Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Rewolucyjna opera hybrydowa z kostiumami artystki z USWPS

Fot. dr Anna Syczewska
float_intro: images/ZDJECIA/aktualnosci/opera_hybrydowa_naglowek.jpg

We Florencji miała miejsce światowa premiera spektaklu „Orfeo & Lwanda Hybrid Opera”. Fizyczne i wirtualne kostiumy zaprojektowała dr Anna Syczewska – interdyscyplinarna artystka, która prowadzi zajęcia na Uniwersytecie SWPS w Krakowie.

Zachwycające połączenie sztuki i technologii

14 czerwca 2024 r. odbyła się premiera eksperymentalnej opery hybrydowej, realizowanej jednocześnie na fizycznej scenie oraz platformie spatial.io w metawersum VR Academia Electronica. Kostiumy – w tym fantastyczną kreację głównej postaci – zaprojektowała dr Anna Syczewska z USWPS. W procesie projektowym wykorzystała sztuczną inteligencję.

Opera opowiada o XVIII-wiecznym afrykańskim wojowniku Lwandzie Magere oraz Orfeuszu.

Duża grupa osób na scenie, w tym aktorki w strojach. Fotograf robi zdjęcia
Fot. dr Anna Syczewska
Grupa aktorek na scenie. Wyróżniająca się strojem czarnoskóra aktorka trzyma ozdobną włócznię
Fot. dr Anna Syczewska
Widownia przedstawienia i kamerzysta we wnętrzu kościoła, na którego ścianach wyświetlane są ozdobne wzory
Fot. dr Anna Syczewska

Nowa era teatru: VR, AR i tradycyjna scena

Scenografię spektaklu stanowiło metawersum z awatarem tytułowej bohaterki, wyświetlane na ścianach średniowiecznego kościoła. Dzięki technologii przechwytywania ruchów w czasie rzeczywistym gesty i sposób poruszania się aktorki oddawała jej wirtualna odpowiedniczka. Widownia podziwiała wyszukane kostiumy, zauroczona synergią klasycznej formy sztuki z najnowszą technologią.

Punktem kulminacyjnym był moment, w którym spektakl można było oglądać jednocześnie:

  • na scenie,
  • w wirtualnej rzeczywistości (VR),
  • w rozszerzonej rzeczywistości (AR).

Relacja z wydarzenia pojawiła się w wiadomościach włoskiej telewizji publicznej Rai – Radiotelevisione italiana.

Czarnoskóra aktorka w bogato zdobionym kostiumie występuje na scenie. W tle wyświetlane są: wirtualna postać, skały i pochodnie
Fot. dr Anna Syczewska
Na scenie dwie aktorki i osoba naśladująca ruchy głównej bohaterki. Na ekranie w tle wyświetlany jest model 3D imitujący ruchy aktorki
Fot. dr Anna Syczewska
Zrzuty ekranu pokazujące, jak wyglądało oglądanie opery w metawersum. Stworzono wirtualne miejsca dla widowni
Screeny: dr Anna Syczewska

Premiera na festiwalu rozszerzonej rzeczywistości

Premierowe przedstawienie miało miejsce podczas pierwszej edycji XR Festival – międzynarodowego festiwalu rozszerzonej rzeczywistości. Festiwal został zorganizowany w ramach projektu Communities and Artistic Participation in Hybrid Environments (CAPHE) m.in. przez stowarzyszenie Opera Network we Florencji oraz Conservatorio Puccini La Spezia.

XR Festival. Liquid Spaces in Florence pokazał, jak daleko można wyjść poza klasyczne pojęcie przestrzeni i ekspresji artystycznej. Uczestniczki i uczestnicy wydarzenia doświadczyli różnych eksperymentalnych form sztuk performatywnych, w których wykorzystano najnowsze technologie immersyjne, w tym extended reality (XR). Widzowie odkryli zupełnie nową estetykę i nieograniczone możliwości rozszerzonej rzeczywistości w przekształcaniu narracji.

Nowoczesny spektakl w średniowiecznym kościele

Festiwal odbył się w zdekonsekrowanym kościele Santo Stefano al Ponte, który dziś mieści Cattedrale dell'Immaginepierwszą przestrzeń wystawienniczą poświęcona sztuce immersyjnej we Włoszech. W tym wyjątkowym miejscu regularnie organizowane są koncerty i wystawy sztuki cyfrowej.

Wnętrze kościoła Santo Stefano al Ponte
Wnętrze kościoła Santo Stefano al Ponte. Fot. dr Anna Syczewska
Wnętrze kościoła Santo Stefano al Ponte z projekcją na ścianach
Wnętrze kościoła Santo Stefano al Ponte. Fot. dr Anna Syczewska

Nad operą pracowało kilkadziesiąt osób

Spektakl był kamieniem milowym w rozwoju nowoczesnej opery.

Nad przedsięwzięciem pracowali nie tylko artystki i artyści, lecz także badacze i technologowie. Wśród zaangażowanych osób byli m.in.:

  • autorka koncepcji i reżyserka: Carla Zanin,
  • twórca muzyki, dyrygent i kompozytor: Federico Bardazzi,
  • odtwórczyni głównej roli: dr Priscilla Gitonga,
  • kierowniczka kreatywna: dr Aleksandra Łukaszewicz,
  • scenografka, koordynatorka procesu projektowego z użyciem VRAI, projektantka i realizatorka kostiumów fizycznych i cyfrowych: dr Anna Syczewska,
  • współtwórcy konceptualnych rysunków kostiumów: Sidey Myoo, Hanna Wilk-Prądzyńska, Rufus i inni członkowie projektu CAPHE,
  • twórca wirtualnego otoczenia dla awatara w metawersum: Jose Manuel Revez,
  • osoby odpowiedzialne za transmisję opery na platformie spatial.io: Sidey Mayoo, Jakub Petri, Vola Saroka.
Doktor Anna Syczewska przytula doktor Priscillę Gitongę, grającą główną postać. W tle pozostałe aktorki
Fot. dr Anna Syczewska

Projektantka i realizatorka kostiumów

Anna Syczewska
dr
Anna Syczewska

Artystka interdyscyplinarna i projektantka mody. Jej prace łączą świat wirtualny i rzeczywisty, integrując sztukę, modę, design i technologię. Projektuje kostiumy i doświadczenia VR, filmuje, fotografuje i tworzy sztukę performatywną. Jest związana z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2022 r. uzyskała stopień doktora sztuki za instalację VR „Coyote, 2022”. Opracowała autorską aplikację do projektowania odzieży w wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR). Prowadzi warsztaty z projektowania odzieży w VR. Jest założycielką UNLabX (laboratorium budującego immersyjne przestrzenie artystyczne) oraz marki modowej ANNISS. Jej kreacje były prezentowane na licznych festiwalach sztuki i tygodniach mody na całym świecie, m.in. w Chinach, Meksyku, Kanadzie, USA, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii (podczas London Fashion Week) i Polsce (podczas FashionPhilosophy Fashion Week Poland).

Studiuj sztukę cyfrową na USWPS – łącz kreatywność z technologią!

Kierunek

Sztuka cyfrowa

stacjonarne
Kraków I stopnia poznaj szczegóły


Zobacz inne aktualności