FEEL & ACT WELL
Interdyscyplinarne Centrum Badań Aktywności Społecznej i Dobrostanu
Instytut Psychologii
Interdyscyplinarne Centrum Badań Aktywności Społecznej i Dobrostanu koncentruje się na badaniu psychologicznych, zdrowotnych i organizacyjnych uwarunkowań zaangażowania człowieka w szeroko pojętą aktywność społeczną, obejmującą działalność zawodową, edukacyjną i wolontaryjną.
Cele badawcze
Najważniejszym celem, jaki stawia sobie zespół centrum, jest rozwój i popularyzacja wiedzy w takich obszarach, jak psychologia pracy i organizacji, psychologia jakości życia i zdrowia oraz psychologia pozytywna. Nasz drugi cel to aktywizacja społeczna.
Zainteresowania badawcze członków centrum skupiają się zarówno na uwarunkowaniach (motywacji, cechach, zasobach osobistych), jak i na konsekwencjach (dobrostan, wypalenie zawodowe, stres i radzenie sobie z nim, skutki zdrowotne) szeroko rozumianej aktywności społecznej ludzi – realizowanej w pracy zarobkowej oraz poprzez uczestnictwo w działaniach zbiorowych wykraczających poza obowiązki zawodowe, zmierzających do realizacji cenionych wartości społecznych. Interesuje nas również psychologiczna reakcja ludzi na udział w traumatycznych wydarzeniach i trudnych sytuacjach, stanowiących dla nich wyzwanie.
Analizujemy różne aspekty aktywności społecznej i wolontaryjnej, takie jak uwarunkowania motywacji ludzi do działania, organizacja działań wolontaryjnych oraz wzmacnianie zaangażowania ludzi w działania prospołeczne, z uwzględnieniem dbałości o ich dobrostan. Badamy też studentów przygotowujących się do podjęcia zadań zawodowych i uczestniczących w wolontariacie. Ponadto wnikliwie przyglądamy się wybranym zasobom organizacyjnym, takim jak procedury związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR) i ich psychologiczne aspekty.
Prowadzone przez nas badania mają charakter podstawowy, ale zawierają także plany rozwoju prac wdrożeniowych.
Nasz
zespół
Kierowniczka centrum
psycholog, specjalizuje się w psychologii pracy i organizacji, psychologii zdrowia
-
Czerw, AgnieszkaEtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoAgnieszka CzerwEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastopoznanDyscyplinapsychologiaSpecjalizacjaPsycholog pracy i organizacjiFunkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"prodziekan ds. dydaktycznych","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii i Prawa w Poznaniu","Nazwa odmieniona":"Wydzia\u0142u Psychologii i Prawa w Poznaniu"}}Funkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"kierownik","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii Pracy i Organizacji","Nazwa odmieniona":"Zak\u0142adu Psychologii Pracy i Organizacji"}}Obszar zainteresowaniapsychologiaFunkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Interdyscyplinarne Centrum Bada\u0144 Aktywno\u015bci Spo\u0142ecznej i Dobrostanu FEEL & ACT WELL","Nazwa odmieniona":""}}StanowiskoadiunktWydziałArrayInstytutArray
-
Gorzołka, AnnaEtatowyTakBiogramNieTytułdrImię i nazwiskoAnna GorzołkaEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastokatowiceDyscyplinapsychologiaFunkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii w Katowicach","Nazwa odmieniona":""}}StanowiskoadiunktFunkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii Og\u00f3lnej, Spo\u0142ecznej i Organizacji","Nazwa odmieniona":""}}SpecjalizacjapsychologFunkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Interdyscyplinarne Centrum Bada\u0144 Aktywno\u015bci Spo\u0142ecznej i Dobrostanu FEEL & ACT WELL ","Nazwa odmieniona":""}}InstytutInterdyscyplinarne Centrum Badań Aktywności Społecznej i Dobrostanu FEEL & ACT WELLWydziałArrayFunkcja w Instytucie[]
-
Mondry, MariaEtatowyTakSpecjalizacjaPsychologBiogramNieTytułdrImię i nazwiskoMaria MondryEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastokatowiceDyscyplinapsychologiaStanowiskoadiunktFunkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii w Katowicach","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii S\u0105dowej","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Interdyscyplinarne Centrum Aktywno\u015bci Spo\u0142ecznej i Dobrostanu FEEL & ACT WELL","Nazwa odmieniona":""}}WydziałArrayInstytutInterdyscyplinarne Centrum Badań Aktywności Społecznej i Dobrostanu FEEL & ACT WELLFunkcja w Instytucie[]
Stażyści
Studentka psychologii, członkini Koła Naukowego Psychologii Zachowań Społecznych, wolontariuszka pracująca z młodzieżą ze środowisk dysfunkcyjnych. Zainteresowana pomaganiem rodzinom zagrożonym wykluczeniem społecznym, edukacją, motywacją, zaangażowaniem obywatelskim.
