem i postępowaniem administracyjnym oraz prawem konstytucyjnym. Analizuje stosunek organów administracji publicznej do obywatelek i obywateli oraz przedsiębiorców, zaskarżalność aktów administracyjnych do sądu administracyjnego oraz formy i sposoby działania administracji publicznej. Interesują go prawa, wolności i obowiązki wynikające z Konstytucji.
Marta Janicka
Marta Janicka
 
Studentka prawa na Wydziale Prawa i Psychologii w Poznaniu Uniwersytetu SWPS, członkini zarządu Samorządu Studentów na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. Członkini zarządu oraz koordynatorka ds. wolontariatu w Fundacji Varia Posnania. Radna Młodzieżowej Rady Miasta Poznania w latach 2020–2022. Na co dzień wykorzystuje wiedzę prawniczą do świadczenia pomocy społecznej: udziela darmowych porad prawnych młodzieży szkolnej, pomaga młodym osobom rozwiązywać problemy oraz edukuje je o ich prawach.
Kamil Janowicz
Kamil Janowicz
dr
Psycholog, post-doctoral researcher na Uniwersytecie SWPS. Prowadzi badania na temat różnych aspektów rodzicielstwa i przygotowania do niego, rozwoju tożsamości u nastolatków i dorosłych, a także roli myślenia o własnej przyszłości w rozwoju młodych ludzi. Współpracuje z licznymi fundacjami (m.in. Share the Care, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę), prowadząc spotkania, warsztaty i grupy rozwojowo-wsparciowe dla ojców, a także przygotowując dla nich materiały psychoedukacyjne. Szkoli profesjonalistów w obszarze pracy z ojcami. Wiedzę naukową o ojcostwie i wychowaniu popularyzuje na autorskim blogu Father_ing.
Nina Jasiek
Nina Jasiek
 
Studentka drugiego roku na Wydziale Psychologii i Prawa w Poznaniu Uniwersytetu SWPS. Stażystka w Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości oraz członkini Koła Naukowego Psychologii Dziecka. Interesuje się tożsamością oraz psychologią rozwoju dziecka.
Anna Kępczyńska-Nyk
Anna Kępczyńska-Nyk
dr n. med.
Lekarz specjalista chorób wewnętrznych, endokrynologii i seksuologii. W latach 2005–2021 była związana z Kliniką Chorób Wewnętrznych i Endokrynologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Jest autorką i współautorką publikacji naukowych z zakresu endokrynologii i seksuologii. Prowadzi prywatną praktykę lekarską. Zajmuje się pacjentami z zaburzeniami układu wydzielania wewnętrznego. Interesuje się opieką nad osobami transpłciowymi oraz osobami z zaburzeniami funkcji seksualnych w przebiegu chorób o podłożu endokrynologicznym.
Katarzyna Kierzek
Katarzyna Kierzek
 
Psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, w trakcie certyfikacji na seksuolożkę kliniczniczną. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Współpracuje m.in. z Fundacją Dziecko w Centrum oraz Fundacją SEXEDPL. Zajmuje się zawodowo psychoterapią zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży. Wykorzystując nowe technologie, prowadzi psychoedukację z zakresu zaparć czynnościowych (kupkachlupka.pl) oraz rozwoju seksualnego dzieci i młodzieży (seksuologiadziecieca.pl).
Tosia Kopyt
Tosia Kopyt
 
Psycholożka, nauczycielka i edukatorka seksualna. Na Facebooku i Instagramie prowadzi profil „WdŻ dla zaawansowanych", na którym przekazuje rzetelną wiedzę, dzieli się swoimi przemyśleniami i poleca wartościowe książki. Pracuje jako psycholożka szkolna i nauczycielka wychowania do życia w rodzinie. Wspiera rodziców w tzw. trudnych rozmowach, z myślą o nich stworzyła kurs online „Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?”. W marcu 2023 r. ukazała się jej książka „Skąd się biorą dzieci? Ale tak naprawdę!”. Współpracuje m.in. z Fundacją SEXEDPL.
Artur Markiewicz
Artur Markiewicz
 
Konsultant, trener cyberbezpieczeństwa. Cyber Security Consultant w Trecom Group. Inicjator, konsultant i koordynator projektów związanych z bezpieczeństwem. Prowadzi treningi cyberbezpieczeństwa dla użytkowników, liderów i administratorów. Pomysłodawca, trener, szkoleniowiec i właściciel projektu cyberkurs.online. Mentor pierwszych kroków w IT, mentor kariery dla osób wchodzących w IT lub już tam obecnych. Twórca projektu „Powiedz coś po informatycznemu”, sprawdzającego wiedzę o cyberbezpieczeństwie. Członek zarządu Stowarzyszenia ISSA Polska, dyrektor ds. Projektu Cyfrowy Skaut ISSA Polska oraz twórca i lider projektu #ISSAPolskalocal. Członek klubu POZnaj Toastmasters.
Weronika Młodzikowska
Weronika Młodzikowska
 
