„Pieniądze albo życie. Jak pieniądze wpływają na nasze zachowanie, emocje i relacje”
O postawach wobec pieniędzy, o tym, jak wpływają one na naszą samoocenę i funkcje poznawcze, kto chętniej się nimi dzieli, prof. Agata Gąsiorowska wspólnie z dziennikarką Katarzyną Sroczyńską piszą w książce „Pieniądze albo życie. Jak pieniądze wpływają na nasze zachowanie, emocje i relacje?”.
Kochane pieniążki przyślijcie rodzice
3 października 2024 r. swoją premierę wydawniczą ma wspólna książka prof. Agaty Gąsiorowskiej z Uniwersytetu SWPS oraz dziennikarki Katarzyny Sroczyńskiej, które postanowiły udowodnić, że o pieniądzach, wbrew obiegowym przekonaniom, trzeba i warto rozmawiać. Powołując się na badania naukowe i ilustrując je ciekawymi przykładami, autorki przekonują, że znaczenie pieniędzy wykracza daleko poza ich funkcję ekonomiczną. To, co myślimy o pieniądzach, wpływa bowiem na to, jak postrzegamy siebie i innych, jak pracujemy, budujemy relacje i podejmujemy codzienne decyzje.
Pieniądze są pewnego rodzaju soczewką, która skupia nasze wartości, symbole i przekonania, zarówno pozytywne, jak i negatywne. (...)
Już kilkuletnim dzieciom warto dawać drobne kwoty do dyspozycji i zapewnić im autonomię w wydawaniu kieszonkowego. Zachęcając najmłodszych do drobnych prac zarobkowych, nie należy ich jednak wynagradzać za wypełnianie domowych obowiązków ani za dobre stopnie w szkole. To pomoże wykształcić u dzieci zdrową relację z pieniędzmi i nauczyć je zarządzania własnym budżetem. (...)
Uważam, że nawet 3-4-latki mogą dostawać niewielkie kieszonkowe do dyspozycji. Oczywiście, im dziecko jest młodsze, tym bardziej istotne jest, żeby to kieszonkowe było na krótki czas, czyli żeby to była tygodniówka. W przypadku starszych dzieci może to być dwutygodniówka albo typowe kieszonkowe na miesiąc. Małe dzieci mają mniej rozwiniętą kontrolę poznawczą, w związku z tym trudniej im zarządzać swoimi pieniędzmi w dłuższej perspektywie.
Najczęstsze błędy rodziców w edukacji finansowej
Według autorek publikacji grzechem głównym edukacji finansowej w polskich domach jest przede wszystkim... jej brak. Bardzo często wśród rodziców — jak zauważa prof. Gąsiorowska — pojawia się błędna myśl, że dzieci nie należy uczyć zbyt wcześnie o finansach, ponieważ w ten sposób wychowamy małych materialistów. Zaś gdy już dzieci zaczną dostawać kieszonkowe, i tak nie pomaga im to zbudować zdrowej relacji z pieniędzmi...
Umawiamy się, że nie kupujesz za kieszonkowe słodyczy, bo w naszym domu się ich nie je. Jednak to, czy kupisz sobie gazetkę, czy coś innego, co wcale mi się nie podoba, nie powinno być w tym momencie moją sprawą jako rodzica. (...)
Ja nie dostaję przecież żadnych pieniędzy za to, że zrobię obiad rodzinie. W związku z tym dziecko nie powinno zarabiać np. na wynoszeniu śmieci, które jest jego obowiązkiem domowym. Natomiast nie ma absolutnie żadnego problemu, żeby dziecko wynosiło śmieci sąsiadce, która akurat sama nie chce tego robić.
Czego jeszcze dowiemy się z książki?
Publikacja „Pieniądze albo życie. Jak pieniądze wpływają na nasze zachowanie, emocje i relacje?” porusza również następujące kwestie:
- Jak pieniądze wpływają na samoocenę?;
- Czy bogaci ludzie są zdrowsi psychicznie?;
- Dlaczego dzieci, które bawią się pieniędzmi, są mniej skłonne do pomagania innym?;
- Czy warto płacić dzieciom za dobre stopnie?;
- Co nam ułatwia oszczędzanie, a co utrudnia?;
- Jaka jest twoja relacja z pieniędzmi? – kwestionariusz do wypełnienia.
To książka nie tylko interesująca, lecz także aktualna i ważna. W czasach szalejącego konsumpcjonizmu powiązanego z brakami w umiejętnościach zarządzania pieniędzmi oferuje cenną wiedzę, pozwalającą zrozumieć i potencjalnie zmienić nasze zachowania związane z finansami.
Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Smak Słowa.
O autorkach
Zobacz pełny biogram