Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Kamionek Milowy – projekt wspierający lokalnych rzemieślników

float_intro: images/ZDJECIA/aktualnosci/25-lat-kamionek-milowy.jpg

Modystka, abażurniczka, rymarz, sztukator, kuśnierz czy szewc – to zawody, które powoli przechodzą do przeszłości. Na Kamionku w Warszawie zamyka się jeden zakład za drugim. Kamionek Milowy to projekt studentów Uniwersytetu SWPS mający na celu pomoc lokalnym rzemieślnikom i małym przedsiębiorcom mieszkającym na warszawskiej Pradze w zakresie promocji ich firm oraz usprawniania procesów biznesowych.

Problem

Ginące zawody na warszawskim Kamionku

Katalog unikatowych, często ginących zawodów na warszawskiej Pradze obejmuje ponad 30 profesji i stale się powiększa. Kto z nas chodzi dziś do gorseciarki, ramiarza czy kapelusznika? Czy w ogóle zauważamy, że przy ulicy, którą codziennie chodzimy, są zakłady rzemieślnicze: szewski, kuśnierski lub kaletniczy? W dzisiejszym czasach, gdy chcemy mieć wszystko szybko i od ręki, zapomnieliśmy o ręcznie wytwarzanych, z pasją i dbałością o każdy szczegół produktach, a zamiast oddawać buty do szewca, by je naprawić, kupujemy po prostu nowe.

Czy można ocalić zapomniane zawody? Jak pomóc współczesnym rzemieślnikom przetrwać w czasach, gdy dominuje sprzedaż masowa w hipermarketach czy internecie?

Rozwiązanie

Kamionek Milowy – projekt wspierający wytwórców

Kamionek Milowy to projekt studentów Uniwersytetu SWPS z organizacji Enactus, których opiekunem naukowym jest dr Konrad Maj, kierownik Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech. Działania twórców projektu mają na celu poprawę jakości funkcjonowania rzemieślników Kamionka, lokalnej społeczności warszawskiej Pragi.

Studenci przeprowadzili ankiety wśród miejscowych przedsiębiorców i zdiagnozowali problemy, z jakimi lokalni rzemieślnicy borykają się na co dzień. Zorganizowali dla nich warsztaty edukacyjne, podczas których uczestnicy (m.in.: abażurniczka, metalurg, kuśnierz, szewc) zdobyli praktyczną wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych, promocji i kreowania wizerunku w internecie, tworzenia business planu i storytellingu – opowiadania historii swojego zakładu w sposób interesujący i angażujący innych. Częścią planu jest także zmiana wystroju lokali usługowych tak, by stylistyką nawiązywały do historii miejsca i zachęcały do korzystania z oferowanych tam usług.

Ważnym elementem projektu są również działania podejmowane na rzecz integracji lokalnej społeczności: spotkania, gry terenowe, wspólne spacery. Zainteresowani odkrywaniem ulic i zaułków Kamionka mogą skorzystać z opracowanej przez studentów aplikacji mobilnej „Szlakiem Kamionka”.

Kamionek Milowy został dwukrotnie nagrodzony podczas Enactus National Competition: w 2016 r. projekt zdobył III miejsce, a w 2017 r. – II miejsce. Organizacja została wpisana na listę kluczowych partnerów zewnętrznych Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy.

Dlaczego?

Z odwagą wprowadzamy pozytywne zmiany społeczne

Pomysł zrodził się jako odpowiedź na trudną sytuację małych pracowni rzemieślniczych. Kamionek Milowy wspiera rzemieślników w łączeniu roli wytwórców i przedsiębiorców, odkrywa potencjał zapomnianych miejsc oraz wzmacnia lokalną tożsamość. Studenci zaangażowani w działania chcieli zwrócić uwagę warszawiaków na nieco zapomnianą i marginalizowaną część prawobrzeżnej Warszawy – Kamionek, a zwłaszcza na kilkanaście mikroprzedsiębiorstw, które od lat funkcjonują w tej części Pragi. Wykorzystując założenia marketingu nostalgicznego i sentyment do minionych czasów, stworzyli plan wsparcia promocji dla przedsiębiorców i pomagają im dostosować się do obecnych realiów i potrzeb konsumenckich. Wysłuchali potrzeb prawie 30 rzemieślników z Grochowa i Kamionka, realizując szczegółowe ankiety badawcze. Wraz z samorządem utworzyli Zespół ds. zachowania dziedzictwa i rozwoju rzemiosła. Efektem prac zespołu było wypracowanie propozycji praktycznych rozwiązań problemów przedsiębiorców. Kamionek Milowy to wielka odwaga i zaangażowanie w inicjowanie i wprowadzanie pozytywnych zmian społecznych.

 

Konrad Maj
dr
Konrad Maj

Opiekun naukowy projektu Kamionek Milowy. Psycholog społeczny, kierownik projektu HumanTech Meetings, inicjator oraz kierownik Centrum Innowacji HumanTech, które analizuje najnowsze trendy społeczne i technologiczne, przygotowuje ekspertyzy na podstawie wyników badań i wdrożeń innowacji, a także realizuje projekty we współpracy z biznesem w zakresie komercjalizacji wiedzy. W pracy naukowej i dydaktycznej dr Maj koncentruje się na zagadnieniach związanych z wpływem społecznym, psychologią mediów oraz innowacjami. Obecnie prowadzi badania w obszarze HRI (Human-Robot-Interaction).

Zobacz inne aktualności