Student psychologii, członek Koła Naukowego Psychologii Zachowań Społecznych. Wolontariusz pracujący z młodzieżą ze środowisk dysfunkcyjnych, zainteresowany polityką i zaangażowaniem obywatelskim.
Studentka psychologii, asystentka badawcza, zajmują ją uwarunkowania stresu, traumy i wypalenia, znaczenie odporności psychicznej. Interesuje się też psychologią sztuki i neuronauką.
Honorowi współpracownicy / Partnerzy
Pozostali współpracownicy
Projekty
naukowe
Centrum prowadzi badania w obszarze psychologii pracy i organizacji, psychologii jakości życia i zdrowia oraz psychologii pozytywnej.
Wybrane psychologiczne, organizacyjne i społeczno-demograficzne uwarunkowania stresu, lęku, depresji i wypalenia studentów
Badaczki w projekcie: dr hab. Agata Chudzicka-Czupała, prof. USWPS, dr hab. Teresa Chirkowska-Smolak, prof. UAM, Weronika Różycka (stażystka w Centrum, inicjatorka badań) i dr Barbara Ostafińska-Molik. Badanie jest realizowane we współpracy z prof. dr hab. Katarzyną Stąpor z Politechniki Śląskiej, dr Alicją Łukaszczyk z AGH i mgr Dominikiem Adamkiem z Uniwersytetu Opolskiego.
Celem projektu jest zbadanie dobrostanu psychicznego i wypalenia związanego ze studiowaniem zaobserwowanych u studentów różnych kierunków studiów, szczególnie z uczelni medycznych, politechnicznych i psychologicznych. Badania dotyczą możliwego znaczenia zmiennych społeczno-demograficznych, zmiennych związanych ze zdrowiem, zmiennych osobowościowych i organizacyjnych dla nasilenia stresu, lęku, depresji oraz wypalenia studenckiego. Celem jest ustalenie, czy i w jaki sposób poszczególne cechy i czynniki są związane z syndromem wypalenia, a także identyfikacja warunków, które mogą wiązać się istotnie ze zjawiskiem wypalenia.
Postawiono pytania odnoszące się do możliwych związków między zmiennymi osobowościowymi (jak cechy wchodzące w skład tzw. kapitału psychologicznego, przekonanie o własnej skuteczności), zmiennymi o charakterze organizacyjnym (badana jest subiektywna ocena obszarów dopasowania akademickiego) i społeczno-demograficznymi a oceną stresu, lęku, depresji oraz wypalenia studenckiego. Celem badań jest także porównanie nasilenia stresu, lęku, objawów depresji i wypalenia studenckiego u studentów różnych lat i kierunków studiów.
Prowadzimy kilka badań poprzecznych i badania podłużne, w którym pomiar zmiennych zostanie powtórzony u studentów po roku i po kilku latach od pierwszego badania.
Wybrane korelaty aktywności obywatelskiej i zachowań obywatelskich studentów. Dobrostan psychiczny, stres i objawy depresyjne doświadczane przez młodych ludzi a ich zaangażowanie obywatelskie
Celem projektu realizowanego przez dr hab. Agatę Chudzicką-Czupałę, prof. USWPS, Magdalenę Ludwik i Bartosza Grabskiego (stażystów Centrum, inicjatorów projektu) we współpracy z dr Barbarą Ostafińską-Molik jest zbadanie znaczenia dobrostanu psychologicznego, poziomu stresu i objawów depresyjnych studentów dla ich zaangażowania obywatelskiego.
