„Jak, czego i po co uczyć o dezinformacji?” – weź udział w trzecim webinarze CEDMO dla nauczycieli
Zapraszamy na trzeci i ostatni już webinar z cyklu „Jak, czego i po co uczyć o dezinformacji?”. W przedświątecznym czasie chcielibyśmy porozmawiać o tzw. dezinformacji codzienności – czyli o zjawisku o pozornie mniejszej wadze, które jednak wyraźnie szkodzi, pogłębia konflikty społeczne i burzy społeczne zaufanie. Twórcami cyklu są prof. Karina Stasiuk-Krajewska oraz red. Tomasz Wołodźko z Uniwersytetu SWPS, członkowie zespołu CEDMO w Polsce.
Specyficzne rodzaje dezinformacji
Wciąż słyszymy o negatywnym wpływie zaburzeń informacyjnych na wielkie sprawy tego świata. Wokół nas dzieje się wiele tragedii, obserwujemy zjawiska, których skala nas przerasta i przytłacza.
Jednak z dezinformacją spotykamy się także w codziennym życiu (naszym i naszych uczniów), np. kiedy podejmujemy codzienne decyzje dotyczące dojazdu do pracy czy wyboru lekarza. Również taki rodzaj dezinformacji potrafi zaburzyć zaufanie społeczne i wprowdzić nas w błąd. O tym właśnie chcielibyśmy porozmawiać. Jak i gdzie sprawdzać konkretne dane? Jak instytucje próbują (z lepszym lub gorszym skutkiem) nas w tym wspierać? Jak racjonalnie oceniać opinie i argumenty?
Dodatkowo, niejako z okazji podsumowania cyklu naszych spotkań – pragniemy odnieść się do kolejnego wątku: dezinformacji naukowej. Instytucje edukacyjne, a w ich ramach my, nauczyciele – przekazujemy wiedzę sprawdzoną naukowo. Jasne jest, że bez zaufania do nauki trudno przeciwdziałać dezinformacji. A jak radzi sobie sama nauka (na przykład medycyna, ale nie tylko)?
Czy Ziemia jest płaska? Czy naprawdę wylądowaliśmy na Księżycu? Nie tylko odpowiemy na te pytania, lecz także zaprezentujemy kilka praktycznych pomysłów na to, jak rozmawiać o dezinformacji naukowej z młodzieżą i jak demaskować dezinformację, która udaje naukę.
Podczas webinaru wystąpią znakomite ekspertki:
- Katarzyna Pawlak – rzeczniczka prasowa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu,
- Magdalena Szott – dyrektorka ds. marketingu w Szpitalu Wielospecjalistycznym ORTHOS w Komorowicach.
To już ostatni z serii webinarów CEDMO. Jeśli ktoś nie uczestniczył w dwóch poprzednich - jest okazja to nadrobić! Naszych stałych gości zapraszamy zaś do „domknięcia” cyklu. Wiemy, że przedświąteczny czas jest dla każdego z nas specyficzny, wierzymy jednak, ze znajdą Państwo chwilę na to, by razem z nami porozmawiać o tym, czym jest dezinformacja, która dotyczy pozornie banalnych i codziennych spraw. Jak sobie z nią radzić, jak rozmawiać o niej z uczniami, gdzie sprawdzać dane? Czy pomoże nam w tym nauka, która sama pada przecież ofiarą dezinformacji? Serdecznie zapraszamy do dyskusji!
Zapoznaj się z serią webinarów CEDMO
Wiemy, że zmieniająca się rzeczywistość medialna stawia przed pedagogami wciąż nowe wyzwania w pracy z młodzieżą. Świat zmienia się błyskawicznie i czasem trudno jest dotrzymać mu kroku. Dlatego serdecznie polecamy cykl webinarów poświęconych jednemu z głównych problemów naszych czasów – dezinformacji medialnej i fake newsom.
Obecny rozwój mediów, zwłaszcza ekspansja mediów społecznościowych, lecz także trudności, z którymi od jakiegoś czasu się mierzymy (pandemia COVID-19, agresja Rosji w Ukrainie) zwiększają naszą podatność na dezinformację, która daje pozorne poczucie bezpieczeństwa i fałszywe przekonanie, że rozumiemy coraz bardziej skomplikowany świat. Szczególnie podatne są, jak pokazuje wiele badań, ludzie młodzi – którzy w mediach społecznościowych spędzają najwięcej czasu i najbardziej bezkrytycznie chłoną prezentowane w nich treści. Są przy tym niezwykle krytyczni i nieufni wobec wiedzy naukowej i autorytetów. Młodzież posiada oczywiście rozbudowane kompetencje cyfrowe, najczęściej jednak nie obejmują one krytycznego myślenia o przekazie medialnym ani umiejętności związanych z weryfikowanie fake newsów krążących w sieci.
