Dr Wojciech Jastrzębski z Katedry Grafiki finalistą konkursu 2022 Hackaday Prize
Z radością informujemy o sukcesie wykładowcy z Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS. Dr Wojciech Jastrzębski został jednym z 10 finalistów konkursu 2022 Hackaday Prize w kategorii „Hack it back”, czyli usprawnianiu i ponownym wykorzystywaniu starych sprzętów elektronicznych. W tej kategorii podczas ostatniej edycji konkursu rywalizowało aż 118 projektów.
Nowe życie laptopa z 1991 r.
Projekt dr. Wojciecha Jastrzębskiego zakładał kompleksową odnowę pierwszego na świecie laptopa z aktywnym kolorowym ekranem – Toshiba T3200SXC z 1991 r. Komputer przenośny zyskał też wewnętrzne głośniki i nowy, zaprojektowany przez naukowca z naszej uczelni zasilacz, pozwalający na uruchomienie laptopa z powerbanku (fabryczna wersja tego modelu działała tylko przy zasilaniu z gniazdka elektrycznego). Do komputera dodano też kilka nowoczesnych funkcjonalności przy jednoczesnym pozostawieniu oryginalnej płyty głównej oraz obudowy. Dzięki dodaniu specjalnego modułu, komputer po przejściu technologicznego liftingu może łączyć się z nowoczesnymi sieciami WiFi.
Pracując nad tym projektem i opracowując jego dokumentację, próbowałem wnieść swój wkład do problematyki dotyczącej konserwowania materialnego dziedzictwa kultury cyfrowej. Mała ciekawostka: ten model laptopa wystąpił w reklamie programu Microsoft Excel z 1992 r.
O Hackaday Prize
Konkurs ten sponsorowany jest przez firmy Supplyframe DesignLab oraz Digikey. Ma na celu wyłanianie najciekawszych projektów open-hardware. Wyzwanie polega na przekraczaniu granic technologii – czy to poprzez kompleksowy lifting starych sprzętów, czy dodawanie nowych funkcjonalności i możliwości. Międzynarodowa społeczność Hackaday tworzy prawdziwe arcydzieła techniki w duchu „przemyśl, odśwież, odbuduj”.
Odwiedź stronę Hackaday
Finalista konkursu
Filmowiec i projektant. Jego doświadczenie zawodowe jest związane przede wszystkim z filmem. Interesuje się technikami prototypowania produktu, elektroniką, drukiem 3D oraz możliwościami wykorzystania rozwiązań otwartoźródłowych (hardware i software) w projektowaniu. W latach 2013–2019 był stałym współpracownikiem Citymind Visuals, gdzie zajmował się montażem filmów szkoleniowych, employer brandingowych oraz produkcją materiałów animowanych. Okazjonalnie pracował również przy wideoklipach muzycznych i transmisjach filmowych. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z realizacji filmowej, grafiki 3D i druku 3D.