Rewolucyjna opera hybrydowa z kostiumami artystki z USWPS
We Florencji miała miejsce światowa premiera spektaklu „Orfeo & Lwanda Hybrid Opera”. Fizyczne i wirtualne kostiumy zaprojektowała dr Anna Syczewska – interdyscyplinarna artystka, która prowadzi zajęcia na Uniwersytecie SWPS w Krakowie.
Zachwycające połączenie sztuki i technologii
14 czerwca 2024 r. odbyła się premiera eksperymentalnej opery hybrydowej, realizowanej jednocześnie na fizycznej scenie oraz platformie spatial.io w metawersum VR Academia Electronica. Kostiumy – w tym fantastyczną kreację głównej postaci – zaprojektowała dr Anna Syczewska z USWPS. W procesie projektowym wykorzystała sztuczną inteligencję.
Opera opowiada o XVIII-wiecznym afrykańskim wojowniku Lwandzie Magere oraz Orfeuszu.
Nowa era teatru: VR, AR i tradycyjna scena
Scenografię spektaklu stanowiło metawersum z awatarem tytułowej bohaterki, wyświetlane na ścianach średniowiecznego kościoła. Dzięki technologii przechwytywania ruchów w czasie rzeczywistym gesty i sposób poruszania się aktorki oddawała jej wirtualna odpowiedniczka. Widownia podziwiała wyszukane kostiumy, zauroczona synergią klasycznej formy sztuki z najnowszą technologią.
Punktem kulminacyjnym był moment, w którym spektakl można było oglądać jednocześnie:
- na scenie,
- w wirtualnej rzeczywistości (VR),
- w rozszerzonej rzeczywistości (AR).
Relacja z wydarzenia pojawiła się w wiadomościach włoskiej telewizji publicznej Rai – Radiotelevisione italiana.
Premiera na festiwalu rozszerzonej rzeczywistości
Premierowe przedstawienie miało miejsce podczas pierwszej edycji XR Festival – międzynarodowego festiwalu rozszerzonej rzeczywistości. Festiwal został zorganizowany w ramach projektu Communities and Artistic Participation in Hybrid Environments (CAPHE) m.in. przez stowarzyszenie Opera Network we Florencji oraz Conservatorio Puccini La Spezia.
XR Festival. Liquid Spaces in Florence pokazał, jak daleko można wyjść poza klasyczne pojęcie przestrzeni i ekspresji artystycznej. Uczestniczki i uczestnicy wydarzenia doświadczyli różnych eksperymentalnych form sztuk performatywnych, w których wykorzystano najnowsze technologie immersyjne, w tym extended reality (XR). Widzowie odkryli zupełnie nową estetykę i nieograniczone możliwości rozszerzonej rzeczywistości w przekształcaniu narracji.
Nowoczesny spektakl w średniowiecznym kościele
Festiwal odbył się w zdekonsekrowanym kościele Santo Stefano al Ponte, który dziś mieści Cattedrale dell'Immagine – pierwszą przestrzeń wystawienniczą poświęcona sztuce immersyjnej we Włoszech. W tym wyjątkowym miejscu regularnie organizowane są koncerty i wystawy sztuki cyfrowej.
Nad operą pracowało kilkadziesiąt osób
Spektakl był kamieniem milowym w rozwoju nowoczesnej opery.
Nad przedsięwzięciem pracowali nie tylko artystki i artyści, lecz także badacze i technologowie. Wśród zaangażowanych osób byli m.in.:
- autorka koncepcji i reżyserka: Carla Zanin,
- twórca muzyki, dyrygent i kompozytor: Federico Bardazzi,
- odtwórczyni głównej roli: dr Priscilla Gitonga,
- kierowniczka kreatywna: dr Aleksandra Łukaszewicz,
- scenografka, koordynatorka procesu projektowego z użyciem VR i AI, projektantka i realizatorka kostiumów fizycznych i cyfrowych: dr Anna Syczewska,
- współtwórcy konceptualnych rysunków kostiumów: Sidey Myoo, Hanna Wilk-Prądzyńska, Rufus i inni członkowie projektu CAPHE,
- twórca wirtualnego otoczenia dla awatara w metawersum: Jose Manuel Revez,
- osoby odpowiedzialne za transmisję opery na platformie spatial.io: Sidey Mayoo, Jakub Petri, Vola Saroka.
Projektantka i realizatorka kostiumów
Artystka interdyscyplinarna i projektantka mody. Jej prace łączą świat wirtualny i rzeczywisty, integrując sztukę, modę, design i technologię. Projektuje kostiumy i doświadczenia VR, filmuje, fotografuje i tworzy sztukę performatywną. Jest związana z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2022 r. uzyskała stopień doktora sztuki za instalację VR „Coyote, 2022”. Opracowała autorską aplikację do projektowania odzieży w wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR). Prowadzi warsztaty z projektowania odzieży w VR. Jest założycielką UNLabX (laboratorium budującego immersyjne przestrzenie artystyczne) oraz marki modowej ANNISS. Jej kreacje były prezentowane na licznych festiwalach sztuki i tygodniach mody na całym świecie, m.in. w Chinach, Meksyku, Kanadzie, USA, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii (podczas London Fashion Week) i Polsce (podczas FashionPhilosophy Fashion Week Poland).