Psychologia w Sopocie ponownie z oceną pozytywną
W marcu 2023 r. Polska Komisja Akredytacyjna (PKA), która nadzoruje jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym, dokonała wizytacji na Wydziale Psychologii w Sopocie. Spełnił on wszystkie kryteria oceny i wykazał się wysokim standardem jakościowym, nawiązującym do najlepszych wzorców obowiązujących w europejskiej i globalnej przestrzeni edukacyjnej.
PKA doceniła wysokie standardy nauczania
PKA sprawdziła m.in. sposób konstrukcji i realizacji programu studiów, który jest zgodny ze standardem kształcenia dla kierunku psychologia oraz uwzględnia koncepcję, cele kształcenia i efekty uczenia się. PKA oceniła również poziom kompetencji i doświadczenia kadry prowadzącej kształcenie, która posiada odpowiednie kwalifikacje i liczebność, a także dba o swój rozwój i doskonalenie. PKA zweryfikowała też dostosowanie infrastruktury wykorzystywanej do realizacji programu studiów do potrzeb i celów kształcenia, w tym dostępność i jakość pomieszczeń dydaktycznych, laboratoriów, biblioteki, sprzętu i oprogramowania. PKA zwróciła również uwagę na relacje z otoczeniem społeczno-gospodarczym w odniesieniu do programu studiów. Doceniła współpracę z innymi uczelniami, instytucjami, organizacjami i pracodawcami, a także stopień umiędzynarodowienia kształcenia, czyli warunki i sposoby podnoszenia stopnia integracji kształcenia na wydziale z uczelniami europejskimi i globalnymi.
PKA doceniła także jakość wsparcia studentów w procesie uczenia się, w tym wsparcie w uczeniu się, rozwoju społecznym, naukowym lub zawodowym i wejściu na rynek pracy, a także rozwój i doskonalenie form tego wsparcia. Wreszcie PKA sprawdziła dostępność i jakość informacji o studiach, które są publicznie dostępne na stronie internetowej wydziału i uczelni, a także sposoby doskonalenia jakości kształcenia i ich skuteczność, w tym politykę jakości, projektowanie, zatwierdzanie, monitorowanie, przegląd i doskonalenie programu studiów.
Wydział Psychologii w Sopocie spełnił wszystkie kryteria oceny i wykazał się wysokim standardem jakościowym, nawiązującym do najlepszych wzorców obowiązujących w europejskiej i globalnej przestrzeni edukacyjnej.
Ocena koncepcji, celów oraz efektów uczenia się
Koncepcja i cele kształcenia są zgodne z misją uczelni i wewnętrznie spójne, a także trafnie przyporządkowane do dyscypliny, do jakiej został przyporządkowany kierunek studiów. Przyjęta koncepcja kształcenia, konsultowana z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi, pozwala na uzyskanie wiedzy teoretycznej, umiejętności praktycznych oraz kompetencji społecznych (w tym etycznych) wymaganych tak do kontynuowania kształcenia na wyższym poziomie (dla studiów I stopnia), jak i do funkcjonowania zawodowego (jednolite studia magisterskie). Zakładane efekty uczenia się są zgodne z 6 (studia I stopnia) lub 7 (jednolite studia magisterskie) poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji, właściwym dla ocenianego kierunku studiów i profilu ogólnoakademickiego. Wyraźnie odzwierciedlają znaczący dorobek naukowy uczelni w dyscyplinie psychologia, uwzględniają aktualny stan wiedzy oraz jej udokumentowane naukowo zastosowania praktyczne w różnych obszarach funkcjonowania jednostek i grup, odnoszą się także do umiejętności komunikowania się w języku obcym oraz kompetencji społecznych niezbędnych w działalności zawodowej (naukowej i/lub praktycznej). Sposób sformułowania zakładanych efektów kierunkowych pozwala na ich weryfikację w ramach spójnego systemu.
Nadzór nad procesem kształcenia w Polsce
Polska Komisja Akredytacyjna jest organizacją państwową. Zajmuje się oceną jakości kształcenia w ramach systemu szkolnictwa wyższego. Sprawdza, czy uczelnie spełniają warunki do prowadzenia studiów, weryfikuje programy nauczania, stan kadry akademickiej, infrastrukturę oraz system wsparcia studentów w procesie uczenia się, prowadzenia badań i wchodzenia na rynek pracy.
Zobacz pełną ofertę studiów z obszaru psychologii
Psychologia
stacjonarne, niestacjonarnePsychologia
stacjonarne, niestacjonarnePsychologia
niestacjonarneSzukasz czegoś innego? Zobacz pełną ofertę studiów