„Obowiązki informacyjne w prawie. Wybrane zagadnienia w ujęciu legal design”
Książka pod redakcją profesor Iwony Sierpowskiej z USWPS oferuje świeże spojrzenie na to, jak sprawić, aby teksty prawne stały się bardziej przystępne dzięki wykorzystaniu środków wizualnych. Publikacja jest efektem interdyscyplinarnych badań i współpracy ekspertów z dziedziny prawa, komunikacji i grafiki.
Przekonaj się, że można mówić o prawie prościej
Każdy z nas styka się z tekstami prawnymi. Często są napisane trudnym i niezrozumiałym dla laika żargonem prawniczym. Publikacja pod redakcją profesor Sierpowskiej – kierowniczki Katedry Prawa USWPS – podkreśla rolę obowiązków informacyjnych w przestrzeni publicznej i przedstawia skuteczne sposoby prezentowania treści związanych z prawem. Z książki dowiesz się m.in., jakie problemy mogą się wiązać z odbiorem przekazu, a także dlaczego tak ważne jest uwzględnianie perspektywy adresata informacji. Autorki i autorzy podkreślają, że posługiwanie się zrozumiałym językiem jest kluczowe. Przedstawiają również konkretne propozycje formułowania klarownych informacji spełniających wymogi prawne.
Każdy człowiek (obywatel) prędzej czy później styka się z dokumentem prawnym (np. testament) czy aktem prawnym (np. Konstytucja). Tym bardziej interesujące jest śledzenie rozwoju i wdrażania narzędzi z zakresu Legal Design (...) Staramy się korzystać z narzędzi cyfrowych w kontaktach z urzędami, bankami czy innymi jednostkami publicznymi. Internetowe Konto Pacjenta, dostęp do własnego konta w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych czy Urzędzie Skarbowym, aplikacje obsługujące i potwierdzające kluczowe dla nas dokumenty tożsamości – to wszystko ułatwia nam codzienne funkcjonowanie, poprawia kontakt na linii państwo–obywatel, samorząd–obywatel.
Poszczególne rozdziały książki dotyczą konkretnych obszarów prawa.
Do prezentacji rzeczonych zagadnień wybrano różne obszary prawa publicznego i prywatnego, ukazując perspektywę zarówno nadawcy, jak i odbiorcy komunikatu. Obowiązek przekazywania informacji omówiony został w odniesieniu do przedsiębiorcy, organów administracji skarbowej, organów prowadzących postępowania karne i w sprawach o wykroczenia, organów działających w sferze ubezpieczeń i pomocy społecznej, administracji wyborczej oraz szeroko rozumianej ochrony zdrowia. Odbiorcą informacji jest przede wszystkim obywatel występujący w roli konsumenta, podatnika, świadczeniobiorcy, pacjenta, wyborcy oraz sprawcy czynu zabronionego.
Zagadnienia przedstawiono w bardzo atrakcyjnej formie
Publikacja została podzielona na część opisową i graficzną. Każdy rozdział zawiera pogłębioną analizę prawną obowiązków informacyjnych i ich skutków, a także wizualizację najważniejszych zagadnień. Łącznie w książce zamieszczono kilkanaście infografik, które doskonale odzwierciedlają koncepcję legal design.
Jest to kolejny przykład (efekt) badań i prac projektowych prowadzonych przez zespół naukowy Uniwersytetu SWPS. Podjęte przez autorów zagadnienia tematyczne z zakresu prawa zostały zintegrowane z opracowaniem infograficznym. Projektanci opracowali rozwiązania pod względem obrazu i formy, gdzie język dokumentu i hierarchia treści oraz znaczeń miały za zadanie w sposób jasny i jednocześnie absorbujący skupić uwagę odbiorcy, a przez to ułatwić (i przyśpieszyć) zrozumienie treści. Widoczna spójność projektu dotyczy zastosowania wybranej kolorystyki, kształtu diagramów czy eliptycznej linii prowadzącej od jednego punktu treści do kolejnego – nawiązując tym samym do intuicyjnego śledzenia kolejnych zapisów.
Czego się dowiesz z lektury
Książka odpowiada na wiele ważnych pytań:
- Jak przedsiębiorca powinien informować konsumenta o zapewnieniu zgodności towaru z umową?
- Jak powinny być konstruowane pouczenia w formularzach podatkowych?
- Jak informować oskarżonego o prawie do odmowy składania wyjaśnień?
- Jak informować o prawie do odmowy przyjęcia mandatu?
- Jak upraszczać skomplikowane teksty pouczeń kierowane do osób w trudnych sytuacjach życiowych?
- Jak tworzyć komunikaty dotyczące sposobu głosowania i warunków ważności głosu?
Publikacja ukazała się nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN przy wsparciu i pod patronatem Uniwersytetu SWPS.
Redakcja naukowa:
Prawnik, radca prawny. Zastępczyni dyrektora Instytutu Prawa USWPS oraz kierowniczka Katedry Prawa USWPS. Specjalizuje się w prawie administracyjnym, prawie socjalnym i problematyce pomocy społecznej. Autorka monografii, podręczników, komentarza do ustawy o pomocy społecznej oraz licznych artykułów z zakresu prawa administracyjnego, pomocy społecznej i problematyki socjalnoprawnej. Laureatka nagrody Złote Skrzydła Gazety Prawnej, przyznanej za książkę „Prawo pomocy społecznej” (2011). Członek honorowy Stowarzyszenia Samorządowych Ośrodków Pomocy Społecznej FORUM. Pełniła funkcje redaktora naczelnego portalu prawosocjalne.pl. oraz członka komisji egzaminacyjnej do spraw specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.
Legal design thinking na Uniwersytecie SWPS
Wierzymy, że komunikacja produktów prawnych to nie tylko słowa, treści i klauzule – w centrum myślenia projektowego zawsze stoi odbiorca w określonej roli społecznej. Legal design thinking to studia podyplomowe, na których nauczysz się projektować dla sektora prawniczego proste, funkcjonalne rozwiązania. Dzięki tobie nowe produkty i usługi prawnicze będą zorientowane na potrzeby użytkowników, a procesy i procedury będą przebiegać sprawniej.