Jak, czego i po co uczyć o dezinformacji? (cykl webinarów)
Zmieniająca się rzeczywistość medialna wciąż stawia przed nauczycielami nowe wyzwania w pracy z młodzieżą. Świat zmienia się błyskawicznie i czasem trudno jest dotrzymać mu kroku. Dlatego pragniemy serdecznie zaprosić na cykl webinarów kierowanych do nauczycieli i pedagogów. Ich tematyka skupi się na jednym z najistotniejszych problemów naszych czasów: dezinformacji medialnej i fake newsach.
Nauczmy młodych weryfikowania informacji
Obecny rozwój rynku medialnego, zwłaszcza ekspansja mediów społecznościowych, lecz także globalne kryzysy, z którymi od jakiegoś czasu się mierzymy (pandemia Covid-19, agresja Rosji w Ukrainie), zwiększają naszą podatność na dezinformację. Codziennie chłoniemy masę treści dających pozorne poczucie bezpieczeństwa i fałszywe przekonanie, że rozumiemy coraz bardziej skomplikowany świat. Jak pokazuje wiele badań, szczególnie podatni na dezinformację są ludzie młodzi – ci, którzy w mediach społecznościowych spędzają najwięcej czasu i najbardziej bezkrytycznie przyjmują prezentowane w nich treści. Stanowią również grupę najbardziej nieufną wobec wiedzy naukowej i autorytetów. Młodzież posiada oczywiście rozbudowane kompetencje cyfrowe, najczęściej jednak nie obejmują one krytycznego myślenia o przekazie medialnym ani umiejętności związanych z weryfikowaniem fake newsów krążących w sieci.
Dlaczego warto wziąć udział?
Podczas webinarów:
- Przeanalizujemy mechanizmy, które powodują podatność na dezinformację. Zapytamy o to, dlaczego ludzie dają się manipulować i jak z nimi o tej manipulacji rozmawiać. Zaprezentujemy najnowsze wyniki badań naukowych.
- Przedstawimy przykłady narracji dezinformacyjnych i fake newsów. Pokażemy, na czym polega ich atrakcyjność dla odbiorców.
- Zaprezentujemy inicjatywy i narzędzia, które mogą wesprzeć odbiorców w walce z dezinformacją (portale factcheckingowe, proste narzędzia technologiczne itp.).
- Zaproponujemy konkretne przykłady i pomysły dotyczące tego, jak o dezinformacji rozmawiać z młodzieżą oraz jak prowadzić lekcje z tym związane. Jak skłaniać do krytycznego myślenia? Jak w ogóle wzbudzić zainteresowanie ta problematyką? Jak budować dystans do tego, co znajdujemy w mediach społecznościowych? Jakie narzędzia i w jaki sposób zaprezentować młodym ludziom, tak, by wzbudziły ich zainteresowanie?
Spotkajmy się!
Zorganizowane zostaną trzy webinary z udziałem zaproszonych gości. Będzie można wziąć udział we wszystkich bądź tylko w wybranych. Udział w webinarach będzie certyfikowany przez międzynarodowy hub Central European Digital Media Observatory (CEDMO). Pierwszy webinar odbędzie się 28 listopada 2022 r. Link do spotkania prześlemy zainteresowanym po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego.
Organizatorzy
Organizatorami wydarzenia są Central European Digital Media Observatory (CEDMO), międzynarodowy hub zajmujący się badaniem i przeciwdziałaniem dezinformacji oraz Uniwersytet SWPS, będący partnerem projektu i koordynatorem CEDMO w Polsce.
CEDMO zrzesza badaczy, edukatorów oraz fact-checkerów z Polski, Czech i Słowacji. W tym międzynarodowym gronie staramy się zgłębić zagadnienia związane z dezinformacją, aby jak najlepiej edukować w tym obszarze różne grupy społeczne. Współpracujemy z profesjonalnymi fact-checkerami, którzy znajdują się na pierwszej linii frontu walki z dezinformacją.
Dowiedz się więcej o współpracy Uniwersytetu SWPS oraz CEDMO
Webinary są częścią międzynarodowego projektu współfinansowanego przez Unię Europejską (działanie nr 2020-EU-IA-0267) oraz przez polskie Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zatytułowanego „PMW" w latach 2021-2024 (umowa nr 5213/CEF/2021/2).
Wyrażone poglądy i opinie są jednak wyłącznie poglądami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej. Ani Unia Europejska, ani organ udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Spotkanie poprowadzi
Badaczka mediów i dezinformacji, matka 15-letniego syna. Kieruje pracami Central European Digital Media Observatory w Polsce oraz koordynuje działalność badawczą całego hubu.