Predyspozycje do wykonywania pracy wysoko zrutynizowanej w organizacji
Współczesny świat się globalizuje, a wraz z nim – biznes. Przedsiębiorstwa organizują swoją działalność w taki sposób, by móc porównywać się z podmiotami funkcjonującymi w różnych miejscach globu. Efektem jest postępująca rutynizacja pracy. Coraz większa liczba pracowników wykonuje z góry określone sekwencje działań. Nie wszyscy jednak mają do tego predyspozycje. Problem ten omawia w swojej książce wykładowca na kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS, dr Wojciech Karczewski.
Indywidualne predyspozycje do wykonywania pracy zrutynizowanej
Praca wysoko zrutynizowana bardzo często kojarzy się z taśmą produkcyjną w fabryce. Ale dziś w wielu branżach mamy do czynienia z proceduralizacją – gdy w ustalony sposób zarządzamy projektami, postępujemy zgodnie ze zbiorami dobrych praktyk czy wdrażamy standardy obsługi klienta. Z jednej strony rutynizacja pomaga zwiększać wydajność i z ekonomicznego punktu widzenia ma sporo zalet. Z drugiej – może negatywnie wpływać na dobrostan pracowników, jeśli charakter pracy nie pasuje do ich temperamentu i stylu aktywności. Konsekwencją takiego braku dopasowania jest stres, spadek zaangażowania i wypalenie zawodowe.
Dopasowanie pracownika do środowiska pracy to kluczowe działanie w zarządzaniu kadrami. W monografii „Predyspozycje do wykonywania pracy wysoko zrutynizowanej w organizacji” dr Wojciech Karczewski przedstawia model pomiaru predyspozycji pracowników do wykonywania takiej pracy. Na jego podstawie można określić, którzy członkowie zespołu mogą ją wykonywać bez uszczerbku na zdrowiu.
Rozprawa ma charakter unikatowy i pionierski. W literaturze brak jest prac z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi poświęconych badaniom procesów decyzyjnych, które analizują i oceniającą predyspozycje pracowników do wykonywania prac wysoko zrutynizowanych. To jedna z nielicznych publikacji zawierających wszechstronny przegląd wyników badań widzianych holistycznie z perspektywy naukowców, menedżerów i praktyków.
Publikacja ukazała się nakładem wydawnictwa Poltext przy wsparciu Uniwersytetu SWPS.
O autorze
Ekspert ds. organizacji i zarządzania, doradca, menedżer. Naukowo zajmuje się badaniem zachowania ludzi w organizacji, przywództwem w organizacji, motywacją pracowników, zarządzaniem zespołami projektowymi oraz rozwijaniem metodologii badań ilościowych. Ma doświadczenie nie tylko naukowe i dydaktyczne, ale też praktyczne biznesowe. Przez wiele lat pracował w jednej z największych firm telekomunikacyjnych świata oraz w firmie należącej do tzw. wielkiej czwórki światowych firm konsultingowych. Na Uniwersytecie SWPS pełni funkcję dyrektora Biura Międzynarodowego i pełnomocnika rektora ds. współpracy międzynarodowej oraz zarządza polską i angielską ścieżką kierunku zarządzanie i przywództwo na studiach I stopnia.