Psycholożka, seksuolożka i członkini nadzwyczajna Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej. Instruktorka jogi i fanka diety roślinnej. Do zdrowia i samopoczucia podchodzi holistycznie. Wspiera klientki i klientów w całościowym dbaniu o samopoczucie i dobrobyt. Doświadczenie psychologiczne zdobywała w Centrum Wspierania Rodzin „Swoboda”, Centrum Zdrowia Psychicznego IPSIS oraz Psychologiczno-seksuologicznym Ośrodku Rozwoju i Terapii PORT. Wolontariuszka w Fundacji „Czas Kobiet”, w której prowadzi konsultację i warsztaty. Przez wiele lat pracowała z dziećmi jako psycholog edukacyjny, m.in. w międzynarodowej szkole w Japonii: UWC ISAK Japan. Ukończyła 2-letnie studia podyplomowe „Seksuologia Kliniczna – Opiniowanie, Edukacja, Terapia” na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Uczestniczyła czynnie i biernie w wielu konferencjach. Prezentowała swoje badania m.in. na NACS Conference 2019 – „The Sexual Urge – Crossing Borders and Breaking Boundries” oraz V Ogólnopolskiej Studenckiej Konferencji Seksuologicznej. Pracowała jako asystent badawczy nad kilkoma projektami związanymi z seksuologią oraz psycholingwistyką.
Talia Napierała
Talia Napierała
 
Wolontariuszka Fundacji Varia Posnania, działaczka społeczna, socjalistka. Współautorka publikacji „Sytuacja osób niecispłciowych w szkołach”. W br. kandydowała do Rady Miasta Poznania. Jako osoba niecispłciowa boryka się na co dzień z dyskryminacją i wie, jak to jest być wykluczoną. Edukuje i naucza na temat inkluzywności, aby tworzyć lepszą przyszłość.
Zofia Rutkowska
Zofia Rutkowska
 
Socjolożka, polityczka społeczna, ewaluatorka, liderka, urzędniczka. Zastępczyni dyrektora ds. strategicznych w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej w Poznaniu. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, École nationale d'administration oraz Szkoły Liderów Miasta Poznania. Koordynatorka procesów strategicznych i programowych, współautorka „Strategii Polityki Społecznej Województwa Wielkopolskiego do roku 2030” oraz programów wojewódzkich, m.in. w obszarach wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przeciwdziałania przemocy domowej.
Angelika Staszewska
Angelika Staszewska
dr
Specjalistka w zakresie psychodietetyki i promocji zdrowia, wykładowczyni akademicka.
Zofia Stroińska
Zofia Stroińska
 
Przewodnicząca Koła Naukowego Psychologii Dziecka. Od ponad pięciu lat pracuje z młodzieżą jako instruktorka harcerska. Codziennie pomaga młodym osobom radzić sobie z problemami i oferuje im wsparcie w trudnych sytuacjach. Interesuje się psychologią rozwoju dziecka i seksuologią.
Agnieszka Szuścik-Zięba
Agnieszka Szuścik-Zięba (Aga Szuścik)
 
Autorka książki „GinekoLOGICZNIE”, ekspertka Fundacji SEXEDPL i szkoleniowczyni Fundacji Rak’n’Roll. Prelegentka TEDx. Znalazła się na liście 100 osób wspierających edukację seksualną w Polsce magazynu „Forbes Women” oraz liście 50 Śmiałych „Wysokich Obcasów”. Jest laureatką Ofeminin Influence Awards 2023 i posiadaczką wyróżnienia „Lider pacjentocentryzmu” nagrody im. Ewy Borek. Jest absolwentką programu Open World. Prowadzi Wielką Listę Ginekologów i Ginekolożek, pisze blog „Życie po raku”. W mediach społecznościowych kreatywnie objaśnia ginekologię, profilaktykę onkologiczną i przechodzenie przez raka. Wykłada patient experience na studiach podyplomowych na dwóch uczelniach, gdzie prowadzi zajęcia odpowiednio dla ginekologów i fizjoterapeutów. Realizuje audyty placówek medycznych. Prowadzi szkolenia poświęcone profilaktyce w firmach i podczas różnorodnych wydarzeń, spotyka się z kobietami i młodzieżą w ośrodkach kultury i wychowawczych. Ukończyła studia fotograficzne i polonistyczne, doktorat robiła w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi. Tuż przed obroną dowiedziała się, że ma raka szyjki macicy. Po diagnozie zrealizowała głośny projekt fotograficzny o swojej chorobie „To się nie zdarza”.
Piotr Świniarski
Piotr Świniarski
dr n. med.
Specjalizuje się w andrologii operacyjnej i rekonstrukcjach urogenitalnych. Współtworzy pierwszą w Polsce klinikę medyczną specjalizującą się w chirurgii urogenitalnej, leczeniu zaburzeń erekcji oraz kompleksowym leczeniu pacjentów po radykalnej prostatektomii. Laureat nagród Komitetu Naukowego PTU za filmy dokumentujące skomplikowane chirurgiczne tranzycje płci wykonane przez swój zespół. Odbywał staże i szkolenia w wielu polskich i zagranicznych ośrodkach zajmujących się andrologią i leczeniem operacyjnym schorzeń męskiego układu płciowego. Ukończył Wydział Wojskowo-Lekarski Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Jest absolwentem Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. W 2010 r. obronił pracę doktorską w dziedzinie urologii, w 2013 r. ukończył specjalizację z urologii. Autor i współautor publikacji naukowych i popularno-naukowych oraz rozdziałów w monografiach. Współpracuje m.in. z prof. Michałem Lwem-Starowiczem, Anją Rubik (założycielką i prezeską Fundacji SEXEDPL) oraz Fundacją Avalon. W 2024 r. znalazł się na liście 100 osób działających na rzecz edukacji seksualnej w Polsce, przygotowanej przez Fundację SEXED.PL oraz redakcję „Forbes Women”.
Marek Urbaniak
Marek Urbaniak
 
