„Dezinformacja. Instrukcja obsługi”
Książka dr Katarzyny Bąkowicz przybliża terminologię związaną z dezinformacją i sytuacje, w których może występować. Kończą ją rozważania o spoczywającym na nas obowiązku walki z rozpowszechnianiem fałszywych informacji. Pozycja ukaże się 13 maja 2023 r. nakładem wydawnictwa CeDeWu.
Dezinformacja wokół nas
Dezinformację kojarzymy głównie z mediami i polityką. Im bardziej myślimy, że ona nas nie dotyczy, tym szybciej wpadamy w sidła fake newsów, półprawd i przeinaczeń. Dlatego tak ważne jest, aby zrozumieć, czym tak naprawdę jest, a czym nie jest dezinformacja, gdzie występuje i jak ją rozpoznać, jakie wywołuje skutki oraz co robić, żeby jej przeciwdziałać.
Fake newsy, manipulacje i półprawdy są obecne w każdym obszarze życia. Nadmierne uproszczenia przyczyniają się do wykluczeń społecznych, spekulacje informacjami finansowymi doprowadzają do spadków na giełdzie, zorganizowane grupy trolli wpływają na wyniki wyborów, zmanipulowane reklamy okradają nas z pieniędzy, a drapieżne czasopisma grożą kryzysem nauki. Jakie formy może przyjąć dezinformacja? Jak skutecznie z nią walczyć?
Praktyczny przewodnik po dezinformacji
Książka naszej naukowczyni zawiera definicje najważniejszych pojęć i zjawisk związanych z dezinformacją, takich jak fake news, deepfake, cheapfake, clickbait czy hejt. Przedstawia popularne stereotypy, których często nie jesteśmy świadomi. Zgłębia obszary życia, w których szerzy się dezinformacja: zdrowie, politykę, biznes, media, a wreszcie – naukę. Uświadamia czytelnikom i czytelniczkom, jak łatwo sami mogą stać się ofiarami manipulacji, jednocześnie dając praktyczne wskazówki, jak można się przed tym uchronić.
Katarzyna Bąkowicz nie banalizuje i nie upraszcza tematu, wykładając zawiłości dezinformacji w sposób czytelny, nie tracąc przy tym nic z głębokości wywodu (...) Interesujące studia przypadków, odsłanianie rozmaitych smaczków i kulis wojny informacyjnej, w której przychodzi nam uczestniczyć – wszystko to sprawia, że monografię tę czyta się z zainteresowaniem, a momentami jak dobrą powieść sensacyjną, choć temat raczej składania do smutnej refleksji niż poszukiwania sensacji.
Partnerem publikacji są SWPS Innowacje, spółka celowa Uniwersytetu SWPS.
O autorce
Adiunktka Uniwersytetu SWPS. Współtwórczyni Central European Digital Media Observatory (CEDMO), gdzie zajmuje się badaniami naukowymi dezinformacji i realizuje projekty komunikacyjne. Asesorka European Fact-Checking Standards Network (EFCSN), członkini zarządu Rady Reklamy. Ekspertka ONZ w zakresie etycznej i odpowiedzialnej komunikacji. Strateżka komunikacji biznesowej i medialnej. Wspiera organizacje w obszarach PR i CSR. Autorka i producentka programów radiowych i telewizyjnych.