Zapraszamy na Forum Dziennikarskie Radia Zet (w ramach Nagrody im. A. Woyciechowskiego)
Jako jeden z partnerów wydarzenia, Uniwersytet SWPS serdecznie zaprasza na Forum Dziennikarskie – stanowiące od 2022 r. oficjalną część 18. edycji Nagrody Radia Zet im. Andrzeja Woyciechowskiego. Wydarzenie to jest świetną okazją do wymiany doświadczeń i opinii oraz do podjęcia szeroko zakrojonej dyskusji na temat wyzwań, przed którymi stoją dziś dziennikarze. Temat przewodni tegorocznego Forum Dziennikarskiego to „Media i wojna. Między informacją a propagandą”. Podczas wydarzenia głos zabiorą przedstawiciele środowiska dziennikarskiego i akademickiego, znani reporterzy wojenni, którzy relacjonowali wojnę w Ukrainie, eksperci z obszaru socjologii, komunikacji i nowych mediów. Nie zabraknie panelistów i gości z naszej uczelni.
Media i wojna. Między informacją a propagandą
Celem Forum Dziennikarskiego jest budowanie świadomości roli, jaką w demokratycznym świecie pełni jakościowe dziennikarstwo oparte na wartościach, takich jak rzetelność, wiarygodność i obiektywizm. Kluczowe dla Forum jest również podkreślanie odpowiedzialności, z jaką wiąże się wykonywanie zawodu dziennikarza oraz świadome uczestnictwo w komunikacji nowych mediów. Niezwykle istotne jest też uzmysłowienie środowisku dziennikarskiemu, a szczególnie młodym adeptom tego zawodu, jak wielkie szanse, ale też zagrożenia niesie ze sobą rozwój technologii.
Temat przewodni tegorocznej edycji – „Media i wojna. Między informacją a propagandą” stanowić będzie przyczynek do debaty na temat wojny w Ukrainie i wpływu towarzyszącego jej przekazu medialnego na kształtowanie się postaw obywatelskich. Podczas forum wysłuchamy wykładu gościa specjalnego, którym będzie Szabolcs Panyi, dziennikarz węgierskiego portalu direkt36.hu. Prócz tego podczas 3 paneli dyskusyjnych eksperci porozmawiają na temat misji dziennikarskiej w czasie konfliktu zbrojnego oraz na temat medialnych manipulacji i fake newsów wokół toczącej się wojny w Ukrainie.
Wydarzenie skierowane jest do całego środowiska dziennikarskiego w Polsce, a szczególnie do młodych adeptów zawodu oraz do studentów dziennikarstwa.
Informacje organizacyjne
Czas i miejsce: 16 listopada 2022 r., godz.10.00–15.00, Garnizon Sztuki, ul. Konopnickiej 6, Warszawa
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego na stronie wydarzenia.
Odwiedź oficjalną stronę Forum Dziennikarskiego Nagrody Radia Zet im. Andrzeja Woyciechowskiego
Program Forum opracowała Rada Programowa w składzie: Marek Czyż (Radio ZET), dr Marcin Zaborski (Uniwersytet SWPS), prof. Dariusz Jemielniak (Akademia im. Leona Koźmińskiego), Jarosław Sroka (Kulczyk Investments), Jacek Czarnecki (Radio ZET)
Organizatorem Forum Dziennikarskiego jest Radio ZET, mecenasem wydarzenia został Sebastian Kulczyk, a partnerami merytorycznymi: Uniwersytet SWPS, Stowarzyszenie Demagog oraz Patronite.
-
Czego polskich dziennikarzy powinna nauczyć dewastacja wolnych mediów na Węgrzech?
Wykład gościa specjalnego
-
Panel I – Korespondencja z wojny. Jak pracuje dziennikarz na froncie w świecie zawładniętym przez nowe media
Dyskusja grupy aktywnych polskich korespondentów wojennych z wiodących mediów na temat relacjonowania konfliktów zbrojnych, zmian, jakie w ich pracy powoduje komunikacja w mediach społecznościowych, jak na miejscu w Ukrainie wygląda walka z propagandą i dezinformacją? Czy korespondenci wojenni są potrzebni w czasach, gdy relacje z wydarzeń pojawiają się błyskawicznie za pośrednictwem mediów społecznościowych? Jak zdefiniować nowy cel działalności reporterskiej na wojnie? Czy obecność korespondentów na wojnie ogranicza dezinformację i pomaga zwalczać propagandę? Czy stanowi przeciwwagę dla komunikatów płynących z mediów społecznościowych, w których rozpowszechniane są nieweryfikowane informacje?
Prowadzący: Marek Czyż
Paneliści: Paweł Reszka, Wojciech Bojanowski, Miłosz Gocłowski, Bianka Zalewska
-
Panel II – Misja dziennikarska a biznes. Rola mediów w obliczu wszechogarniającego kryzysu
Tematem panelu jest odpowiedzialność mediów za słowo i przekaz, który kierują do swoich odbiorców. Przekaz medialny kształtuje dziś podglądy, przekonania, decyduje o społecznej percepcji zdarzeń, a media to główne – o ile nie jedyne - źródło wiedzy o świecie. Dlatego to, co myślą ludzie, dziś zależy głównie od przekazu medialnego, z którego korzystają. Z drugiej strony działalność medialna jest dziś w dużej mierze determinowana przez czynniki biznesowe i przez przysłowiową „klikalność”. Media wpadły w swoiste błędne koło: aby finansować niezależne, jakościowe dziennikarstwo, trzeba zarabiać pieniądze. Zarabianie pieniędzy wymaga respektowania zasad biznesowych, które nie pozostają bez wpływu na sposób prezentowania i dystrybuowania treści dziennikarskich. To debata o wyborach moralnych, etycznych wyzwaniach między biznesem a misją i rzetelnością, która zyskuje szczególne znaczenie w obliczu globalnych kryzysów wywołanych przez takie czynniki, jak wojna w Ukrainie, pandemia koronawirusa, ocieplenie klimatu.
Prowadzący: Jarosław Sroka
Paneliści: Michał Mańkowski (NaTemat.pl), Dariusz Rosiak (Raport o stanie świata), Bartosz Węglarczyk (Onet), Jerzy Baczyński („Polityka”)
-
Panel III – Propaganda, tendencyjność i manipulacja w dobie mediów społecznościowych
Dziś każdy jest autorem i odbiorcą. Tworzenie przekazu, który trafia do mas, jest niezwykle łatwe, co ma swoje konsekwencje. Jesteśmy zalewani przez tysiące zmanipulowanych, tendencyjnych i fałszywych treści. Do tego algorytmy dokonują selekcji informacji, które do nas docierają i utrzymują nas w tzw. bańkach informacyjnych. Dlaczego aprobujemy tendencyjność, jeśli jest ona zgodna z naszymi przekonaniami? Dlaczego piętnujemy społecznie mówienie o faktach, które są dla nas niewygodne? Czy można się obronić się przed manipulacją? Czy istnieje dziś przestrzeń dla obiektywnych relacji? Dlaczego nie istnieje bezstronność? Czy platformy społecznościowe wezmą na siebie odpowiedzialność za wiarygodność publikacji i podejmą walkę z fake newsami i szerzeniem propagandy za ich pośrednictwem? Na ile świadomie uczestniczą w wojnie informacyjnej? Jak takie praktyki wpływają na procesy wyborcze?
Prowadzący: prof. Klaus Bachmann
Paneliści: prof. Małgorzata Molęda-Zdziech, dr Katarzyna Bąkowicz, Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, Artur Roguski, Jacek Czarnecki