Chcemy dowiedzieć się, jakie cechy osobowościowe są istotnymi korelatami aktywności obywatelskiej oraz czy szeroko pojęty dobrostan psychologiczny, badany w modelu PERMA Seligmana (2011) narzędziem autorstwa Butler i Kern (2016); w polskiej wersji Ostafińskiej-Molik i Chudzickiej-Czupały (2023) oraz nasilenie stresu i objawów depresyjnych – są związane z różnymi rodzajami zachowań obywatelskich, pasywnymi, semiaktywnymi i aktywnymi (Zalewska i Krzywosz-Rynkiewicz, 2011). Wiedza ta może dostarczyć ważnych informacji dla projektowania programów wspierających partycypację społeczną i zaangażowanie obywatelskie młodych ludzi.
Nowe narzędzia a stare nawyki: uwarunkowania intencji nieetycznego wykorzystania AI przez studentów. Perspektywa międzynarodowa
Projekt realizowany przez dr. Macieja Kościelniaka i dr hab. Agatę Chudzicką-Czupałę z USWPS we współpracy z dr Anną Michalską z Warwick Business School i dr Irene Glendinning z Coventry University (Wielka Brytania).
Celem projektu jest weryfikacja znaczenia wybranych predyktorów intencji wykorzystania AI (np. Chata GPT) do nieuczciwego osiągania celów akademickich, takich jak generowanie treści prac pisemnych, parafrazowanie istniejących źródeł i przedstawianie ich jako własnych, generowanie fałszywych danych badawczych oraz bibliografii, wykorzystanie AI podczas sprawdzianów, itp. Jako że zjawisko to jest narastającym zagrożeniem dla jakości nauczania akademickiego na całym świecie, wymaga ono pogłębionych analiz naukowych.
W tym projekcie badawczym interesują nas wymiary postawy ujęte w Teorii Planowanego Zachowania Ajzena (1991), czynniki demograficzne oraz wcześniejsze nawyki studenckie. Chcemy znaleźć odpowiedź na pytanie o to, czy wykorzystanie AI do realizacji celów akademickich w sposób nieuczciwy jest zupełnie nowym zjawiskiem – czy też jedynie nową odsłoną problemu istniejącego od dawna na uczelniach całego świata.
Badanie będzie realizowane w różnych krajach, aby podczas weryfikacji głównych hipotez móc również kontrolować takie zmienne jak lokalna dostępność/popularność AI oraz powszechność korupcji w danym kraju. Na różną powszechność oszustw akademickich w ich „tradycyjnej” formie oraz inne możliwości ich kontroli w odmiennych warunkach kulturowych wskazują dotychczasowe badania (por. Chudzicka-Czupała, i in.; 2016; Grimes, 2004; Hayes, Introna, 2005). Projekt został zaprezentowany podczas wystąpienia „Old Habits, New Tools: Unpacking the Psychological Continuity of Academic Dishonesty in the AI Era” na Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia. Plagiarism, Prevention and Pedagogy in a new Digital Era w Kanadzie.
Wzmacnianie zaangażowania ludzi w wolontariat na rzecz uchodźców z Ukrainy. Motywacja wolontariuszy i intencje podejmowania takiej aktywności – rola czynników psychologicznych i społecznych
Projekt PL-UA/2022/3 1E0C (Nr 1295-31) finansowany przez Fundację na Rzecz Nauki Polskiej w ramach programu DLA UKRAINY, wspierającego współpracę naukowców z Polski i Ukrainy
Przeczytaj więcej na temat projektu
Zaufanie w organizacji, wybrane uwarunkowania i konsekwencje
Projekt ma na celu weryfikację teoretycznego modelu zaufania w organizacji, powstałego w oparciu o przegląd literatury oraz zbadanie wybranych uwarunkowań zaufania oraz jego braku w miejscu pracy. Do celów szczegółowych należy sformułowanie założeń projektu interwencji w organizacji, ukierunkowanej na budowanie zaufania organizacyjnego.
Kierowniczka projektu: dr Agnieszka Czerw; badacze: dr hab. Agata Chudzicka-Czupała, dr hab. Damian Grabowski
Przeczytaj więcej na temat projektu w języku angielskim
Osobowość i etyka pracy a pracoholizm. Składniki temperamentu i charakteru, przekonania wartościujące pracę jako predyktory obsesji i kompulsji pracy
Projekt zakłada zbadanie potencjalnych związków między cechami temperamentu (czyli emocjonalnością negatywną i aktywnością/ekstrawersją), składnikami etyki pracy i sumiennością (rozpatrywaną jako wymiar charakteru) a pracoholizmem
Kierownik projektu: dr hab. Damian Grabowski; badaczki: Prof. Katarzyna Stąpor, Politechnika Śląska i dr hab. Agata Chudzicka-Czupała.