Dlaczego warto?
Podczas webinarów:
- Analizujemy mechanizmy, które powodują podatność na dezinformację, pytamy o to, dlaczego ludzie dają się manipulować i jak z nimi o tej manipulacji rozmawiać, prezentujemy najnowsze wyniki badań naukowych;
- Przedstawiamy przykłady narracji dezinformacyjnych i fake newsów, pokazujemy, na czym polega ich atrakcyjność dla odbiorców;
- Prezentujemy inicjatywy i narzędzia, które mogą wesprzeć odbiorców w walce z dezinformacją (portale fact-checkingowe, proste narzędzia technologiczne itp.);
- Przede wszystkim jednak proponujemy konkretne przykłady i pomysły dotyczące tego, jak o dezinformacji rozmawiać z młodzieżą, jak prowadzić lekcje z tym związane. Jak skłaniać do krytycznego myślenia? Jak w ogóle wzbudzić zainteresowanie ta problematyką? Jak budować dystans do tego, co znajdujemy w mediach społecznościowych? Jakie narzędzia i w jaki sposób zaprezentować młodym ludziom – tak, by wzbudziły ich zainteresowanie i żeby mieli ochotę po nie sięgnąć. Przygotowujemy zatem konkretne przykłady, zadania i scenariusze.
Osoby uczestniczące w webinarze otrzymają certyfikaty CEDMO.
Zobacz poprzednie odcinki
Głównym tematem pierwszego spotkania były sposoby rozpoznawania dezinformacji. Uczestnicy i uczestniczki webinaru dowiedzieli się też, jak rozmawiać z młodymi ludźmi o dezinformacji w taki sposób, by wzbudzić ich zainteresowanie i pokazać im wagę problemu. Jakie przykłady i narzędzia im zaprezentować? Jak uczyć krytycznego myślenia na konkretnych przykładach? Jak i dlaczego rozpowszechnia się dezinformacja? Jeśli chcesz się dowiedzieć, obejrzyj webinar.
Podczas drugiego webinaru koncentrowaliśmy się na tym, jak konkretnie reagować na przekazy dezinformacyjne w naszym otoczeniu? Jak rozmawiać z osobami szerzącymi dezinformację? Jakich narzędzi używać? Naszymi gośćmi byli specjaliści zajmujący się psychologią społeczną, fact-checkingiem oraz badaniem i analizowaniem dezinformacji.
Zapraszmay do obejrzenia webinaru.
Webinar jest częścią międzynarodowego projektu współfinansowanego przez Unię Europejską (działanie nr 2020-EU-IA-0267) oraz przez polskie Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zatytułowanego „PMW" w latach 2021-2024 (umowa nr 5213/CEF/2021/2).
Wyrażone poglądy i opinie są jednak wyłącznie poglądami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej. Ani Unia Europejska, ani organ udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Spotkajmy się!
Spotkanie poprowadzą:
Badaczka mediów i dezinformacji, matka 15-letniego syna. Kieruje pracami Central European Digital Media Observatory w Polsce oraz koordynuje działalność badawczą całego hubu.
Medioznawca i dziennikarz radiowy z ponad 20-letnim stażem w mediach. Naukowo zajmuje się medialnym przedstawieniem sportu i komunikacją dźwiękową w przestrzeni publicznej. Pracuje we wrocławskim Radiu Eska. Jest wydawcą i redaktorem „Wrocławskiej Gazety Kolarskiej” oraz pomysłodawcą i współautorem wyświetlanych w kinach filmowych miesięczników „Kronika Wrocławia” i „Kronika Dolnego Śląska”. Pracował jako koordynator programowy wrocławskiego oddziału Telewizji Polskiej, redaktor naczelny i sekretarz redakcji Radia Eska Wrocław oraz dziennikarz „Gazety Wyborczej” i „Życia Warszawy”. Prowadził szkolenia komercyjne z zakresu wystąpień publicznych, kontaktów z mediami, zintegrowanej komunikacji marketingowej, zarządzania sytuacjami kryzysowymi i kreowania wizerunku publicznego. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z brandingu dźwiękowego, dziennikarstwa radiowego, zarządzania instytucją medialną, zarządzania wizerunkiem, etyki dziennikarstwa i mediów oraz kompetencji komunikacyjnych.
Organizatorzy
Organizatorami webinarów są Central European Digital Media Observatory (CEDMO) oraz Uniwersytet SWPS (koordynator CEDMO w Polsce). CEDMO to międzynarodowy hub zajmujący się badaniem dezinformacji, przeciwdziałaniem jej i edukowaniem różnych grup społecznych w tym zakresie. Zrzesza badaczy, edukatorów oraz fact-checkerów z Polski, Czech i Słowacji, którzy stoją na froncie walki z dezinformacją. Dowiedz się więcej o współpracy Uniwersytetu SWPS z CEDMO