Prawnik, działacz społeczny na rzecz osób transpłciowych i niebinarnych, związany ze Stowarzyszeniem Lambda Warszawa.
Katarzyna Wiecheć
Katarzyna Wiecheć
dr n. med. i n. o zdr.
Psycholog i certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Doktorat ukończyła w Katedrze i Zakładzie Psychologii Klinicznej na Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB). Na co dzień pracuje z dorosłymi w ramach prywatnej praktyki klinicznej. Doświadczenie zdobywała w Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu. Jest adiunktem na Wydziale Psychologii i Prawa w Poznaniu Uniwersytetu SWPS, a także pracowniczką i stypendystką w licznych grantach badawczych. Interesuje się zawodowo terapiami trzeciej fali: terapią schematu oraz ACT (terapią akceptacji i zaangażowania). Jest autorką wielu publikacji i wystąpień konferencyjnych z zakresu psychologii klinicznej.
Anna Zbierska
Anna Zbierska
 
Adwokat, audytor śledczy. Ekspertka w zakresie prawa i postępowania karnego. W praktyce zawodowej łączy wykorzystuje wiedzę o prawie karnym, handlowym, finansach i rachunkowości. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących White Collar Crimes oraz zarządzania ryzykiem biznesowym. Jest autorką licznych publikacji popularnonaukowych, publikowanych m.in. na łamach „Rzeczpospolitej” i kwartalnika „KontrolerINFO”. Aktywnie edukuje społeczeństwo w tematach prawnych poprzez udział w spotkaniach, prelekcjach i wykładach otwartych. W 2022 r. stworzyła projekt edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym „Adwobajki”. Na Wydziale Psychologii i Prawa w Poznaniu Uniwersytetu SWPS prowadzi praktyczne zajęcia z rozprawy sądowej w sprawach karnych, kliniki prawa karnego oraz komunikacji z klientem. Jest członkiem Rady Interesariuszy przy kierunku Psychologia.

Organizatorzy

Logo Wydziału Psychologii i Prawa w Poznaniu Uniwersytetu SWPS

Logo Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu wraz z logotypem i herbem województwa wielkopolskiego

Partnerzy

  • Logo Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości
  • Logo Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego Uniwersytetu SWPS
  • Logo Strefy Psyche
  • Logo Fundacji Varia Posnania
  • Logo Centrum Terapii HAAK

Patronat honorowy

  • Logo Rzecznika Praw Dziecka
  • Logo wojewody wielkopolskiego
  • Logo. Patronat honorowy Marszałka Województwa Wielkopolskiego Marka Woźniaka wraz z logotypem i herbem województwa wielkopolskiego
  • Logo. Patronat honorowy Prezydenta Miasta Poznania

Patronat medialny

  • Logo „Newsweek Psychologia”
  • Logo „Gazety Wyborczej”

Komitet naukowy

  • dr Katarzyna Grunt-Mejer
  • dr hab. Jarosław Michałowski, prof. Uniwersytetu SWPS
  • Katarzyna Kierzek
  • dr Katarzyna Wiecheć

Komitet organizacyjny

  • Aleksandra Gutkowska-Maciejuk
  • Aleksander Hyżorek
  • Marta Janicka
  • Agnieszka Lewicka
  • Joanna Mikołajczyk
  • Julia Rowska
  • Natalia Skalik
  • dr Katarzyna Wiecheć

Kontakt