Polska adaptacja kwestionariusza Workplace PERMA Profiler
Celem projektu jest opracowanie polskiej wersji kwestionariusza badającego dobrostan pracowników. Będzie on stanowić ważny wkład w polski rynek metod diagnozy dobrostanu w kontekście pracy zawodowej, ponieważ wciąż niewiele jest na nim kwestionariuszy wychodzących poza hedonistyczną perspektywę satysfakcji z pracy. Inspiracją dla projektu jest opracowanie (Butler & Kern, 2016) kilkuletnich badań konstrukcyjnych narzędzia opartego na jednej z bardziej znanych teorii dobrostanu: PERMA Martina Seligmana (2011, 2018). Polska adaptacja tego narzędzia umożliwi prowadzenie badań w oparciu o ten popularny model dobrostanu, obejmujący zarówno perspektywę hedonistyczną jak i eudajmonistyczną, także w obszarze psychologii pracy.
Badacze: dr Agnieszka Czerw, dr Paweł Fortuna, Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Własności psychometryczne polskiej adaptacji kwestionariusza PERMA Profiler
Celem projektu jest ustalenie własności psychometrycznych polskiej wersji kwestionariusza do badania dobrostanu, przygotowanej przez Julie Butler, Margaret L. Kern i Marlenę Kossakowską.
Zespół badawczy: dr Barbara Ostafińska-Molik, Uniwersytet Jagielloński, dr hab. Agata Chudzicka-Czupała, dr Agnieszka Czerw, dr Paweł Fortuna, Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Znaczenie zastosowania terapii ACT w rozwoju elastyczności psychologicznej pracowników z wysokim poziomem perfekcjonizmu
Celem badania jest zdobycie wiedzy czy i w jaki sposób zastosowanie technik i narzędzi terapii akceptacji i zaangażowania (ACT; Acceptance & Commitment Therapy) jest związane z elastycznością psychologiczną pracowników zmagających się z konsekwencjami nieadaptacyjnego perfekcjonizmu.
Kierownik projektu: dr Anna Gorzołka; badacze: studenci z Koła Naukowego AkCepTacja na Uniwersytecie SWPS.
Psychologiczne i zdrowotne konsekwencje wojny w Ukranie. Radzenie sobie ze stresem przez mieszkańców Ukrainy, Polski i Tajwanu
Projekt dotyczy uwarunkowań stanu zdrowia psychicznego i reakcji psychologicznej na zagrożenie związane z wybuchem wojny w Ukrainie. Celem jest kulturowe porównanie uwarunkowań reakcji badanych mieszkańców różnych krajów na stres związany z wojną.
Badacze z Polski: dr hab. Agata Chudzicka-Czupała, dr Mateusz Paliga, mgr Marta Żywiołek-Szeja, dr hab. Damian Grabowski; badacze z zagranicy: psychologowie i psychiatrzy z Ivan Franko National University of Lviv, National Academy of Educational Sciences of Ukraine (Ukraina), National University of Singapore, Asia University (Tajwan) i University of Toronto (Kanada).
Przeczytaj więcej na temat projektu w języku polskim
Przeczytaj więcej na temat projektu w języku angielskim
Psychologiczne i zdrowotne konsekwencje pandemii koronawirusa COVID-19
Projekt dotyczy uwarunkowań stanu zdrowia psychicznego i reakcji psychologicznej na zagrożenie związane z pandemią koronawirusa.
Badacze z Polski: dr hab. Agata Chudzicka-Czupała, dr hab. Damian Grabowski, mgr Marta Żywiołek-Szeja; badacze z zagranicy: psychologowie i psychiatrzy z Ivan Franko National University of Lviv, National Academy of Educational Sciences of Ukraine (Ukraina), National University of Singapore (Singapur), University of Toronto (Kanada), University of the Philippines (Filipiny), Complutense University of Madrid (Hiszpania), East Carolina University (Stany Zjednoczone), Zahedan Branch, Islamic Azad University, University of Sistan and Baluchestan (Iran), University of Karachi, Institute for Preventive Bloomberg School of Public DHQ Hospital Jhelum (Pakistan), Duy Tan University (Wietnam), Southeast Asia One Health University Network (SEAOHUN) i innych uczelni.
