Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Photon – robot edukacyjny, który uczy programowania i pomaga zrozumieć emocje

float_intro: images/ZDJECIA/aktualnosci/25-Photon.jpg

Psychologowie z Uniwersytetu SWPS razem z programistami, inżynierami i robotykami stworzyli innowacyjnego robota edukacyjnego, który nie tylko wspiera młodych użytkowników w nauce nowych technologii, lecz także stymuluje ich rozwój społeczny i emocjonalny. Photon został stworzony z myślą o dzieciach w każdym wieku, a jego obsługa jest dostosowana do różnego etapu rozwoju najmłodszych, ich możliwości oraz zdolności percepcji. Co ważne, to pierwszy na świecie robot, który rozwija się razem z dzieckiem.

Problem

Zabawki edukacyjne, które nie uwzględniają rozwoju psychospołecznego dziecka

Dbanie o zrównoważony rozwój dziecka jest priorytetem każdego rodzica. Tworzonych jest dziś wiele zaawansowanych technologicznie zabawek, gier, aplikacji, które nie tylko bawią, lecz także uczą. Trudno jednak znaleźć te mające na uwadze to, jak dana zabawa wpływa na rozwój psychospołeczny i emocjonalny dziecka. Do tego w dzisiejszych czasach jest dla nas niezwykle ważne kształtowanie w swoich pociechach zdolności logicznego myślenia, umiejętności związanych z technologiami przyszłości, przestrzenią wirtualną, programowaniem. W końcu to, czego dziecko nauczy się w początkowym okresie swojego życia, może okazać się kluczowe dla jego dalszego rozwoju.

Rozwiązanie

Robot, który nie tylko bawi i uczy, lecz także wspiera rozwój emocjonalny

Zadaniem naukowców z Uniwersytetu SWPS było wsparcie zespołu inżynierów tworzących robota. Jest on połączony z aplikacją, która zawiera opowieści i treści zadań zaadaptowane w taki sposób, by oprócz nauki kompetencji technicznych związanych z programowaniem, logicznym myśleniem, kreatywnym rozwiązywaniem problemów i rozumieniem świata dzieci poznawały też podstawy zachowań prospołecznych oraz komunikacji międzyludzkiej. Photon pomaga w zdobyciu umiejętności radzenia sobie z emocjami, w tym z tymi trudnymi, podejmowaniu decyzji oraz nawiązywaniu współpracy z otoczeniem.

Robot rozwija się razem z dzieckiem – jest niczym niezapisana karta; zabawka tuż po wyjęciu z opakowania nic nie potrafi. Dopiero poprzez specjalną aplikację na tablet lub smartfon dzieci muszą pomóc Photonowi – wcielają się w mentorów. Ich zadaniem jest nauczyć robota podstawowych czynności i pojęć: jak się poruszać, jakie mamy kolory, jak reagować na interakcje z otoczeniem. Aplikacja monitoruje postępy użytkowników i zbiera punkty, które użytkownik może przeznaczyć na rozwój swojego robota. Dziecko inwestuje w te funkcje, które samo wybierze.

Zadania realizowane przez Photona oparte są na technikach grywalizacji, dzięki czemu najmłodsi są silnie zmotywowani do pokonywania kolejnych wyzwań i zdobywania wiedzy. W zabawie może brać udział cała rodzina, wspólnie tworząc i realizując dla robota coraz to nowe wyzwania.

Photon umożliwia naukę zarówno dzieciom w wieku przedszkolnym (robot Photon dla najmłodszych dzieci), jak i dzieciom od 7. do 12. roku życia (robot Photon dla starszych dzieci).

Dlaczego?

Odważnie tworzymy i wspieramy innowacje wpływające na rozwój psychologiczny najmłodszych

„Wszystko, co dotyczy ludzi i interakcji między ludźmi czy między człowiekiem a maszyną, zawiera element psychologiczny”, jak stwierdziła psycholog Katarzyna Żukowska z Uniwersytetu SWPS z zespołu twórców robota. Każda interakcja człowieka z maszyną już w fazie jej projektowania wymaga zapanowania nad tym, w jaki sposób wpływa ona na młodych użytkowników. Jest to szczególnie ważne w kontekście zabawek dla dzieci, których twórcy muszą zapewniać komponent nie tylko edukacyjny, lecz także rozwojowy. W dzisiejszych czasach nowoczesne technologie obecne są w niemal każdej dziedzinie życia, zatem powinniśmy wykorzystać je na swoją korzyść przy wsparciu wiedzy psychologicznej.

Robot Photon odpowiada na to zapotrzebowanie. Dzieci otrzymują w pełni bezpieczne i wartościowe narzędzie do zabawy, dzięki któremu odkrywają nieznane dotąd obszary technologii, w których mogą się dalej rozwijać, oraz dzięki któremu ich rozwój społeczny i emocjonalny jest zaopiekowany i stymulowany.

***

Z ramienia Uniwersytetu SWPS nad Photonem pracował zespół psychologów z Centrum Współpracy z Biznesem oraz StresLabu Uniwersytetu SWPS: Katarzyna Żukowska, Krzysztof RzeńcaNatalia Michalak.

 

Krzysztof Rzeńca
 
Krzysztof Rzeńca

Psycholog, asystent naukowy na Wydziale Psychologii w Warszawie Uniwersytetu SWPS. Interesuje się możliwościami zastosowań nowych technologii w psychologii, szczególnie w edukacji oraz w internetowych interwencjach psychologicznych. Zajmuje się tematyką mHealth oraz e-Mental Health. Pracował w Instytucie Badań Edukacyjnych w ramach projektu Entuzjaści Edukacji w Zespole Wczesnej Edukacji. Ma za sobą wieloletnie doświadczenie pracy dla korporacji krajowych oraz międzynarodowych, w tym osiem lat na stanowiskach kierowniczych. Realizował liczne projekty badawczo-naukowe w Instytucie Badań Edukacyjnych, m.in.: „Modernizacja aplikacji Lorem Ipsum, służącej do przeprowadzania testu TUNSS (Testu Umiejętności na Starcie Szkolnym)”, „Badanie rzetelności i trafności narzędzia diagnostycznego TUNSS (Test Umiejętności Na Starcie Szkolnym)”, „Adaptacja Testu Pamięci Roboczej wraz z testami do badania rozwoju społeczno-emocjonalnego do standardu Platformy Testów IBE” i „Badanie Trafności i Rzetelności TUNSS i TPR – upowszechnianie testów TUNSS i TPR”.

Katarzyna Żukowska
 
Katarzyna Żukowska

Psycholog. W pracy naukowej koncentruje się na zagadnieniach związanych ze stresem traumatycznym. Interesuje ją zwłaszcza, w jaki sposób katastrofy, traumy i kryzysy wpływają na społeczeństwo oraz funkcjonowanie jednostki. Bada także objawy wtórnego stresu traumatycznego. Wśród jej zainteresowań naukowych są również nowe technologie, a szczególnie ich wykorzystanie w psychologii. Jest członkiem interdyscyplinarnego, międzynarodowego zespołu realizującego projekt E-COMPARED. W ramach projektu prowadzi badania mające na celu porównanie skuteczności leczenia oraz kosztów terapii depresji przy wykorzystaniu Internetu z leczeniem standardowym. Należy do zespołu badaczy StresLab, działającego przy Uniwersytecie SWPS, a także Europejskiego Towarzystwa Badań nad Stresem Traumatycznym oraz The International Society for Research on Internet Interventions.

Zobacz inne aktualności