Wyjątkowy „Leksykon terminów medialnych” – praca zbiorowa polskich medioznawców
Prace nad dwutomowym „Leksykonem terminów medialnych” trwały 3 lata. To monumentalne opracowanie zawiera alfabetycznie ułożony zbiór istotnych dla funkcjonowania mediów terminów, opatrzonych krótkimi zwykle komentarzami wyjaśniającymi. Leksykon opracowano pod redakcją naukową prof. dr. hab. Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego, dr hab. Krystyny Doktorowicz, prof. UŚ, dr. Pawła Płanety i dr. hab. Ryszarda Filasa, jednak koordynatorów oraz autorów haseł jest zdecydowanie więcej. Nad wydaniem pracowali medioznawcy i dziennikarze z całej Polski, m.in. naukowcy związani z Uniwersytetem SWPS: prof. Wiesław Godzic i dr Małgorzata Bulaszewska (wspólnie opracowali oni całą sekcję), dr Michał Chlebowski, prof. Marek Kochan oraz dr Lidia Rudzińska-Sierakowska.
Terminologia medioznawcza wchodzi w nasze życie
Opracowanie zawiera alfabetycznie ułożony zbiór terminów i definicji istotnych dla funkcjonowania mediów. Leksykon liczy w sumie ponad 3000 haseł, pod każdym z nich umieszczona jest bibliografia polska i obca. Każde z opisanych pojęć zostało również opatrzone krótkim komentarzem wyjaśniającym.
Jak powiedziała magazynowi „Press” prof. Krystyna Doktorowicz, leksykon ma spełniać rolę swoistej bazy wiedzy dla środowiska związanego z mediami. Baza ta naturalnie wymagać będzie regularnych aktualizacji. Redaktor naukowa wydania zaznacza, że wprawdzie leksykon ukazał się 1 marca, jednak „już potrzebuje aneksu. Chodzi o hasła związane ze sztuczną inteligencją, której wybuchowy rozwój przypadł na czas pracy nad leksykonem”.
Autorzy poszczególnych haseł oferują czytelnikowi obszerny przegląd pojęć, mających znaczenie objaśniające nie tylko dla osób związanych z mediami. Każdy, kto „Leksykon terminów medialnych” weźmie do ręki, znajdzie wyjaśnienie zwrotów przydatnych w zrozumieniu otaczającej rzeczywistości. Opracowanie ma bowiem znacznie szerszy walor edukacyjny, nie ograniczający się do tytułowego zakresu.
„Leksykon terminów medialnych” powinien zawierać przedstawienie najważniejszych pojęć, tematów i obszarów badawczych, odnoszących się do szeroko pojętego pola medialnego. Powinien też zapewniać podstawowe informacje dla tych, którzy po raz pierwszy spotykają się z danym pojęciem ze sfery medialnej. Czasem ta „podstawowa informacja” jest definicją, a czasem zwięzłym omówieniem. Powinien wreszcie uświadamiać polityczną, społeczną, ekonomiczną, kulturową rolę spełnianą przez media i ich wpływ na samego człowieka. Leksykon ten wszystkie te warunki spełnia. Wyrażam przekonanie, że może on nie tylko przyczynić się do popularyzacji pojęć medialnych, ale także stać się inspiracją i zachętą do zintensyfikowania badań medioznawczych w szybko zmieniającym się w tym kierunku społeczeństwie polskim. Dlatego pochwalić należy Redaktorów za odwagę podjęcia tego ważnego zadania przygotowania takiego Leksykonu. Decyzja taka z pewnością nie była łatwa. Z pewnością zostanie on też dobrze przyjęty przez środowisko badaczy mediów, ale też będzie cenną pomocą dla studentów, dając kompetentne, pluralistyczne i oryginalne spojrzenie na sferę medialną współczesnej kultury. Ma też nieocenione walory dydaktyczne, może być wykorzystany jako podstawa do ćwiczeń i seminariów w zakresie medioznawstwa i kulturoznawstwa.
Leksykon ukazał się nakładem Wydawnictwa Marszałek, w ramach grantu Ministerstwa Edukacji i Nauki NAUKA DLA SPOŁECZEŃSTWA. Oba tomy są do pobrania w wolnym dostępie.
Naukowcy USWPS zaangażowani w powstanie dzieła:
Jeden z najbardziej cenionych w Polsce medioznawców i filmoznawców, wykładowca uczelni polskich i amerykańskich. Zajmuje się teorią filmu i mediów audiowizualnych, a także problematyką nowych mediów, w tym internetu. Obecnie na emeryturze.
Językoznawca, medioznawca. Naukowo zajmuje się językiem komunikacji publicznej, wizerunkiem osób i instytucji, komunikacją kryzysową, językiem biznesu, przemocą językową, perswazją, retoryką i erystyką, narracjami, prowadzeniem debat, postkolonialnymi aspektami dyskursu publicznego i etyką komunikacji.
Kulturoznawczyni, filmoznawczyni i medioznawczyni. Bada popkulturowe aktywności sieciowe digital natives i digital immigrants, ze szczególnym uwzględnieniem potoczności myślenia związanej z wiekiem i wynikającej z niej stereotypów o tym, co dozwolone lub zabronione. Analizuje retorykę polskiej blogosfery w obszarze werbalnym i wizualnym oraz funkcjonowanie social media.
Doktor nauk humanistycznych specjalizujący się w dziedzinie nauk o komunikacji społecznej i mediach. Jego badania koncentrują się na etyce mediów, standardach dziennikarskich, inkluzywności mediów oraz aksjologii i deontologii mediów. Jest doświadczonym dziennikarzem, pracującym m.in. w TVN24 od 2009 r. W Warner Bros. Discovery pełni rolę menedżera do spraw standardów programowych.
Kulturoznawca i filmoznawca. Specjalistka w zakresie nowych mediów. Bada zanikanie granic pomiędzy amatorem i profesjonalistą w internecie oraz upadkiem roli ekspertów i autorytetów w społeczeństwie sieciowym. Analizuje nowe formy aktywności twórców takich programów, jak web show. Interesuje się kinem oraz serialami nowej generacji, twórczością w sieci – kreatywnymi amatorami w internecie i społecznościowym wymiarem nowych mediów.