Przeczytaj więcej na temat projektu w języku polskim
Przeczytaj więcej na temat projektu w języku angielskim
Praca zdalna, hybrydowa i stacjonarna. Wybrane aspekty psychologiczne
Celem badań jest poszerzenie wiedzy nt. uwarunkowań dobrostanu i stresu pracowników, związanych z różnymi sposobami wykonywania pracy.
Kierowniczka projektu: dr hab. Agata Chudzicka-Czupała; badacze: mgr Marta Żywiołek-Szeja, dr hab. Damian Grabowski, dr Mateusz Paliga z Uniwersytetu Śląskiego.
Przeczytaj więcej na temat projektu w języku angielskim
Motywy i wybrane uwarunkowania wyboru studiów psychologicznych
The purpose of the study is to obtain information on the motives and psychological determinants of undertaking psychology studies. The knowledge obtained will allow a better understanding of the reasons for choosing this field of study and will enable researchers to learn more about the psychological determinants of motivation to study psychology.
Kierowniczka projektu: dr hab. Agata Chudzicka-Czupała; badacze: mgr Marta Żywiołek-Szeja, Bartosz Pudełek, student psychologii z katowickiej filii Uniwersytetu SWPS, dr Barbara Ostafińska-Molik z Uniwersytetu Jagiellońskiego i studenci z Koła Naukowego Psychologii i Zachowań Społecznych na Uniwersytecie SWPS.
Kształtowanie się i profesjonalizacja zawodu trenera biznesu i coacha. Socjologiczne studium porównawcze polskiego i ukraińskiego rynku usług rozwojowych
Celem badania jest porównawczy opis i wyjaśnienie zjawiska profesjonalizacji zawodu z perspektywy doświadczeń trenerów biznesu i coachów. Badania przyniosą też odpowiedź na pytanie, jakie kryteria decydują o tym, że daną aktywność możemy uznać za zawód oraz czy spełnienie owych kryteriów ma miejsce w przypadku rozwijających się w ostatnich latach aktywności, takich jak szkolenia biznesowe i coaching. Wartością dodaną projektu są jego implikacje praktyczne, czyli rekomendacje dotyczące wprowadzenia pozytywnych zmian w obszarze świadczenia usług rozwojowych zarówno w Polsce, jak i w Ukrainie.
Kierowniczka projektu: dr Anna Gorzołka.
Dlaczego czytamy blogi i strony internetowe ludzi, którzy stracili dziecko? Motywy emocjonalnych podglądaczy
Badaczki interesują się motywami ludzi czytających blogi osób, które doświadczyły nieuleczalnej choroby i śmierci dziecka i dzieliły się swoją żałobą w internecie. Korzystając z metody Reiss Motivation Profile i metod jakościowych, autorki badają motywy życiowe tzw. „emocjonalnych podglądaczy”. Analizują powody i psychologiczne źródła regularnych zachowań tego typu, takie jak zainteresowanie zdrowiem bohatera bloga, współczucie, chęć pomocy, poczucie więzi i inne.
Kierowniczka projektu: dr hab. Agata Chudzicka-Czupała; badacze: mgr Agata Basek z Hospicjum Cordis w Katowicach i Zespołu Szpitali Miejskich w Chorzowie.
Przeczytaj więcej na temat projektu w języku polskim
Przeczytaj więcej na temat projektu w języku angielskim
Stygmatyzacja osób, które doświadczyły kryzysu psychicznego. Uwarunkowania stresu i radzenia sobie, znaczenie wsparcia ze strony asystentów zdrowienia
Projekt ma na celu zbadanie społecznych i indywidualnych skutków stygmatyzacji osób, które doświadczyły kryzysu psychicznego. Badacze szczególną uwagę poświęcają dobrostanowi ludzi z diagnozą psychiatryczną oraz uwarunkowaniom ich adaptacji do środowiska, koncentrując się na wsparciu ze strony asystentów zdrowienia.
Kierowniczka projektu: dr hab. Agata Chudzicka-Czupała; badacze: mgr Mateusz Biernat z Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie
Publikacje
Wybrane publikacje pracowników naszego centrum: